Ştiri economice

articolul anterior articolul urmator

SONDAJ Patriotism alimentar. Românii cer cât mai multe alimente autohtone

22
20 Apr 2016 04:05:52
Autor: Daniel Ionascu
Un proiect de lege aflat în Parlament obligă marii retaileri să aibă la raft cel puţin 51% produse alimentare româneşti   FOTO Getty Images
Un proiect de lege aflat în Parlament obligă marii retaileri să aibă la raft cel puţin 51% produse alimentare româneşti   FOTO Getty Images

Românii vor ca pe rafturile supermarketurilor să se afle cât mai multe alimente produse în ţara noastră, însă nu sunt de acord ca marile lanţuri comerciale să fie închise la sfârşitul săptămânii, când majoritatea conaţionalilor noştri îşi fac cumpărăturile.

Marea majoritate a românilor (82,7%) au o părere bună despre proiectele de lege care se dezbat la nivelul Parlameentului şi care vizează obligarea marilor retaileri la vânzarea unui anumit procent de produse româneşti. Concomitent, două treimi din populaţie (67,3%) au o părere proastă despre propunerea ca supermarketurile să fie închise la sfârşit de săptămână.
 
Aceasta este concluzia unui sondaj realizat de INSCOP Research la comanda „Adevărul“ în perioada 21-28 martie 2016, pe un eşantion de 1.063 de persoane, reprezentativ pentru populaţia României cu vârste de 18 şi peste 18 ani. Eroarea maximă a datelor este de plus/minus 3%, la un grad de încredere de 95%.
 
De altfel, comisia de Agricultură din Camera Deputaţilor a adoptat marţi un proiect de lege prin care hipermarketurile şi supermarketurile sunt obligate să aibe la raft cel puţin 51% produse alimentare realizate local sau regional. Este vorba de carne, ouă, fructe, legume, miere de albine, produse lactate şi de panificaţie, care trebuie să provină din „lanţul scurt de aprovizionare“. Fac excepţie firmele cu o cifră de afacere de până la două milioane de euro, echivalentă în lei. Metodologia de desfăşurare a acţiunilor privind lanţul scurt de aprovizionare - care ar favoriza producătorii români - se aprobă prin Hotărâre de Guvern, potrivit proiectului.
 
Concomitent, deputaţii au adoptat o prevedere care interzice retailerilor să perceapă taxe pentru producători, sub forma taxelor de raft, de reclamă şi promovare. În schimb, s-a renunţat la ideea închiderii supermarketurilor în week-end.
 

Angajaţii vor la patron, nu la multinaţională

 
Potrivit INSCOP Research, cei mai mulţi români vor să fie angajaţii unei companii cu capital autohton (40,8%), în vreme ce doar 29,3% preferă să fie salariaţi la o firmă străină. Un procent de 22,9% afirmă că „nu este cazul“, în vreme ce 7% nu ştiu/nu răspund.
 
De asemenea, 54% din populaţie consideră că autorităţile statului avantajează mai mult companiile străine decât cele româneşti, în vreme ce doar 20,3% cred că statul tratează în mod egal ambele categorii. Doar 4,2% din populaţie consideră că firmele româneşti sunt avantajate, iar 21,6% nu ştiu sau nu răspund.
 

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

22 Comentarii

arogantu
20.04.2016, 08:01:38

Ce tâmpenii pai una este sa vrei și alta sa produci ceea ce vrei este romanul și România pregătită sa producă ceea ce doreste??? Nu prea cred... Asa k rămânem cu vrerea

-5 (7 voturi)
Badea Scârţan
20.04.2016, 08:47:22

Vorbesti ca sa te aflii in vorba. Habar n-ai cum se fac contractele de furnizare. Marile lanturi din Romania(Kaufland si Lidl-aka LIDL &Schwarz, Carefour, Selgros, Metro, Delhaize) prefera sa-si favorizeze furnizorii din tarile de origine pe aproape toata gama de oferte. Doar pe anumite produse mai perisabile si din punct de vedere al plus valorii, mai gretransportabile, le ia din Romania. Romania e una din putinele tari din est unde s-a putut fara nicio jena magaria asta. In Franta spre exemplu proportia de produse autohtone trebuie sa depaseasca obligatoriu 75%. Motivarea acestor concerne , extrem de subtire si previzibila, cum ca nu gasesc furnizori pe piata romaneasca e super debila. Dau un singur exemplu de o firma romaneasca(Anabela Rm. Valcea) care la furmizarea de castraveti si gogosari la borcan avea o oferta de 1,4 lei/ respectiv 1,6/ borcan. cu tot cu ambalaj,ttinc, iar Metro a preferat sa ia de la un furnizor din Slovacia cu 2,2 si 3,2/ borcan numai ca sa forteze Anabela sa-i dea marfa mai ieftin. Marfa superioara din punct de vedere calitativ ! Anabela refuza iar Metro ofera romanilor produsul sub marca METRO(presupusa a fi marca economica) cu 3,40 si 4,5. Aveti explicatia cauzei preturilor nefiresc de mari (peste media occidentala !) si a calitatii deseori nesatisfacatoare a produselor, asa_zis economice oferite de marile lanturi.Iar exemplul cu Anabela e unul din zecile de mii care au trait experiente asemanatoare. Din zona, lactate-branzeturi, mezalarii, patiserii, bauturi, produse zaharoase, etc, etc. In Franta neasigurarea acestui procent de 75% a dus la fortarea inchiderii marilor lanturi pe week-end,, in ideea de a permite comertului alternativa sa completeze oferta locala. Despre acelasi fenomen ar fi vorba si in Romania. Iar daca nu se simt comod cu produse romanesti de calitatea mai buna, sa se retraga de pe piata...Valea, ca e loc pentru altii !

+9 (11 voturi)
arogantu
20.04.2016, 10:02:39

Bădița tu vb ca sa te afli în treaba eu îți propun sa revii la realitate mari retaileri prefera sa facă contracte cu firme serioase care pot satisface cererile de produse la preturi bune și cantități mulțumitoare 24/24 7 zile din 7 timp de 365 de zile pe an... Nu cunosc în România decât 5 firme care pot face asta. Exemplul tău e nul deoarece în practica comerciala libera și metro fiind firma privata cumpăra cu cat vrea și de la cine vrea introducerea unor asemenea legi restrictive va duce la reducerea punctelor de vânzare ( șomaj) precum și reducerea paletei de produse ( șomaj + inflație).... În Franța se poate aplica deoarece aia sunt pe excedent la produse pe când noi nu reușim sa producem nici cat sa acoperim 35% din cererea de pe piața în Franța spre exemplu se produce 135% din cerere.... Îți dau un contra exemplu merele românești costa la producător mai mult decât cele poloneze ( tot românești în proporție de 40%) din supermarket??? Ți se pare normal??? Strict economic știi cat costa retragerea de pe piața a supermarketurilor ptr economia României??? Efectul ar fi precum închiderea Dacia, Mittal Steel și Petrom la un loc. Înainte sa postezi încearcă sa gândești din ambele sensuri ptr a fi credibil

-5 (13 voturi)
Viorel_P Victor
20.04.2016, 10:33:02

BADEA vad ca vrei sa pari ca stii ceva dar te pierzi un declaratii si in cifre ! Nicio firma romaneasca nu o sa poata sa reziste in fata unui hypermarket deoarece trebuie sa furnizeze exact cum a spus si arogantu 24/24 si daca azi ai trimis portocala la plasa cam batrana si moale ,o primesti retur si primesti si amenda de fix 500 de euro tu ca furnizor ! Aceeiasi amenda o primesti si daca ai primit comanda de un produs si tu nu il ai pe stoc sa il livrezi. Cei care fac calitatea la hypermarketuri sunt totii numai spagarii si din cauza asta te miri mereu de ce gasesti pe raftul magazinului numai stricaciuni. Doar intro jumatate a anului trecut,billa profi lidl si kaufland au cheltuit prste 280 de milioanr pe reclame si spoturi tv ! Banii acestia credema ca sunt suportatii de catre totii furnizorii care le baga marfa.portocala de suc intra pe market undeva la 1.6 ron si in pretul magazinului o gasesti la 3.2 sau 3.6 roni ! Ar trebui infiintate niste legi speciale pentru aceste hypermarketuri ca sa nu mai creeze monopol ai sa iai faca de cap !

-3 (5 voturi)
Adrian Foangă
20.04.2016, 08:10:19

Turma ce sa zica? Numai de "bine". Daca s-ar putea ar manca numai untura si oua de tarani...

-8 (12 voturi)

Vezi toate comentariile (22)

Modifică Setările