Ştiri economice

articolul anterior articolul urmator

Sărăcie la benzinărie: trei plinuri de carburant dintr-un salariu minim

6
8 Mar 2015 17:57:55
Autor: Daniel Ionascu
Raportul dintre preţul carburanţilor şi salariul minim pe economie este astăzi la fel ca în 2007
Raportul dintre preţul carburanţilor şi salariul minim pe economie este astăzi la fel ca în 2007

După opt ani de scăderi, puterea de cumpărare o ia de la zero: românii pot cumpăra doar 130 de litri de carburant cu un salariu minim pe economie, la fel ca în anul 2007.

În ciuda faptului că salariul minim a crescut constant în ultimii ani, puterea de cumpărare abia acum a revenit la nivelul din 2007, un român permiţându-şi în acest moment să achiziţioneze din salariul minim 130 de litri de carburant. Acest indicator a înregistrat mari scăderi în timpul crizei.

Dacă la începutul anului 2007, cu un salariu minim net pe economie se puteau achiziţiona 130 de litri de carburant, în anii 2010 şi 2012 cantitatea de carburant ce putea fi astfel cumpărată a scăzut sub 100 de litri, acest indicator ajungând la 96 de litri în august şi decembrie 2010.

A fost chiar şi sub 90 de litri, în lunile august şi decembrie 2012, când din salariul minim ajungea doar pentru 88 de litri de combustibili, potrivit unui studiu realizat de Asociaţia Naţională pentru Protecţia Consumatorilor şi Promovarea Programelor şi Strategiilor din România – InfoCons.

„Corelarea preţului carburantului, în urma înregistrării scăderii costului per baril, a început să se simtă în ţara noastră abia din ianuarie 2015, când cantitatea de combustibil achiziţionat cu un salariu minim pe economie a atins din nou pragul de 130 l, înregistrat în 2007“, se arată în studiul asociaţiei InfoCons.

Spre exemplu, salariul minim brut a crescut de la 390 de lei în ianuarie 2007 la 975 de lei în acest an, în vreme ce preţul benzinei a urcat de la 3,2 lei în ianuarie 2007 la 4,9 lei în luna ianuarie 2015.

Între timp, din ianuarie până în martie, benzina s-a scumpit din nou, până la 5,4 lei pe litru, potrivit raportărilor Comisiei Europene.

Darius Vâlcov, ministrul Finanţelor, declara zilele trecute că se va întâlni din nou cu reprezentanţii grupurilor petroliere din România, după ce a constatat că preţurile carburanţilor au crescut faţă de luna trecută, deşi sunt mai mici faţă de luna corespondentă din 2014.

Foamea loveşte şi la buget, şi la pompă

„La nivelul Uniunii Europene, nu toate statele au un salariu minim. Din păcate, acciza a crescut foarte mult, ceea ce înseamnă că a crescut impozitarea directă. În urma acestui studiu constatăm că practic nivelul de trai a scăzut mult mai jos decât o arată piaţa. La nivelul medicamentelor, unele sunt chiar mai scumpe la noi decât în UE. De asemenea, am constatat că atunci când se ieftineşte barilul, scăderea se transmite în preţ în interval de două-trei luni, pe când creşterea barilului sau a dolarului se vede în maximum 24 sau 48 de ore la pompă. Nu ştiu cât ar trebui să facă statul vizavi de petrolişti, dar ar putea să crească salariul minim sau să elimine dubla impozitare: ori rovinietă, ori accize“, a declarat, pentru „Adevărul“, Sorin Mierlea, preşedintele InfoCons.

El spune că şi consumatorii ar trebui să fie mai conştienţi de forţa lor. Preşedintele organizaţiei a dat ca exemplu un boicot din Polonia, care a dus imediat la scăderea preţurilor la carburanţi.

Românii au mai protestat faţă de scumpirile la pompă în perioada 2010-2011, când au existat chiar şi îndemnuri la boicot şi proteste cu monede la benzinării. Consumul de carburanţi a scăzut anul trecut, în urma introducerii accizei suplimentare de 7 eurocenţi pe litru.


Preţuri mai mari decât în Austria

România a ajuns în situaţia paradoxală de a avea carburanţi mai scumpi decât Austria, patria-mamă a grupului OMV (care controlează pachetul majoritar de acţiuni la Petrom), în condiţiile în care ponderea taxelor în preţ este mai mare în Austria decât în ţara noastră, potrivit datelor Comisiei Europene.

