Ştiri economice

articolul anterior articolul urmator

Se schimbă din nou legea RCA. Cum se va deconta dauna

5
21 Oct 2020 10:35:07
Autor: Elena Deacu
FOTO Mediafax
FOTO Mediafax

Legea privind asigurarea auto va fi modificată, astfel încât şoferii să îşi poată deconta reparaţiile direct de la asigurătorul cu care au contract, nu de la compania celui care a produs accidentul.

Preşedintele Autorităţii de Supraveghere Financiară, Nicu Marcu, a declarat marţi că speră ca într-o perioadă scurtă legislaţia privind RCA să fie modificată, prin reglarea modului de decontare, iar consumatorul va putea să meargă la societatea la care s-a asigurat pentru a i se deconta dauna.

În prezent, în cazul unui accident, reparaţia maşinii este achitată de asigurătorul şoferului vinovat. Tocmai din acest motiv majoritatea şoferilor din România încheie cea mai ieftină poliţă RCA. Asta pentru că, atunci când provoacă un accident, nu sunt direct interesaţi să plătească mai mult pe asigurare, pentru ca maşina celui pe care l-au lovit să fie reparată din aceşti bani. Pe de altă parte, service-urile auto au fost adesea acuzate de abuzuri, referitoare în general la preţul orei de manoperă practicate. În plus, şi daunele sunt plătite cu întârziere. Toate aceste lucruri duc la situaţia în care şoferii se confruntă cu numeroase întârzieri şi probleme la decontarea reparaţiei maşinii.

Şoferii au în prezent opţiunea de a alege o decontare directă, adică să meargă la propriul asigurător RCA pentru a-şi recupera prejudiciul, urmând ca asigurătorul său să recupereze suma plătită de la asigurătorul şoferului vinovat. Cu toate acestea, serviciul este unul opţional, care costă mai mult.

Autoritatea de Supraveghere Financiară vrea acum ca decontarea directă  să devină implicită.

„Într-o perioadă imediat următoare se va modifica legislaţia astfel încât să dăm posibilitatea consumatorului să meargă să i se deconteze dauna de către societatea la care s-a asigurat. Şi în momentul acesta are posibilitatea să opteze pentru o asigurare directă, să-i fie decontată dauna de către asiguratorul la care a încheiat, dar asigurarea acesta are costul mai mare. Este la propunerea noastră şi e apanajul Parlamentului. Sigur, într-o perioadă scurtă vom modifica. Ideea este că trebuie să lucrăm la cauze şi nu la efecte şi cauzele se rezolvă numai prin reglarea acestui mod de decontare. Atâta timp cât eu cumpăr serviciul de calitate şi cel la care m-am asigurat îmi decontează şi dauna cred că problema cea mai mare a fost rezolvată”, a explicat Nicu Marcu la Digi 24.

El a subliniat că „toată concentrarea publicului” s-a făcut pe această componentă pe care ASF o are în supravegherea RCA şi că, într-adevăr, sunt anumite distorsiuni în piaţă, sunt nemulţumiri ale consumatorilor, care se concretizează în petiţii.

„Din păcate, aceste petiţii au avut un trend crescător comparativ cu 2019, când nivelul petiţiilor a fost în jur de 20.000, numai în semestrul unu din acest an petiţiile au depăşit pragul de 20.000. Nemulţumirea consumatorului se vede clar că există”, a spus preşedintele ASF.

Acesta a subliniat că discuţiile vizează nemulţumirile consumatorilor privind plata daunelor de către compania de asigurări şi o vină „care este împărţită la un moment dat” între companiile de asigurări şi companiile ce asigura serviciul de reparaţii ale autoturismelor.

„Autoritatea face supraveghere, control şi acolo unde a găsit deficienţe sancţionează. Din păcate mai şi sancţionează şi niciodată nimeni nu este mulţumit în situaţia în care primeşte o sancţiune, sau primeşte o sancţiune mai mare. Sancţiunile noastre sunt din păcate contestate. Multe dintre ele au decizii finale şi îşi ating scopul, altele sunt contestate”, a semnalat şeful ASF.

Nicu Marcu a adăugat că, în ceea ce priveşte stabilirea tarifelor, aceasta este foarte bine definită, tarifele fiind stabilite de o companie de consultanţă externă, foarte bine calculate. Este un tarif mediu la care se raportează celelalte tarife pe care o companie le promovează şi, dacă există scăpări, „sunt scăpări izolate, ce nu impactează”.

„Problema este această decontare. Oamenii sunt nemulţumiţi de decontările pe daunele respective”, a punctat Marcu.

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

5 Comentarii

imsi imsi
21.10.2020, 11:03:06

Astia nu stiu cum sa fure mai bine nu sa si faca treaba de asiguratori. Cit timp am stat in Belgia pt orice eveniment, ca era din vina celuilalt ca era din vina mea, eu ma duceam la asiguratorul meu iar partea cealalta la al lui. Dauna era stabilita de un expert independent agreat de ambii asiguratori. O singura data cind mai aveam nuumere romanesti si asigurare romaneasca m am adresat la asiguratorul belgian al vinovatului care m a intrebat de ce nu i au legatura cu asiguratorul roman dar dupa explicatii a acceptat sa preia cazul. La noi toti is destepti si plini cu diplome false si tot inventeaza roata in loc sa o ia tehnologiade fabricare a rotii perfecte.. Pe vremea comunismului era un singur asigurator ADAS ul si normal si pagubit si vinovat mergeau la asiguratorul fiecaruia care era unic. Cu aparitia mai multor asiguratori nu stiuu ce prostalau care n avea nici o experienta a instituit sistemul asta primitiv de incrucisare.

0 (2 voturi)
gigel mardare
21.10.2020, 12:08:54

Comparatiile cu ce se intampla in alte tari nu au sens. Confirm si eu ca nu am avut niciodata nici o legatura cu asiguratorul celuilalt. Relatia este numai cu asigurarea proprie. Ei au grija ca sa se deconteze cheltuielile de reparatie de catre asigurarea celuilalt. Asiguratul nu are nici o durere de cap. Duci masina in service si atat. O iei cand e reparata. Nu mai vorbim de faptul ca ai dreptul sa ai alta masina timp de o saptamana. De obicei cam atat dureaza si reparatiile. Pe asigurat nu trebuie sa il intereseze cand si cum se deconteaza cheltuielile. Prima chestie e ca asigurarea vinovatului sa accepte dauna stabilita de expert. Apoi el ia legatura cu service-ul unde ai dus masina si se ocupa de decontarea cheltuielilor. Nu se plimba asiguratul cu jalba in protap si cu miloaga la firma de asigurari ca sa-i deconteze (dupa un an) banii platiti pe reparatie din buzunarul propriu pt ca altfel masina ramane nereparata. Toata povestea asta cu decontarea cheltuielilor are un alt substrat. Preturile asigurarilor din Romania sunt extrem de mici iar calculul primelor de asigurare pentru cele de terte parte abia de curand au inceput sa tina cont de riscul potential creat de asigurat. E stiut ca un asigurat de 18 ani va avea asigurare foarte mare pentru ca teribilismul varstei, fapt demonstrate statistic, genereaza accidente. De exemplu, copii mei platesc peste 1000 de euro asigurare de terta parte (inca platesc putin pt ca sunt pe asigurarea mea, altfel era peste 1500 de euro) pt o masina modesta cu motor de 95 CP (desi 95 CP e destul de mult pt un tanar incepator)! E stiut ca o masina cu un motor puternic (si aici e clar ca Mercedes, BMW, Audi si toate cele similare si de deasupra lor) genereaza mai multe accidente decat o masina cu performante mai modeste. Daca faci un accident pe an sau chiar mai multe e normal sa platesti asigurare mai mare pentru ca e clar ca generezi risc. Aici daca faci toata ziua accidente, asigurarea iti anuleaza polita. Ca sa iti faci o alta asigurare dupa ce ti-a fost anulata polita vei plati si cu pielea de pe tine!!! In felul asta oamenii incep sa se linisteasca si nu mai conduc in stilul ala criminal pe care numai prin Romania si Rusia il mai vezi. Problema e ca oamenii din Romania s-au invatat sa aiba masini foarte scumpe si sa plateasca nimic pe asigurari. Cand si in Romania pretul asigurarilor va fi calculat la fel ca in restul Europei si un pusti de 18 ani va plati peste 1000-1500 de euro pentru o masina modesta atunci si asigurarile vor avea bani sa deconteze la timp toate cheltuielile. Romania se declara o tara saraca dar toti vor sa aiba masini si daca se poate de la Mercedes in sus. Evident toti vor sa plateasa RCA la preturile din 2000 - adica 130 - 150 de lei pe an. Problema e ca reparatiile la astfel de masini costa mii si zeci de mii de euro iar firmele de asigurare nu au cum sa faca fata la cu astfel de costuri si prime de asigurare mici.

+1 (1 vot)
kalu kalu
21.10.2020, 11:56:20

excelent !!! Sa ii vad pe smecherasii romanache daca isi vor mai face RCA la euroins, la jumatate de pret fara de o firma serioasa !!! Ca ii durea undeva in cazul in care provocau un accident si erau de vina. Iar euroins si city insurance programau constatarile peste 30 de zile !!!!!!

+3 (3 voturi)
laur laur
21.10.2020, 12:16:24

Articolul e varza. Titul ”se schimba... legea RCA” Cuprins: ” Este la propunerea noastră şi e apanajul Parlamentului” Am avut o dauna din vina altuia si am vrut sa o rezolv prin regres la Allianz, asiguratorul meu CASCO, dar am avut surpriza sa constat ca acesta nu respecte legislatia RCA ci propriile norme astfel incat pentru ca valoarea asigurata era relativ mica si norma Allianz. prevedea ca dauna totala este la 70% (fata de 100% legea RCA)din valoare, asigurata, acesta mi-a dat dauna totala pentru 3 table indoite, fara sa imi dea posibilitatea sa optez pentru reparare. Plangerea depusa la ASF impotriva Allianz care nu respecta legea RCA s-a soldat cu raspunsuri respectoase dar fara rezultat. Am pierdut 2 luni cu masina in service si pana la urma am reparat-o masina cu decontare directa de la asiguratorul RCA al vinovatului.Multumesc Allianz Multumesc ASF

gigel mardare
21.10.2020, 12:29:19

Sunt curios daca reusesc sa faca sa functioneze mecanismul care preintampina aparitia masinilor neasigurate. Aici, nu poti inmatricula o masina daca nu ai un numar de asigurare pe care il iei anticipat de la asigurator. Daca zici tu ca esti smecher si nu mai inchei polita, asigurarea te raporteaza la politie si politia incepe sa te caute pana te gaseste, De fapt iti trimite scrisoare acasa si iti spune ca te cauta si ca esti pasibil de inchisoare. SI te linistesti de idei inteligente pentru ca astia chiar vin dupa tine. Daca zici tu ca esti destept si nu iti mai reinnoiesti RCA-ul, in ziua in care ti-a expirat asigurarea asiguratorul te raporteaza la politie (o face fara nici o indoiala si regret). Daca tu nu ai deja o alta asigurare (din secunda in care expira asigurarea anterioara), se aplica situatia de sus. Evident noua asigurare iti cere contractul de la ceilalti ca sa vada de cand trebuie sa inceapa ei sa te acopere. Cand mecanismul asta va functiona, toti vom putea circula in siguranta in Romania. SI cum am spus mai sus, cand asigurare te va costa ca afara, nu ai sa mai conduci ca t..belul cautand beleaua pentru ca fiecare accident iti va ridica pretul asigurarii. A propos, daca faci un accident si iti schimbi asigurarea, accidentul nu se uita, vine dupa tine cu schimbarea factorului de risc (cred ca in Romania se cheama bonus malus). Ce placere au asiguratorii sa comunice factorii astia intre ei. Nu aveti idee :)

Modifică Setările