STUDIU 20% din angajaţii români afirmă că şeful a fost mai sever în pandemie

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Comportamentul arogant al şefului este toxic pentru angajaţi şi păgubos pentru companie

Circa 19% dintre angajaţii din mediul urban din România au simţit că angajatorul şi-a schimbat comportamentul într-un mod negativ în pandemie, fiind mai sever cu angajaţii, mai puţin implicat în relaţia cu aceştia şi implementând soluţii în defavoarea angajaţilor, arată un studiu realizat de către compania de cercetare de piaţă iSense Solutions.

O treime (34%) dintre angajaţi au remarcat îmbunătăţiri ale comportamentului angajatorului în perioada pandemiei, iar pentru 47% dintre aceştia relaţia cu angajatorul a rămas la fel ca înaintea pandemiei.

Studiul relevă faptul că schimbările în modul de lucru aduse de pandemie au avut un impact şi în dinamica relaţiilor între angajatori şi angajaţi. 

Printre lucrurile bune observate de către angajaţi se numără soluţiile eficient implementate astfel încât activitatea angajaţilor să nu aibă de suferit, o mai mare apropiere a angajatorului faţă de ei şi o mai bună înţelegere a nevoilor angajaţilor.

Impact negativ pentru o treime din angajaţi

Pentru aproape o treime (28%) dintre angajaţii din mediul urban din ţara noastră, impactul pandemiei asupra situaţiei profesionale şi a beneficiilor obţinute a fost unul negativ (salariul şi beneficiile au scăzut, au fost în şomaj tehnic, au fost concediaţi). În acelasi timp, 65% dintre angajaţi afirmă că lucrurile au rămas la fel ca inainte de apariţia pandemiei, în timp ce 7% au o situaţie profesională mai bună acum.

Discuţiile în profunzime cu angajaţii participanţi la studiul din comunitatea de cercetare calitativă online „iSense Modern Consumers” au relevat că starea dominantă a acestora la începuturile pandemiei era caracterizată de nesiguranţă, instabilitate, teamă şi stres. Cu toate acestea, aceştia au putut aprecia faptul că restricţiile pentru limitarea răspândirii Covid-19 au reprezentat un prilej foarte bun pentru  implementarea activităţii profesionale de acasă, aducându-le o serie de beneficii atât lor (economie de timp, protejare prin minimizarea expunerii fizice în afara casei), cât şi angajatorilor. Angajatorii au fost apreciaţi pentru spiritul civic şi grija faţă de siguranţa echipelor lor de care au dat dovadă implementând lucrul de acasă.

Care sunt beneficiile dorite de către angajaţi în prezent?

Beneficiile dorite de angajaţi depind într-o foarte mare măsură de modul şi locaţia din care şi-au desfăşurat activitatea în această perioadă.  Astfel, 33% dintre angajaţii din mediul urban şi-au continuat activitatea de la birou, 27% de acasă, 23% au avut posibilitatea de a lucra şi de acasă şi de la birou şi 17% au lucrat în alte condiţii (teren/fabrici/şantiere).

Pentru angajaţii care lucrează de la birou, lista de beneficii aşteptate din partea angajatorului cuprinde: măsuri sporite de siguranţă la birou (50%): materiale sanitare, măşti de protecţie, distanţare între birouri, igienizare a spaţiului de lucru, testare Covid-19 gratuită (44%), stabilirea unui program de lucru flexibil pentru evitarea aglomeraţiei din timpul orelor de vârf (37%), posibilitatea de a lucra şi de acasă (34%), oferirea unui suport financiar pentru transport individual, pentru evitarea mijloacelor de transport în comun (27%), oferirea unui ajutor financiar pentru părinţi în găsirea unei soluţii de supraveghere a copiilor – grădiniţă/şcoală privată/ bonă (25%), punerea la dispoziţie a anumitor mijloace alternative de deplasare precum biciclete, trotinete (10%).

Pentru angajaţii care şi-au continuat activitatea profesională de acasă, lista de dorinţe este mai complexă, aceştia dorindu-şi: o mai mare flexibilitate a programului de lucru (32%), o mai mare încredere din partea angajatorului (30%), asigurarea materialelor tehnice necesare pentru desfăşurarea activităţii precum laptop/PC/imprimantă (28%), tichete de masă (25%), ajutor în plata facturilor furnizorilor de internet şi energie (22%), ajutor financiar pentru achiziţionarea mobilierului de birou necesar (16%), mai multe activităţi online de echipă pentru a nu resimţi lipsa socializării cu colegii (14%), oferirea unor soluţii pentru supravegherea copiilor în timpul programului de lucru (12%), suport psihologic/şedinte online cu specialişti (10%).

Dincolo de aceste nevoi măsurate şi în studiul cantitativ, în Comunitatea de Cercetare Calitativă „iSense Modern Consumers” angajaţii au mai menţionat şi alte beneficii, printre care şi oferirea unui spor de pandemie pentru achiziţionarea de măşti şi dezinfectanţi în afara serviciului, posibilitatea de trecere cât mai mare în online a activităţii companiei şi găsirea unor soluţii mai puţin radicale precum şomajul sau concedierea (reducerea salariilor, micşorarea programului de lucru). Pe de altă parte, percepute la fel de importante sunt şi beneficiile emoţionale, astfel angajaţii şi-ar dori să primească din partea angajatorilor un suport emoţional mai mare (empatie, apropiere, motivare, încurajare) şi de asemenea mai multă flexibilitate. 

„Ultimele 6 luni au fost, fără îndoială, benefice schimbărilor şi chiar transformărilor (în anumite situaţii). Atât angajaţii, cât şi angajatorii au fost nevoiţi să-şi adapteze din mers noul mod de lucru în noile condiţii, acest lucru dând naştere şi unor noi nevoi. Chiar dacă am fi tentaţi să considerăm că impactul financiar şi lipsurile specifice acestei perioade i-a făcut pe angajaţi să se orienteze către o paletă mai mare de beneficii materiale, se pare că instabilitatea şi nevoia de a avea o plasă de siguranţă i-a determinat pe aceştia să-şi dorească o serie de beneficii emoţionale din partea angajatorului, printre care nevoia de a li se acorda mai multă încredere, încurajare şi sprijin emoţional. Chiar dacă specificul situaţiei are ca lait-motiv distanţarea fizică, angajaţii au simţit nevoia de mai multă apropiere emoţională din partea angajatorilor”, afirmă Denisa Apreutesei, Qualitive Research Director, iSense Solutions.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite