Ştiri economice

articolul anterior articolul urmator

Telefonia mobilă, serviciul cel mai afectat de incidente de securitate în anul 2020

0
24 Jun 2021 16:22:44
Autor: Afrodita Cicovschi

Şapte furnizori de reţele publice de comunicaţii electronice sau de servicii de comunicaţii electronice destinate publicului au înregistrat 575 de incidente cu impact semnificativ asupra securităţii, a informat joi ANCOM.

 
„În 2020, deşi reţelele de comunicaţii au fost folosite mult mai intens decât în trecut, stabilind noi recorduri statistice, acestea au dovedit şi o creştere a nivelului de securitate şi rezilienţă.  Astfel, numărul incidentelor de securitate cu impact semnificativ a scăzut cu aproximativ 28% comparativ cu 2019, aceste incidente având o durată mai mică şi afectând un număr mai mic de conexiuni. Totodată, am constatat că există incidente care s-au produs în repetate rânduri, din aceeaşi cauză şi având impact asupra aceleiaşi zone geografice. În acest context, atragem din nou atenţia asupra interdependenţelor domeniilor energie şi telecom, iar operatorilor le reamintim că au obligaţia de a lua toate măsurile necesare pentru a asigura continuitatea serviciilor şi a preîntâmpina materializarea acestor incidente, conform legislaţiei în vigoare”, a declarat Eduard LOVIN, vicepreşedintele Autorităţii. 
 

12 milioane de conexiuni afectate 

 
Conform notificărilor primite în 2020, şapte furnizori de reţele publice de comunicaţii electronice sau de servicii de comunicaţii electronice destinate publicului au înregistrat 575 de incidente cu impact semnificativ asupra securităţii şi integrităţii reţelelor şi serviciilor de comunicaţii electronice, în scădere cu aproximativ 28% faţă de 2019. Acestea au afectat, în total, aproximativ 12 de milioane de conexiuni. 
 
În anul 2020 cele mai multe conexiuni afectate de incidentele semnificative sunt cele de telefonie mobilă şi SMS (5,9 milioane de conexiuni afectate), urmate de serviciile de internet mobil (4,6 milioane de conexiuni), retransmisia programelor audiovizuale (peste 550 de mii de conexiuni), cel mai puţin afectate fiind cele de internet fix (aproximativ 451 de mii de conexiuni afectate) şi telefonie fixă (aproape 400 de mii de conexiuni). 
Comparativ cu ceilalţi ani, în 2020 se remarcă o scădere semnificativă a numărului de conexiuni afectate în cazul serviciilor de telefonie fixă şi a serviciilor de telefonie mobilă şi SMS. De asemenea, comparând cu anul 2019, se poate observa o scădere semnificativă a numărului de conexiuni afectate în cazul tuturor serviciilor de comunicaţii electronice (spre exemplu: în cazul serviciului de telefonie fixă scăderea a fost cu 67%, iar în cazul serviciului de internet mobil şi transmisiuni date mobile, cu 56%).  
 
Numărul mediu de conexiuni afectate de un incident în 2020 este de 20.582, în scădere faţă de 2019 (28.859 conexiuni). 
 
Durata totală a incidentelor raportate în anul 2020 este de 3.339 ore, durata medie a unui incident fiind de aproximativ 5 ore şi 48 minute, similar cu cea înregistrată în 2019 (5 ore şi 46 minute). Valoarea duratei totale a incidentelor este în scădere faţă de cea înregistrată în anul 2019, când durata a fost de 4.573 ore.  
 

Distribuţia geografică

 
Din punctul de vedere al ariei geografice afectate în 2020, în 363 din cazuri (63% din numărul total de incidente) a fost afectat un singur judeţ, iar 4 incidente s-au petrecut la nivel naţional. 
 
Cele mai afectate din punctul de vedere al numărului de incidente au fost judeţele Olt (75 incidente), Teleorman (65 incidente), Dolj (58 incidente) şi Gorj (57 incidente) şi cel mai puţin afectate judeţe au fost Satu Mare (7 incidente), respectiv Covasna şi Botoşani, în cazul cărora au fost raportate câte 8 incidente cu impact semnificativ petrecute în 2020. 
 

Resursele afectate

 
Din punctul de vedere al resurselor afectate, cele mai multe incidente au afectat mediile de transmisiune, staţiile de bază şi controlerele mobile şi echipamentele din noduri de transmisiune. 
 
În cadrul a 13 dintre incidente au fost afectate concomitent mai multe categorii de resurse, producerea acestora având diverse cauze: fie fenomene naturale (cod galben şi portocaliu de vreme severă, vânt puternic, ninsori abundente, viscol), în aceste cazuri multiple categorii de echipamente rămânând fără alimentare cu energie electrică, fie producerea concomitentă a două evenimente distincte. 
 

Raportul ANCOM

 
Raportul ANCOM privind incidentele semnificative care au afectat securitatea şi integritatea reţelelor şi serviciilor de comunicaţii electronice în anul 2020 a fost realizat pe baza informaţiilor puse la dispoziţie de către furnizori şi este disponibil aici. Autoritatea colectează aceste date în baza Deciziei preşedintelui ANCOM nr. 512/2013, prin care furnizorii au obligaţia de a notifica Autoritatea cu privire la incidentele cu impact semnificativ asupra securităţii şi integrităţii reţelelor şi serviciilor de comunicaţii electronice, adică a acelor incidente care au afectat un număr mai mare de 5.000 de conexiuni timp de cel puţin o oră. 
 

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

0 Comentarii

Modifică Setările