Astfel, preţul mediu pentru benzină era de 5,38 lei pe litru în România la raportarea din data de 2 martie, în vreme ce preţul fără taxe era de 2,3 lei pe litru. Acelaşi sortiment de benzină, dar comercializat în Austria, costă 1,196 euro pe litru, ceea ce înseamnă 5,31 lei pe litru, iar preţul fără taxe este de 0,5 euro, adică 2,2 lei.

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

6 Comentarii

Eugen Capilna
8.03.2015, 21:07:59

In Luxemburg pretul se misca in sus sau in jos de a doua zi. Asa si in cazul redeventelor - in noiembrie Ponta a zis ca nu poate renegocia redeventele - doua luni inainte e prea repede - se simte mita la mijloc. Din pdv practic ar trebui ca sa fie promovate si subventionate ca in Norvegia masinile electrice - eventual sa faca Dacia unul pentru taximetristi. Curentul pentru masini sa fie gratis ca in Norvegia. Romania produce deja 1GW in plus energie electrica (1,5 reactoare nucleare)

Marius Ciprian
8.03.2015, 23:52:13

Eugen Capilna.Va fi pe dracu gratis deoarece la noi trebuie sa traiasca si baietii destepti sau plosnitele cu moristi de vant,mare parte straini.In Norvegia grosul energiei este hidro,la noi daca bate vantul hidrocentralele sunt oprite iar eolinele intra pe piata ca asa spune legea facuta de catre niste idioti.

Eugen Capilna
9.03.2015, 00:14:18

Era o idee - oricum ce e strigator la cer este ca avem atatea resurse energetice si nu suntem pe plus.Am citit tot in adevarul ca s-au trezit in ianuarie cu un plus de aproape 1mlrd de EUR la buget - probabil s-a furat mai putin de frica DNA. Oricum viitorul sunt eolienele in tandem cu hidro mai ales ca in Romania avem din amandoua. In loc sa se investeasca in inca 2 reactoare sa faca statul parcuri eoliene - necesita mult mai putina mentenanta si dureaza si mai mult. Nu mai vorbesc de ecologie si securitate. De fapt cred ca e deja mainstream ce zic eu acum toate tarile mari trec pe eolian. Si din cauza asta a scazut pretul petrolului.

Eugen Capilna
9.03.2015, 00:32:08

Teoretic tot consumul de electricitate ar putea fi facut cu hidro si eolian. ACUM sunt capacitati mai mari de 4000 MW hidro si aproape 3000 MW eolian - la un consum mediu de 6000 MW !!! Deci lipsesc doar niste retele de transport si sisteme de echilibrare hidro cu eolian. Apoi tot petrolul si gazele la export iar minerii compensati si apoi reconvertiti daca vor la lucrari de infrastructura. Se mai pot trece si centralele din orase pe electric etc. TRebuie o strategie nationala - sa speram ca Johannis va sti ce e de facut, avem noroc ca e prof de fizica. Oricum una peste alta ca si tara avem noroc ca avem resurse de tot felul.

Marius Ciprian
8.03.2015, 23:50:29

Pai ce vreti,am vrut in UE platim preturi mai mari decat in UE.Am vrut capitalism,am primit capitalism:))Si cica pe vremea lui Ceausescu nu aveam benzina cat sa ne ajunga ca se ne plimbam dosul in masina la caldura:))Acum ca sarantoci ai Europei romanii merg cu rezervoarele pe jumatate sau sfert.De pomana sarantocii au petrol in ograda daca platesc preturi cat cei din statele ce nu au o picatura de petrol.Mai bine l-am lasa in pamant.Ba chiar culmea penibilului este ca si ,,partea statului,, in Austria este mai mare decat la noi dar pretul final cel mai mare tot la noi este.Banii ciupiti de catre stat nu se reflecta nici pe sfert in infrastructura cat in Austria.Grea va fi lupta cu petrolistii,poate mai grea decat cu bancherii lui peste prajit,asa-numitii ,,capitalisti,,Poate doar daca statele nu vor mai sta la cheremul lor si ii vor arde serios in conturi,le vor impune controale peste controale si vor aduce amenziile pana la 75% din cifra de afaceri a companiei petroliere.

Vezi toate comentariile (6)

Modifică Setările