Românii muncesc cu 2 ore mai mult pe zi. Ce se întâmplă cu birourile în contextul muncii hibrid

0
Publicat:
Ultima actualizare:
birouri goale

În 2020, pandemia a determinat majoritatea companiilor să opteze pentru munca de la distanţă şi, apoi, pentru modelul hibrid. În 2021, este momentul ca modul de lucru hibrid să se transforme dintr-o soluţie determinată de circumstanţe într-o soluţie organizaţională viabilă prin design.

„Pe termen lung, tot mai mulţi angajaţi vor lucra oricând, de oriunde şi oricum va fi nevoie, din biroul de acasă sau din orice alte tipuri de spaţii comune (de ex. coworking, cafenele etc.). Birourile vor avea un nou scop: vor deveni centre de colaborare pentru acele activităţi care se realizează cel mai eficient în interacţiuni faţă în faţă”, a afirmat Teodor Stoica, HR Manager la Genesis Property.

Nu mai este un secret că munca hibrid va prinde tot mai mult contur şi va defini modul în care angajaţii vor lucra mai departe. În această nouă realitate, este necesar ca organizaţiile să se adapteze în mod continuu şi să implementeze o mentalitate proactivă pentru a menţine cultura companiei. Fiecare organizaţie este unică, iar directorii de resurse umane vor trebui să evalueze beneficiile şi dezavantajele fiecărui spaţiu de muncă înainte de luarea deciziilor, pentru a crea un model optim de lucru hibrid.

Specialiştii în resurse umane indică două domenii ca fiind fundamentale în infrastructura muncii de acum şi din viitor: oamenii şi procesele. În acest context, câteva principii vor fi cele care vor face diferenţa între companiile agile şi cele care vor reuşi să se adapteze, cu dificultate, mediului VUCA (volatil, incert, complex, ambiguu) în care trăim.

În recrutare, companiile trebuie să se concentreze pe atragerea de talente folosind un proces riguros, repetabil, scalabil, folosind instrumente de evaluare pentru a înţelege trăsăturile şi punctele forte ale personalităţii fiecărui candidat. Crearea de centre de talente, atât pentru angajaţii interni, cât şi pentru cei externi, poate oferi acces la expertize de nişă.

Pentru a genera un sentiment de apartenenţă şi colegialitate în rândul angajaţilor indiferent de locaţie, integrarea şi conexiunile sunt vitale. În acelaşi timp, pentru motivarea echipelor, programele formale de recunoaştere a meritelor trebuie să continue, chiar dacă acest proces se va întâmpla în cadrul unor întâlniri virtuale.

Nu în ultimul rând, companiile care vor avea cel mai mult de câştigat vor fi cele care vor satisface nevoia de interacţiune faţă în faţă pentru acele activităţi care impun acest lucru şi cele care vor folosi tehnologia pentru a reinventa modul în care operează, spaţiul în care lucrează şi felul în care se raportează la cei din echipă. 

Studiile arată că volumul de muncă al angajaţilor a crescut cu până la două ore pe zi de la începutul pandemiei, chiar dacă naveta a fost, în mare parte, eliminată. Pe lângă automatizarea sarcinilor manuale repetitive, angajatorii ar putea adopta platforme de analiză care să le atragă atenţia dacă membrii echipei lucrează prea târziu noaptea sau depăşesc numărul normal de ore lucrate. Aceleaşi date pot fi folosite şi pentru a descoperi când angajaţii sunt mai productivi şi mai dedicaţi rolurilor lor.

Folosirea unor astfel de informaţii calitative şi cantitative va permite organizaţiilor să ia decizii realiste când recrutează membrii echipei pentru a consolida modelul forţei de muncă hibrid.

Conducerea unei forţe de muncă hibride şi a unui loc de muncă hibrid pune accentul pe dezvoltarea unor capacităţi speciale de leadership. A avea abilităţi în facilitarea virtuală a devenit o competenţă esenţială pentru orice lider. Un factor critic de succes este abilitatea liderilor de a cultiva încrederea în lumea virtuală a muncii.

Majoritatea angajaţilor sunt dispuşi să lucreze cu mult mai multă implicare atunci când organizaţiile le oferă posibilitatea de a alege de unde, când şi cât lucrează, spunea recent şi Sasha Tuzel, director în cadrul firmei de consultanţă Gartner. Dar, acest lucru se poate întâmpla doar atunci când conducerea este dispusă şi capabilă să reimagineze modul în care oamenii lucrează şi comunică, fără a sacrifica cultura companiei şi nivelul interacţiunii.

Modelul hibrid al forţei de muncă este un aranjament conştient, strategic, care necesită planificare şi o mentalitate adaptabilă pentru a găsi soluţii creative şi flexibile. 

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite