Sfârşitul maşinilor pe benzină şi motorină este aproape. Până când vor mai putea fi vândute în UE

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Foto: Arhivă Adevărul
Foto: Arhivă Adevărul

Vânzarea maşinilor noi pe benzină şi motorină ar putea fi interzisă din 2035 în Uniunea Europeană şi deci şi în  România, a transmis ministrul Mediului, Tanczos Barna, potrivit Digi24.

„Da, asta este asumarea Comisiei, asta înseamnă o tranziţie de 14-15 ani aproape, de la motoarele cu ardere internă la motoare electrice. Este o decizie luată, este o decizie la care foarte mulţi nu s-au aşteptat, dar a început deja pregătirea industriei pentru această tranziţie. Nu se vorbeşte în această decizie despre parcul auto deja existent, se vorbeşte strict despre maşinile noi”, a precizat Tanczos Barna pentru Digi24.

Potrivit sursei citate, maşinile pe combustie nu vor dispărea brusc în 2035, ci vor merge pentru o perioadă în paralel cu cele electrice.

„Probabil, maşinile existente pe piaţa europeană se vor tranzacţiona la fel. Cu siguranţă, acest lucru va impacta preţul maşinilor vechi. Nu ştiu în ce măsură şi în ce direcţie, pentru că nimeni nu poate să spună în ce direcţie, dacă vor fi mai scumpe sau mai ieftine maşinile pe combustie, pentru că ele nu mai pot fi ţinute pe piaţă foarte mult”, spune Tanczos Barna, ministrul mediului.

Conform reglementărilor în vigoare, producătorii de maşini pe combustie sunt obligaţi să producă piese de schimb pentru încă 10 ani.

În România, interesul pentru maşini electrice este în creştere, acest lucru se vede în cheltuirea rapidă a banilor din programul Rabla Plus.

„Faţă de anul trecut, vom avea un buget triplu pentru acest program. Interesul este enorm. Un singur lucru mai trebuie rezolvat, preţul acestor maşini, pentru că ele, pentru omul de rând, sunt foarte scumpe”, recunoaşte ministrul mediului, Tanczos Barna.

Fiecare român care vrea să-şi cumpere o maşină electrică primeşte de la Guvern 10.000 de euro. Cea mai ieftină maşină electrică costă 26.000 de euro.

Situaţia înscrierilor în cadrul Programului Rabla Plus 

Potrivit datelor publicate, joi, 12 august, de Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM), în cadrul Programului Rabla Plus 2021, s-au înscris la producători/dealeri auto 6.025 persoane fizice, până în prezent fiind achiziţionate 1.261 autovehicule noi (759 pur electrice şi 502 electrice hibride) şi 2 motociclete electrice. 

Pentru persoane juridice au fost publicate săptămâna aceasta 123 dosare acceptate pentru 187 autovehicule electrice, dintre care 134 pur electrice şi 53 electrice hibride şi 1 motocicletă electrică. 

În total, pentru Rabla Plus au fost acceptate un număr de 1.322 dosare pentru 2.222 ecotichete, dintre care 1.491 autovehicule pur electrice, 727 autovehicule electrice hibride, 4 motociclete electrice şi 23 contestaţii pentru 49 autovehicule (30 autovehicule pur electrice şi 19 electrice hibride). 

Totodată, s-au înscris la producători/dealeri auto 1.077 persoane juridice. Până în prezent au fost achiziţionate 555 autovehicule noi (329 pur electrice şi 226 electrice hibride).

Bugetele pentru Rabla, suplimentate din august

Programele Rabla Clasic şi Rabla Plus, lansate anul acesta pe 26 aprilie, se bucură de o nouă majorare a bugetului total, de această dată cu câte 200 de milioane de lei, a anunţat, în urmă cu puţin timp, Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM).

„Începând cu data de 21 august 2021, bugetul total al Programului Rabla Plus va fi suplimentat cu suma de 200 de milioane de lei. De asemenea, pentru Programul Rabla Clasic, o majorare cu 200 de milioane de lei a bugetului total va fi disponibilă începând cu data de 28 august 2021.”, transmite AFM.

Administraţia Fondului pentru Mediu a anunţat şi în iulie o suplimentare a bugetului alocat persoanelor fizice în cadrul Programului Rabla Plus cu 40 milioane de lei. Bugetul alocat iniţial pentru persoanele fizice, în valoare de 200 milioane de lei a fost rezervat integral în mai puţin de 2 luni de la lansarea programului. 

De asemenea, prima suplimentare din acest an, în valoare de 20 milioane lei a fost epuizată, „demonstrând interesul cetăţenilor faţă de autovehiculele electrice, mai prietenoase cu mediul înconjurător”, spun reprezentanţii AFM.

Potrivit sursei citate, în cadrul Programului Rabla Clasic, valoarea primei de casare este de 7.500 de lei, iar valoarea ecobonusurilor acordate pentru stimularea achiziţionării autoturismelor cât mai puţin poluante, în funcţie de tehnologia folosită sunt de 1.500 de lei pentru autovehiculele cu emisii scăzute şi 3.000 de lei la achiziţionarea unui autovehicul nou echipat cu sistem de propulsie hibrid. 

Ecobonusurile se pot cumula în cazul în care maşina nouă îndeplineşte ambele condiţii, ajungându-se astfel la o reducere de 12.000 de lei din preţul total al autovehiculului nou. Pentru achiziţionarea de motociclete noi în schimbul predării spre casare a unui autovehicul uzat, se acordă o primă de casare de 5.500 de lei.

În cadrul Programului Rabla Plus, se acordă două tipuri de ecotichete, respectiv 45.000 de lei pentru maşinile pur electrice şi 20.000 de lei pentru maşinile hibrid plug-in, dar nu mai mult de 50% din valoarea autoturismului nou. 

Persoanele care renunţă la o maşină veche, poluantă, şi achiziţionează un autovehicul electric beneficiază atât de prima de casare acordată prin Programul Rabla Clasic, în valoare de 7.500 de lei, cât şi de ecotichetul alocat în cadrul Programului Rabla Plus. 

Cuantumul finanţării pentru motociclete electrice este de 5.500 de lei, iar cine doreşte să achiziţioneze o motocicletă electrică şi predă o maşină uzată, ecotichetul se poate cumula cu prima de casare în valoare de 5.500 de lei.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite