România va avea din 2022 o Agenţie pentru Calitatea şi Marketingul Produselor Agroalimentare

0
Publicat:
Ultima actualizare:
femeie piata foto shutterstock

România va avea, de la începutul anului viitor, Agenţia pentru Calitatea şi Marketingul Produselor Agroalimentare, care va face promovare pe scheme de calitate şi va garanta că anumite produse sunt într-adevăr tradiţionale, produse montane sau aparţin unor scheme de calitate, a declarat marţi ministrul Agriculturii, Adrian Oros.

"Prin Programul de legume şi fructe, care se derulează cu ajutorul Ministerului Agriculturii, dar şi prin Ministerul Învăţământului, de asemenea, lapte şi produse lactate în şcoli sau produse de panificaţie, sunt sume distincte pentru educaţia copiilor, tinerilor. Astfel încât, cu acei bani, pe lângă produsele pe care le primesc, să primească educaţie în şcoală, să consume produse locale, produse româneşti, produse proaspete. Există cea de-a patra pârghie, sper că va ieşi cât mai repede, este în faza finală la Comisia de Agricultură din Camera Deputaţilor - Directiva 633 privind practicile comerciale neloiale, care stabileşte relaţii corecte între micul producător sau procesator, care în România de regulă este român, şi comerciantul dominant, care, din nefericire, în România nu este român. Dar este o directivă europeană care stabileşte reguli foarte stricte privind relaţia comercială. De la începutul anului viitor, acest lucru va fi pus în practică de Agenţia de Calitate şi Marketing a Produselor Agroalimentare. Este un model european care funcţionează peste tot, unde, în această entitate, care este un parteneriat public - privat, comitetul de coordonare este format din mediul asociativ şi instituţii, cu obiective clare şi cu buget, care vor face promovarea pe scheme de calitate şi vor garanta, pentru că consumatorii care caută produse sănătoase sau româneşti vor din partea statului garanţia că acele sunt chiar produse tradiţionale sau chiar produse montane sau alte produse care aparţin unor scheme de calitate. Asta trebuie să facă Agenţia de Calitate şi Marketing, să le promoveze şi să garanteze autenticitatea şi calitatea lor", a declarat marţi Adrian Oros, într-o conferinţă de presă.

Credem că trebuie să educăm consumatorul, afirmă el.

Agenţia va lucra pe baza strategiei făcute împreună cu mediul asociativ şi va folosi fonduri europene care nu au fost utilizate până în prezent şi "va conlucra foarte bine" cu noul mod de abordare al Casei Unirea, spune ministrul.

"După ce se vor finaliza acolo problemele administrative, litigiile, pentru că acolo au fost foarte multe lucruri care sunt cercetate de alte instituţii, noua echipă care se va instala, vor fi selectaţi membrii şi în Consiliul de Administraţie, şi în executiv pe principiul guvernanţei corporatiste, vor trebuie să lucreze cu această Agenţie de Calitate şi Marketing, practic să ajute la comercializarea acestor produse româneşti", a precizat oficialul. 

Dezvoltarea coordonată a unor politici publice pentru marketingul produselor agroalimentare de calitate reprezintă primul pas coerent pentru transformarea sectorului agroalimentar românesc, spun reprezentanţii ministerului.

Trecerea de la stadiul de exportator al materiilor prime, caracteristic economiilor în curs de dezvoltare, către acela de producător consacrat al produselor cu valoare adăugată ridicată poate fi şansa României de a face din produsul agroalimentar nu numai un motiv de mândrie naţională cât şi un motor de creştere economică, oferind astfel fermierilor, producătorilor şi procesatorilor un mediu sustenabil de dezvoltare, consideră reprezentanţii Ministerului Agriculturii.

Schema cuprinde procedura privind înregistrarea produselor în cadrul schemei, procedura de atestare a produselor înregistrate în cadrul schemei, specificaţiile pentru recunoaşterea schemei, metoda de evaluare a conformităţii, modalităţtile prin care se pot modifica specificaţiile validate, documente de referinţă (legislaţia specifică), beneficiarii eligibili ai schemei, definiţii, o propunere de logo, precum şi modele de formulare.

De exemplu, în modelul de funcţionare al Agenţiei pentru Marketingul produselor Agroalimentare din Austria-AMA, managementul calităţii “de la ferma la comerţul cu amănuntul” este dominat de alimentele proaspete, cu accent pe produsele certificate. Studiul aplicat consumatorilor cu privire la importanţa folosirii schemelor de calitate arată cum este influenţată decizia de cumpărare de schemele de calitate. La întrebarea „Pentru ce categorie de alimente este importantă folosirea Etichetei de Calitate?” consumatorii din Austria au răspuns că aceasta are o influenţă majoră pentru produsele din categoria: ouă, carne de pasăre, carne de vită, carne de porc, lapte, brânză, unt şi cârnaţi, însă nu este foarte important pentru cartofi, legume congelate şi mâncarea semipreparată.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite