România la 101 ani nu are autostrăzi între provinciile istorice

0
Publicat:
Ultima actualizare:

De ziua ei de 101 ani, România este în continuare dezbinată. Cele trei mari provincii istorice sunt încă despărţite de munţi nestrăbătuţi de autostrăzi.

România nu are încă autostrăzi care să îi unească cele trei provincii istorice, Muntenia, Ardeal şi Moldova. Deşi lucrările au demarat, pe alocuri, paşii sunt mici şi câteodată înapoi. Premierul Ludovic Orban a declarat, duminică, la Alba Iulia, că unirea celor trei provincii româneşti prin autostrăzi reprezintă o prioritate pentru noul Guvern. „Este unul din obiectivele noastre prioritare. Autostrada de pe coridorul IV Pan-european, cele cinci tronsoane de la Piteşti la Sibiu sunt «prioritate zero». De asemenea, Autostrada «Unirii», cum îi spunem noi, Autostrada Târgu Mureş – Iaşi – Ungheni, şi nu numai Târgu Mureş – Iaşi – Ungheni, ci şi legătura cu graniţa de vest, de asemenea, reprezintă o prioritate. Tot printre priorităţi, reprezintă o «prioritate tot zero» realizarea tronsonului de autostradă Comarnic – Braşov“, a declarat şeful Guvernului.

Muntenia – Ardeal

Autostrada A1 Sibiu-Piteşti este principala rută care va străbate Carpaţii şi cea mai dificilă, fiind de asemenea cel mai important proiect rutier al României, cu o lungime de 123 kilometri. În acest an au început primele lucrări, pe lotul 1 Sibiu-Boiţa, care este estimat a fi finalizat în anul 2023. Loturile 4 şi 5 au acelaşi termen de finalizare, însă până la această dată nu au fost desemnaţi constructorii, deoarece licitaţiile sunt în derulare. Pe loturile 2 şi 3, cele mai complicate, nu ne putem aştepta la lucrări prea curând. Asta pentru că încă nu a fost desemnată nici măcar firma care trebuie să realizeze forajele geotehnice ce vor sta la baza revizuirii documentaţiei pentru construire. O cerere de finanţare cu fonduri europene pentru loturile 1,4 şi 5 a fost trimisă la Comisia Europeană.

Autostrada A3 Comarnic-Braşov este a doua autostradă care va traversa Carpaţii între Muntenia şi Ardeal. Anul acesta au demarat lucrările la lotul Râşnov-Cristian, cu un stadiu de execuţie de 10% şi cu anul 2020 ca termen de finalizare. Restul de autostradă, adică cea mai importantă bucată, cea de pe Valea Prahovei, este în aer după ce fostul Guvern PSD a anunţat că o va construi în parteneriat public-privat (PPP), pentru ca apoi să se răzgândească. Noul Guvern nu susţine varianta PPP.

Muntenia – Moldova

Autostrada A7 Ploieşti - Paşcani s-a transformat într-un drum expres, pentru care până în prezent au fost contractate doar lucrări de realizare a studiului de fezabilitate şi a proiectului tehnic. Singura bucată unde au început lucrări în această primăvară este Centura Bacău, cu o lungime de doar 16 kilometri, care în prezent este la un stadiu de construcţie de 30%.

Moldova – Ardeal

Autostrada „Unirii“, cum mai este numită Autostrada A8 Târgu Mureş - Iaşi, are un proiect de lege adoptat şi a fost declarată şi obiectiv strategic de interes naţional, însă degeaba. Pentru tronsonul Târgu Mureş - Târgu Neamţ abia a fost semnat un contract pentru completarea studiului de fezabilitate. În ceea ce priveşte tronsonul Târgu Neamţ - Iaşi, fostul Guvern PSD a lansat o licitaţie pentru construcţia în PPP. Totuşi, noul Guvern a anunţat că va renunţa la „fantasmagoria“ parteneriatului public-privat, pentru ca în anul 2020 să fie finalizate contractele şi să poată obţine fonduri europene.

Autostrada A13 Braşov-Bacău este o cea mai scurtă şi cea mai ieftină variantă de legătură dintre Moldova şi Ardeal. A fost deja lansată o licitaţie pentru elaborarea studiului de fezabilitate. Totuşi, această autostradă nu se regăseşte în programul de guvernare al noului Guvern, care preferă varianta Târgu Mureş - Iaşi.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite