Statul poate să deszăpezească drumurile aproape gratis, cu utilaje din fonduri europene şi fără firme subcontractante. Cum ar trebui să procedeze Guvernul

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Statul cheltuieşte anual zeci de milioane de euro cu deszăpezirile
Statul cheltuieşte anual zeci de milioane de euro cu deszăpezirile

Programul Operaţional Sectorial Transporturi (POS-T) conţine cel puţin patru categorii de cheltuieli care ar putea fi eligibile pentru achiziţia de utilaje din fonduri nerambursabile de la UE de către administratorii de stat ai infrastructurilor rutiere şi feroviare (CNADNR, respectiv CFR). Guvernul nu trebuie decât să urmeze procedurile prevăzute în Ghidul Solicitantului POS-T.

Axa Prioritară 3 – „Modernizarea sectorului de transport în scopul creşterii protecţiei mediului şi a sănătăţii publice şi siguranţei pasagerilor“ – din cadrul POS-T, respectiv Măsura 3.2 – „Îmbunătăţirea siguranţei traficului pe toate modurile de transport“.
Acesta este cadrul de finanţare prin care Guvernul putea, de mai mulţi ani, să obţină fonduri pentru achiziţia de utilaje specifice deszăpezirii, pe care să le folosească în regie proprie pentru a completa sau chiar înlocui serviciile întreţinere pe timp de iarnă prestate de firmele subcontractoare.

Ce cheltuieli sunt eligibile

Ghidul Solicitantului POS-T, care poate fi găsit la o simplă căutare pe net, coroborat cu un Ordin Comun MT-MFE, arată ce cheltuieli pot fi considerate eligibile, adică posibil de decontat din fondurile structurale, în vederea atingerii scopului arătat mai sus. Redăm mai jos câteva exemple:
- „Creşterea gradului de siguranţă a traficului“
- „Managementul, exploatarea şi întreţinerea infrastructurii“
- „Facilitarea accesului la folosirea infrastructurii“
- „Achiziţia de materii prime şi materiale“

POS-T se desfăşoară pe tronsonul financiar 2007-2013, dar şi acum, în 2014 – ca, de altfel, şi în 2015 – se vor mai putea înainta cereri de finanţare, toate axele prioritare având sesiunile de depunere deschise.

Concret, din aceste fonduri, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR) ar putea achiziţiona freze de mare capacitate pentru deszăpezirea drumurilor, iar CFR SA ar putea achiziţiona grupuri hidraulice specifice deszăpezirii căilor ferate. Apoi ar utiliza aceste mijloace în regie proprie, fără să mai contracteze firme private, sau doar pentru completarea lucrărilor prestate de particulari.

Oricum, economisirea banilor din bugetul de stat ar fi substanţială, având în vedre că în fiecare an statul cheltuieşte cel puţin 80 de milioane de euro cu deszăpezirile.

Cum a fost abandonată o iniţiativă din 2012

Alexandru Nazare, ministru al Transporturilor în iarna 2011-2012 (când am avut înzăpeziri masive, ca acum), susţine că s-a interesat la Bruxelles, a vorbit cu comisarul european Johanes Hahn, apoi s-au făcut demersurile necesare accesării fondurilor din POS-T, dar proiectul a fost ulterior abandonat.

Astăzi (marţi, 28 ianuarie 2014), Nazare a transmis un comunicat de presă în care arată că „Guvernul USL avea disponibile încă din 2012 fonduri europene pentru utilaje de deszăpezire, astfel încât banii publici să nu fie direcţionaţi către firmele clientelei de partid“.

În primăvara anului 2012, după experienţa acelei ierni grele în care foarte mulţi români au avut de suferit în urma acţiunilor îndelungate de deszăpezire, Guvernul a obţinut acordul de principiu al Comisiei Europene astfel încât şi CNADNR şi CFR să îşi poată achiziţiona din fonduri europene nerambursabile utilaje proprii, moderne,  cu care să efectueze aceste operaţiuni.
În urma discuţiilor cu oficialii Comisiei Europene a rezultat că vor putea fi finanţate utilaje care să acţioneze pe reţele europene de drumuri şi pe căile ferate, precum şi pe căile navigabile, iar Ministerul Transporturilor urma să transmită o analiză detaliată asupra tipurilor de utilaje, distribuţia acestora şi condiţiile meteorologice anuale
“, arată fostul ministru, în comunicatul său.

Câţi bani putem lua

Numai în cazul drumurilor, la o primă evaluare, CNADNR estima un necesar de  42,5 milioane de euro pentru achiziţionarea acestor utilaje, sume care ar fi trebuit acoperite din fonduri europene nerambursabile“, a mai declarat Alexandru Nazare.

El solicită miniştrilor Dan Şova şi Ramona Mănescu „să reia de urgenţă acest proiect“ şi să solicite finanţare de la Comisia Europeană pentru utilaje de deszăpezire astfel încât „să se închidă o dată pentru totdeauna acest robinet prin care se scurg banii de la bugetul de stat“.

Ce putem face de-acum încolo

Contactat de „Adevărul“, Alexandru Nazare a arătat că şi pentru tronsonul financiar 2014-2020 ar putea fi creată o axă prin care statul să ia fonduri nerambursabile pentru achiziţia utilajelor de deszăpeziri.

Negocierea se poate relua din stadiul în care a rămas în 2012, nu trebuie repornit totul de la zero. Mai mult decât atât, dacă ministrul Teodorovici (n.n. – Eugen Teodorovici, ministrul pentru Fonduri Europene) ar fi mai activ, el ar putea solicita introducerea în POS-T aferent tronsonului 2014-2020 un capitol special destinat acestor achiziţii. POS-T pentru 2014-2020 se mai poate încă negocia“, ne-a declarat Alexandru Nazare.

El ne-a mai spus că, din câte ştie, majoritatea miniştrilor care s-au perindat pe la Transporturi au agreat, în discursurile lor publice, ideea deszăpezirii în regie proprie a drumurilor şi căilor ferate.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite