Românii îşi prioritizează greşit cheltuielile. Peste 70% recunosc ca au cumpărat lucruri de care nu aveau nevoie doar pentru că erau ieftine

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Foto: Arhivă Adevărul
Foto: Arhivă Adevărul

Peste 70% dintre români recunosc că au cumpărat lucruri de care nu aveau nevoie doar pentru că erau ieftine, 65% au cumpărat impulsiv fără o planificare financiară atentă, iar 62% nu îşi monitorizează cheltuielile sau le prioritizează greşit, arată un studiu realizat de compania de cercetare Unlock Market Research, la cererea Băncii Comerciale Române (BCR).

Potrivit analizei, românii îşi doresc mai multă educaţie financiară, însă nu apelează la experţi atunci când au nevoie. Rezultatele transmise de BCR indică faptul că 1 din 2 români preferă să ceară sfaturi financiare de la familie şi prieteni, în timp ce doar 24% dintre aceştia solicită consultanţă financiară specializată. 

În plus, mai mult de jumătate dintre românii care pun bani deoparte nu folosesc un serviciu financiar dedicat economiilor, iar 27% dintre ei preferă să economisească banii cash.

De asemenea, 58% dintre respondenţi recunosc că nu au avut acces la informaţii financiare sau interes pentru a-şi îmbunătăţi nivelul de educaţie financiară.

Astfel, BCR va desfăşura o campanie prin care vor fi promovate sfaturi concrete de educaţie financiară pentru români. Printre acestea se numără:

- Regula 50/30/20 de împărţire corectă a bugetului: 50% pentru cheltuieli uzuale, 30% pentru dorinţe şi 20% pentru economii şi investiţii.

- Întâi eu – plăteşte-te pe tine prima dată. Economiseşte întâi, cheltuie după din ce a rămas.

- 24H – amână achiziţia unui lucru cel puţin 24 de ore pentru a te asigura că ai nevoie de el.

- Fondul de urgenţă – fă-ţi un fond de rezervă, unde trebuie strânse între 3-6 salarii lunare.

„O viaţă mai bună se poate atinge, în primul rând, prin educaţie. Nu putem să le oferim şansa unei vieţi mai bune celor dragi de lângă noi, clienţilor noştri, decât dacă, mai întâi de toate, punem bazele inteligenţei financiare. Este pasul esenţial pe care trebuie să-l facem pentru a-i putea determina pe români să fie conştienţi de importanta educaţiei financiare. La 5 ani de „Şcoala de Bani”, un program prin care am oferit educaţie financiară pentru aproape 500.000 de oameni, suntem pregătiţi să le spunem clienţilor cum pot face alegeri financiare inteligente şi să creăm premisele unei schimbări în societate în ceea ce priveşte gestionarea banilor.

Românii trebuie să ştie concret cum să-şi organizeze viaţa financiară, cum să-şi planifice viitorul, când trebuie să acceseze un credit şi, mai ales, când NU trebuie să ia un împrumut sau orice alt produs financiar-bancar, la ce resurse pot să apeleze şi cu ce îi putem ajuta în atingerea unei vieţi mai bune. Acesta este fundamentul campaniei BCR «Pentru o Românie inteligentă financiar!»”, a declarat Dana Dima, vicepreşedinte Retail & Private Banking BCR.

Studiul Unlock Market Research a fost realizat la cererea BCR în luna august 2021, pe un eşantion de 800 de persoane, reprezentativ la nivelul populaţiei cu vârsta cuprinsă între 18 şi 65 de ani, din mediul urban.

Cercetarea a scos în evidenţă şi faptul că:

- Sănătatea (75%) şi nevoile de bază, precum alimentaţia şi utilităţile (73%) sunt categoriile pentru care românii îşi prioritizează cheltuielile şi depun toate eforturile pentru a se asigura că sunt acoperite;

- Educaţia (30%) şi petrecerea timpului liber (27%) reprezintă o prioritate secundară, în timp ce alte domenii, precum hobby-urile (16%), întâlnirile sociale (18%) şi divertismentul (7%) sunt considerate mai puţin prioritare în ceea ce priveşte cheltuielile;

- 2 din 3 români au deja o sumă de bani deja economisită. 56% dintre cei care economisesc spun că o fac ocazional, iar 44% dintre cei care economisesc au ales să pună deoparte lunar o sumă fixă;

- Mai mult de jumătate dintre românii care economisesc bani nu folosesc un serviciu financiar dedicat economiilor;

- În ceea ce priveşte serviciile bancare pe care le utilizează, 67% dintre respondenţi au un cont curent şi un card de debit, 65% au deschis un cont curent şi 61% utilizează internet banking;

- 40% au un card de credit şi 28% au cel puţin un produs de economisire de tip depozit bancar;

- 66% dintre români admit că principalul motiv pentru a economisi bani este acela de a le oferi siguranţa în caz de urgenţă. De asemenea, oamenii economisesc în scopuri specifice, între care cele mai frecvente sunt vacanţele (51%) sau cumpărarea unei proprietăţi (26%);

- 75% dintre respondenţi au ca sursă principală de venit salariul, 14% pensia, iar 20% spun că lucrează pe cont propriu. În acelaşi timp, 67% din totalul respondenţilor au declarat că au un venit constant, care nu suferă fluctuaţii;

Potrivit autorilor analizei, cu toate eforturile din ultimii ani, studiile arată că românii se află încă pe ultimul loc la educaţie financiară în Europa. De exemplu, ultimul studiu realizat de Banca Mondială la nivelul Uniunii Europene şi prezentat în cadrul celei de a doua ediţii a European Money Week din 2018 a plasat România pe ultimul loc din 127 de ţări evaluate.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite