Proiectul a fost depus în Senat de Eugen
Teodorovici, de asemenea ministru al Finanţelor în guvernul Dăncilă, după ce un
proiect de ordonanţă identic pregătit de Ministerul Finanţelor nu a mai fost
adoptat de Guvern.
„Codul fiscal şi Codul de procedură fiscală sunt documente vii, care trebuie adaptate în conformitate cu observaţiile şi propunerilor celor care produc bani şi plusvaloare în România: mediul de afaceri. Nu am fost şi nu voi fi adeptul modificărilor pompieristice ale Codului Fiscal, dar voi susţine mereu îmbunătăţiri cerute imperios de cei care activează în economia reală. Dialogul cu mediul de afaceri pentru aceste modificări a început în urmă cu mai bine de un an, iar după sintetizarea propunerilor şi analizarea lor, au reieşit nişte modificări care sunt pozitive pentru economia românească. O ţară este atât de puternică pe cât de puternică îi este economia, iar o economie nu poate fi puternică decât dacă are un mediu de afaceri stimulat, competitiv şi angajat către producerea de plusvaloare. Mulţumesc tuturor celor care au participat la conversaţia pentru aceste modificări ale Codului Fiscal şi ale Codului de Procedură Fiscală şi-i asigur că voi rămâne în continuare partenerul şi aliatul lor”, a subliniat Eugen Teodorovici.
Printre măsurile care urmează să fie adoptate,
se numără:
În domeniul Codului fiscal:
- Consolidarea fiscală a impozitului pe profit datorat de grupurile
fiscale de firme;
- Dezvoltarea conceptului de „loc al conducerii efective” pentru
persoanele juridice nerezidente înregistrate într-un stat cu care România
are încheiată Convenţie de evitarea a dublei impuneri, potrivit
legislaţiei acelui stat, dar care sunt controlate şi gestionate din
România. Aceste persoane juridice străine cu locul de exercitare a
conducerii efective în România vor datora impozit pe profit pentru
profitul impozabil obţinut din orice sursă, atât din România, cât şi din
străinătate;
- Excluderea din sfera veniturilor impozabile, pentru veniturile din
salarii, a folosirii în scop personal a anumitor vehicule care nu sunt
utilizate exclusiv în scopul activităţii economice şi se află în
patrimoniul persoanelor juridice ce aplică regimul de impozitare a
microîntreprinderilor sau impozitul specific unor activităţi;
- Reglementarea obligaţiilor de calcul, reţinere, plată şi declarare
a impozitului pe venit şi a contribuţiilor sociale obligatorii, aferente
avantajelor în bani şi în natură primite de angajat de la terţi.
În domeniul procedurii fiscale:
- Reglementarea instituirii şi ridicării popririlor în mediul
electronic, astfel încât poprirea să fie ridicată la îndestularea sumei
poprite, iar debitorului să îi fie eliberate conturile cât mai repede.
Prin această măsură se are în vedere dezvoltarea sistemului informatic
propriu al MFP/ANAF, prin intermediul căruia să se gestioneze popririle şi
activităţile aferente de stingere a acestora, astfel încât să nu necesite
din partea băncilor un efort de dezvoltare important în propriile sisteme
informatice.
- Suspendarea inspecţiei fiscale în situaţia sesizării organelor
judiciare, în scopul implementării Cauzei Lungu, în considerarea faptului
că CEDO a criticat România prin prisma faptului că, prin procedurile în
vigoare, a permis ca referitor la acelaşi contribuabil şi pentru aceeaşi
situaţie de fapt să se declanşeze două proceduri: o procedură
administrativă şi o procedură penală.
- Posibilitatea efectuării reverificării inspecţiei şi la cererea
contribuabilului în cazul în care sunt îndeplinite cumulativ condiţiile
prevăzute de lege, în scopul implementării Cauzei Zabrus (C-81/17) în
considerarea faptului că CJUE a sesizat un dezechilibru în respectiva
cauză între drepturile contribuabilului şi drepturile organelor fiscale.
- Sancţiunea cu nulitatea a actului administrativ fiscal în situaţia
în care organul fiscal nu respectă anumite obligaţii stabilite de lege în
sarcina acestuia.
- Schimbarea competenţei de soluţionare a contestaţiilor de la ANAF
la MFP. Scopul acestei măsuri este de a creşte gradul de încredere a
contribuabililor în sistemul fiscal prin asigurarea unui nivel superior de
independenţă şi, implicit, premise pentru creşterea imparţialităţii în
luarea deciziilor cu privire la contestaţiile formulate de contribuabili
împotriva tuturor actelor emise de administraţia fiscală. Practic,
structurile de soluţionare a contestaţiilor existente la nivelul ANAF vor
fi preluate în cadrul MFP.
- Reglementarea posibilităţii de reexaminare a deciziei de
soluţionare a contestaţiei în anumite situaţii, expres prevăzute de lege
în scopul încetării procedurilor judiciare costisitoare atât pentru
contribuabili, cât şi pentru administraţia fiscală, degrevarea instanţelor
judecătoreşti de asemenea litigii şi evitarea plăţii de către organele
fiscale de cheltuieli de judecată, dobânzi sau alte sume în cazul în care
se apreciază că actul emis nu este în conformitate cu dispoziţiile legale.
Aplicarea efectivă: începând cu data de 1
noiembrie 2019.
Adauga Comentariu
Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos
Varianta 1
Autentificare cu contul adevarul.ro
Varianta 2
Autentificare cu contul de Facebook
0 Comentarii
Sortare: Cronologic · Dupa popularitate