Guvernul „ciupeşte“ 7 eurocenţi în plus prin mărirea accizei la motorină, dar de fapt va ieşi în pierdere. Şoferii ştiu de ce

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicită anularea accizei suplimentare de 7 eurocenţi la motorină, arătând că, în caz contrar, şoferii vor cumpăra carburanţi dinafara ţării, fapt care ar duce la scăderea încasărilor bugetare din această taxă.

Potrivit UNTRR, consumul anual de carburant în România este de aproximativ 7 miliarde de litri, din care 5 miliarde de litri motorină şi 2 miliarde de litri benzină.

În cazul în care statul va majora acciza cu 7 eurocenţi pe litrul de motorină, transportatorii români care efectuează operaţiuni de transport internaţional vor fi obligaţi să alimenteze în afara ţării, iar prin reorientarea alimentării a doar 13% din volumul actual de motorină vândut în România, se anulează orice câştig ipotetic al statului român“, avertizează UNTRR.

Matematica unui „impact dezastruos“ pentru buget

Cei 7 eurocenţi în plus la acciza actuală ar putea aduce statului 8,68 eurocenţi (acciză + TVA) pentru fiecare litru de motorină, matematic suma colectată suplimentar însumând circa 430 de milioane de euro, presupunând că se va menţine nivelul consumului de motorină nemodificat.
Dar realitatea indică faptul că circa 70% din alimentările actuale ale transportatorilor internaţionali (români şi străini) de pe teritoriul României s-ar putea reorienta imediat în afara României ceea ce ar conduce la un impact dezastruos asupra bugetului statului român.
De exemplu, un operator român care face transport internaţional cu 200 de camioane şi în prezent alimentează lunar 300.000 de litri de motorină în România şi 300.000 litri de motorină în afara României, în cazul majorării accizei la motorină va alimenta lunar cel puţin 500.000 litri de motorină în afara României şi sub 100.000 litri de motorină în România
“, explică transportatorii.

Mai mulţi bani de la mai puţini plătitori

Din cei aproximativ 5 miliarde de litri de motorină alimentaţi în România anual, reorientarea unui volum de numai 13%  spre alimentare în alte ţări, va aduce în realitate pierderi de 65 eurocenţi/litru pentru statul român.
Prin pierderea întregii accize aplicate în prezent, de 330 de euro/1000 litri, a majorării de 7 eurocenţi şi a cotei de TVA aferente (aplicat atât preţului motorinei, accizei cât şi majorării acesteia) - statul român deşi, teoretic, ar beneficia virtual de încasări de aproximativ 430 de milioane de euro doar din majorarea accizei la motorină, în practică nu va încasa în valoare absolută mai mulţi bani.
Guvernul va încasa mai mulţi bani în valoare unitară - pe fiecare litru de motorină vândut în România, însă în situaţia scăderii consumului de motorină cu mai mult de 13% în România, statul român va încasa mai puţini bani decât înainte de majorarea accizei
“, mai arată liderii tranportatorilor.

Sperăm că cifrele prezentate mai sus vor pune un serios semn de întrebare autorităţilor pentru a le convinge să nu introducă accizarea suplimentară a carburanţilor, iar renunţarea la accizarea suplimentară a motorinei ar constitui, într-adevăr, un semn de preocupare pentru viitorul României“, conchid transportatorii.

UNTRR este o organizaţie profesionalã şi patronalã, neguvernamentalã, fondatã în 1990, care promoveazã şi apãrã interesele transportatorilor rutieri pe plan intern şi internaţional, înregistrând în prezent peste 13.000 de membri - operatori care efectueazã transporturi interne şi internaţionale de marfã şi de persoane.


MAI PUTEŢI CITI: 

Ce presupune sprijinul anunţat de Ponta pentru datornicii la bănci, cine poate beneficia de schemă şi în ce condiţii. Premierul Victor Ponta a anunţat luni seară, în urma dicuţiilor finale cu reprezentanţii FMI, Comisiei Europene şi Băncii Mondiale, că va aproba prin ordonanţă o schemă de sprijin pentru românii cu venituri sub medie care sunt datornici la bănci. „Adevărul“ vă prezintă în ce constă această schemă şi cine sunt cei care vor putea beneficia de ea.

Ponta: „Nu se poate renunţa la acciza de 7 eurocenţi la carburant, asta i-a spus FMI şi lui Băsescu. Nu se poate redeschide bugetul“. Guvernul nu poate renunţa la introducerea accizei de 7 eurocenţi la carburanţi deoarece bugetul deja aprobat nu poate fi redeschis şi nici închis fără această taxă, afirmă premierul Victor Ponta, care susţine că acest punct de vedere i-a fost transmis şi preşedintelui Traian Băsescu de către reprezentanţii Fondului Monetar Internaţional (FMI) şi ai Comisiei Europene (CE).

Băsescu: Între mine şi FMI nu e o dispută, sunt un susţinător al continuării acordului. Nu vreau să punem taxe inutile pentru a face cheltuieli inutile. Preşedintele Traian Băsescu se declară un susţinător al continuării acordului cu FMI şi a anunţat că între el şi instituţia financiară internaţională nu este o dispută, însă respinge accizarea suplimentară a carburanţilor, care este folosită pentru "cheltuieli inutile".

Băsescu poate bloca acordul cu FMI din cauza accizei de 7 eurocenţi. Acordul cu FMI este din nou în pericol, după ce preşedintele Traian Băsescu a anunţat joi că nu semnează memorandumul dacă acciza suplimentară de 7 eurocenţi este aplicată.

Oamenii de afaceri cer Guvernului o politică de dezvoltare în detrimentul celei de austeritate, promovate de FMI. Scutirea impozitului reinvestit, pe listă. Asociaţia Oamenilor de Afaceri din România (AOAR) solicită Guvernului să susţină în cadrul următoarelor negocieri cu FMI scutirea impozitării profitului reinvestit, creşterea finanţării unor programe care generează locuri de muncă şi reducerea impozitării salariilor pentru dezvoltarea economică.

Cât pierde statul din revoluţia şoferilor: amânarea introducerii accizei de 7 eurocenţi la motorină produce o gaură de aproape 125 de milioane de euro în buget. După ce a cedat la presiunile transportatorilor de marfă aflaţi în grevă şi a amânat cu trei luni supraaccizarea motorinei, statul va încasa cu peste 120 de milioane de euro mai puţin la buget.

Comisia Europeană: Propunerile alternative la acciză trebuie să aibă acelaşi impact bugetar.Alternativele pe care le propune România în locul accizei de 7 eurocenţi la motorină trebuie să aibă acelaşi impact bugetar ca această taxă, a declarat, marţi, purtătorul de cuvânt al CE, Simon O’Connor.

Tom Bugeţel, cu acciza la Bruxelles. Pe când se potcovea acciza cu 99 de ocale de fier şi se dădeau economiştii Guvernului peste cap să spuie năzdrăvănia că vaca bugetară va da mai mult lapte păscând pe lângă staţia de benzină, Victor Ponta ce-mi făcea?

Liviu Voinea, ministrul Bugetului: Se putea face bugetul pe 2014 şi fără acciza de 7 cenţi pe combustibil. Ministrul Bugetului, Liviu Voinea, a explicat astăzi, la emisiunea „După 20 de ani“, modul în care a fost construit bugetul pe 2014. Voinea a precizat că în timpul negocierilor cu FMI s-a luat în calcul majorarea cotei unice de la 16% la 18%.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite