Reorganizarea ANAF în direcţii judeţene face paşi înainte, în ciuda protestelor angajaţilor. Cum va fi afectată activitatea instituţiei

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Desfiinţarea direcţiilor regionale ale ANAF şi reorganizarea lor în direcţii judeţene face un pas înainte, în ciuda protestelor declanşate de mai mulţi angajaţi ai Fiscului. Propunerea UDMR, susţinută şi de ministrul Finanţelor, a primit recent avizul Comisiei de muncă din Camera Deputaţilor. Un fost şef al ANAF spune cum va fi afectată activitatea acestei instituţii şi care sunt mizele politice din spatele schimbării.

Grupul parlamentar al UDMR a înregistrat la Camera Deputaţilor, în data de 21 iunie, un proiect care prevede că cele 8 direcţii regionale ale ANAF se vor desfiinţa. În schimb, în subordinea Agenţiei se înfiinţează direcţiile finanţelor publice judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti. Acestea vor avea sediul în municipiile reşedinţă de judeţ şi în Capitală. Direcţiile regionale vor fi preluate prin fuziune prin absorbţie de către direcţiile judeţene, la un loc cu atribuţiile lor. Direcţiile judeţene vor prelua administraţiile pentru contribuabilii mijlocii şi birourile vamale de interior şi de frontieră, potrivit ariei teritoriale de competenţă. Iniţiatorii motivează această schimbare prin faptul că administraţiile financare vor fi „mai aproape de contribuabili, astfel putând spera în îmbunătăţirea atât a ratei de colectare, cât şi a relaţiei cu plătitorii de taxe şi impozite”.

Iniţiativa UDMR este susţinută şi de ministrul Finanţelor Publice, Eugen Teodorovici, care spune că administraţiile fiscale judeţene vor trebui să redevină „ce au fost în anii trecuţi”.

Proiectul a primit, în data de 3 decembrie, avizul Comisiei pentru muncă şi protecţia socială din Camera Deputaţilor.

Ce se va întâmpla în cadrul ANAF

Potrivit lui Gelu Diaconu, fost şef al Fiscului, reorganizarea ANAF este cel mai complex/complicat proces de restructurare din toată administraţia de stat deoarece presupune:
- rearondarea creanţelor curente şi litigioase ale statului (zeci şi sute de mii de dosare) în valoare de multe miliarde de lei;
- un efort administrativ uriaş care implică o nouă HG şi o nouă organigramă, state de funcţii şi de personal, regulament de ordine şi funcţionare;
- rescrierea /reaşezarea relaţiilor funcţionale şi a procedurilor operaţionale;
- reinventarierea patrimoniului şi partajarea elementelor patrimoniale pe noile subunităţi;
- emiterea a zeci de mii de decizii pentru reaşezarea raporturilor de muncă pe noile funcţii a întregului personal, promovări/eliberări din funcţii de conducere;
- sute/mii de litigii de muncă, etc.;
- crearea a cca 1.000 de noi posturi la nivel judeţean şi la nivelul vămii pentru asigurarea serviciilor interne (contabilitate proprie, administrativ, resurse umane, juridic, etc);
- compromiterea totală pentru o perioadă lungă de timp a oricărui proces de reformă a administrării fiscale în era digitalizarii;

Rezultatul, spune Gelu Diaconu, este afectarea gravă a capacităţii administrative ANAF pentru o perioadă de minimum doi ani, cu impact negativ substanţial în colectare şi în costul colectării. 

Miză politică

Gelu Diaconu a atras anterior atenţia că reorganizarea ar conduce la „combinaţii şi evaziune”. Acum, el spune că scopul evident al măsurii „este acela de a reface influenţa baronilor locali care nu mai aveau suficiente pârghii, cât timp decizia nu mai era la ei in judeţ”.

Proteste ale angajaţilor

Zeci de angajaţi ai Direcţiei Regionale a Finanţelor Publice Ploieşti au întrerupt activitatea, la finalul lunii trecute, în semn de protest faţă de intenţia autorităţilor centrale de a restructura instituţia. Oamenii se tem că vor rămâne fără locuri de muncă.

”A fost o grevă spontană a salariaţilor legată de iniţierea unui act normativ cu privire la desfiinţarea Regionalelor la nivel de ţară. A fost un semnal de alarmă legat iniţierea acestui act. Acum toată lumea este la serviciu”, a declarat, pentru ”Adevărul”, Dumitru Bejinariu.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite