Românii cumpără produse autohtone din „mândrie” şi „patriotism”, deşi le consideră mai scumpe decât cele de import

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Ediţia 2019 a studiului pan-european "L'Observatoire Cetelem" dezvăluie percepţia europenilor despre consumul local şi dorinţa de a consuma mai responsabil. Conform studiului, se remarcă o nouă tendinţă globală, care promovează produsele fabricate la nivel local sau regional.

Produsele locale sunt, fără îndoială, din ce în ce mai apreciate, fiind preferate de 89% dintre europeni. În plus, 90% dintre români spun că preferă să consume local, încurajând astfel economia de piaţă (asemenea austriecilor – 93%, germanilor – 92% şi italienilor – 92%).  

L'Observatoire Cetelem 2019 a fost derulat în 17 ţări europene, pe un eşantion de 13.800 de persoane cu vârste cuprinse între 18 şi 75 de ani. În România, studiul s-a bazat pe un eşantion de 800 de respondenţi.

Consumul local câştigă teren printre europeni şi, mai cu seamă, printre români. 90% dintre români preferă produsele locale, pe care le consideră mai calitative decât cele importate. Aceştia percep consumul local ca pe o reflexie a valorilor proprii, fiind de părere că astfel pot genera un impact pozitiv în comunitate. 34% dintre români cred că achiziţionarea produselor locale este un act de patriotism, 31% văd această chestiune ca pe un obiectiv important de urmărit în viitor, iar 30% consideră că o astfel de atitudine ţine de mândria naţională. 

Privit ca un catalizator în protejarea mediului înconjurător, opiniile europenilor asupra consumului local sunt diverse: în vreme ce doar 22% dintre români au convingerea că alegerea de a achiziţiona produse fabricare în ţara lor conduce la protejarea mediului înconjurător, media ţărilor europene este de 42%, în frunte regăsindu-se Suedia (61%), Austria (55%) şi Italia (47%). 

„În calitate de consumatori, avem mult mai multă putere decât realizăm şi este extrem de important să conştientizăm că obiceiurile noastre de consum impactează atât societatea în care trăim şi economia de piaţă, cât şi mediul înconjurător. În România, din ce în ce mai multe persoane imbrăţişează consumul local şi îi apreciază beneficiile.

Fie că o fac din dorinţa de a susţine piaţa muncii, de a genera creştere economică, din motive patriotice sau fie din preocupare pentru mediu, pentru 45% dintre români dezvoltarea consumului local este o prioritate, iar peste jumătate (52%) sunt de părere că este important să încurajeze consumul de produse locale.

Apetitul pentru produse locale contribuie, de asemenea, şi la încurajarea producătorilor locali, fiind expresia clară a recunoaşterii calităţii şi a modelelor de producţie responsabile şi sustenabile”, a afirmat Bruno Leroux, CEO, BNP Paribas Personal Finance, Sucursala Bucureşti. 

Cu toate acestea, europenii subliniază faptul că se lovesc de neajunsuri atunci când vine vorba despre disponibilitatea produselor locale, sectorul agro-alimentar fiind cel mai bine reprezentat atât la nivel european (93%), cât şi la nivelul României (95%).  La capitolul mobilier, produse şi echipamente de uz casnic, 79% dintre români afirmă că pot găsi cu uşurinţă produse fabricate local sau regional, România situându-se peste media europeană care este de doar 59%. Şi în ceea ce priveşte percepţia despre disponibilitatea produselor de igienă şi înfrumuseţare piaţa din România este mai generoasă (76%) decât media europeană (55%). Bine reprezentată local este şi industria textilă, 72% dintre români fiind de părere că există o ofertă variată pe piaţă, spre deosebire de media europeană, care este de 54%. 

În ceea ce priveşte preferinţele de cumpărare, 94% dintre români aleg, întotdeauna sau de cele mai multe ori, să achiziţioneze produse alimentare fabricate în România, 71% preferă produsele de igienă şi înfrumuseţare locale, 73% aleg echipamente de uz casnic de provenienţă locală sau regională, 67% optează pentru articole vestimentare fabricate în ţară sau în regiune, şi doar o treime optează pentru un autoturism (34%) sau pentru echipamente Hi-Fi (31%). 

Totuşi, dorinţa lor de a consuma produse locale este înfrânată de aspecte care ţin de preţ, o barieră greu de depăşit atunci când creşterea economică a unei ţări se situează pe un trend descendent.

Deşi consumul local este privit la nivel european ca un consum responsabil, atunci când se aduce în discuţie preţul, peste jumătate dintre români (53%) sunt de părere că produsele locale au costuri mai ridicate faţă de cele importate. Cu toate acestea, 2 din 3 consumatori sunt pregătiţi să facă eforturi financiare pentru a achiziţiona produse locale. 

Încrederea românilor în circumstanţele proprii şi încrederea acestora în propria ţară

Rezultatele studiului L'Observatoire Cetelem, ediţia 2019, confirmă, totodată, optimismul cetăţenilor din ţările europene. Scorul mediu al acestui indicator depăşeste "limita" de 5 puncte, atingând, anul acesta, pragul de 6,1 puncte (5,2 în 2018, 4,9 în 2017 şi 3,7 în 2013). 

Deşi sunt de părere că circumstanţele lor personale s-au îmbunătăţit, europenii consideră că situaţia ţării lor a rămas, în linii mari, neschimbată. Aceştia apreciază pozitiv mai degrabă circumstanţele personale decât cele legate de situaţia ţării lor, media acestui indicator situându-se între 5,8 şi 6,1 puncte.

Românii manifestă un optimism crescut faţă de circumstanţele lor personale (6), clasându-se pe poziţia a cincea în categoria celor mai optimişti respondenţi, alături de Danemarca (7,1), Norvegia (6,8), Marea Britanie (6,6) şi Germania (6,5), spre deosebire de bulgari (4,8) şi unguri (4,7), care sunt mai puţin încrezători. 

După o creştere economică semnificativă înregistrată în anul 2017, a doua jumătate a anului 2018 a afişat primele semne ale unei decelerări care se confirmă şi în 2019.

În zona euro, media estimată vizavi de creşterea economică este situată între 1,8% şi 2,5%, în timp ce pentru Romania previziunile sunt de 3,4%, un procent peste media europeană, dar mai scăzut comparativ cu anii anteriori (4% în 2018 şi 6,9% în 2017).

În acest sens, românii sunt îngrijoraţi, în mod special, de situaţia din ţara lor (4,4), deşi, atunci când vine vorba despre puterea de cumpărare, 36% dintre români sunt de părere că puterea lor de cumpărare crescut, în timp ce pentru 64% dintre români, puterea de cumpărare a scăzut (32%) sau a rămas stabilă (32%). 

„L’Observatoire Cetelem ediţia 2019 dezvăluie că intenţiile de cumpărare ale europenilor au crescut în aproape toate sectoarele de retail, în ciuda unei încetiniri a creşterii PIB-ului în ţările europene. Chiar şi aşa, europenii rămân consumatori avizi, iar cei mai mari împătimiţi ai cumpărăturilor se numără, în special, românii.

Asemenea anilor precendenţi, mare parte dintre europeni (60%) aleg să investească în călătorii şi activităţi recreative, topul preferinţelor fiind completat de aparatura de uz casnic (43%) şi telefoane inteligente (37%). Aceştia ar prefera să consume local, însă principalul criteriu de care ţin cont atunci când aleg să achiziţioneze un produs este preţul”, a adăugat Pascal Roussarie, Director Adjunct Brand, Comunicare şi Publicitate, BNP Paribas Personal Finance, Sucursala Levallois Perret. 

O dorinţă mai mare de a economisi decât de a cheltui

Percepţia europenilor cu privire la propria putere de cumpărare se transformă în prudenţă atunci când vine vorba despre intenţia de a cheltui şi dorinţa de a economisi cât mai mult. Astfel, 49% dintre europeni şi-au propus să economisească, în timp ce numai 41% estimează că vor cheltui mai mult în următoarele 12 luni. 

În topul celor care doresc să economisească, românii (58%) se clasează pe poziţia a cincea, după norvegieni (71%), portughezi (64%), suedezi (63%) şi britanici (59%).  În privinţa intenţiei de a cheltui mai mult în următoarele 12 luni, România (63%) se situează printre primele patru tări europene din fruntea clasamentului, alături de Slovacia (73%), Bulgaria (62%) şi Republica Cehă (60%). 71% dintre români doresc să cheltuiască, însă doar 5% dintre aceştia îşi permit, în vreme ce 29% spun că nu intenţionează să cheltuiască în următoarele 12 luni.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite