O serie de modificări aduse Codurilor fiscal
şi de procedură fiscală printr-un proiect de lege votat de Parlament pe 24
noiembrie 2020 vin într-un moment în care mediul de afaceri are nevoie de un
cadru fiscal mai clar şi mai modern, pe fondul crizei sanitare care a afectat
operaţiunile şi a generat incertitudine fără precedent, potrivit lui Daniel
Anghel. Este vorba de un proiect care include multe propuneri ale mediului de
afaceri şi a cărui „naştere” nu a fost deloc uşoară.
„Dacă ne gândim că de la iniţierea proiectului
până la adoptare au trecut aproape trei ani, ne dăm seama că este un termen
neobişnuit de mare în condiţiile în care schimbările legislaţiei fiscale sunt
de obicei rapide, unele chiar peste noapte. Ca să ne dăm seama mai bine cum
evoluează procesul legislativ, am calculat durata alocată consultării publice
şi am constatat că, începând din 2017, proiectele de acte normative cu
implicaţii fiscale au fost adoptate în medie în circa 70 de zile de la lansarea
publică”, afirmă Anghel.
Cu acest proiect, însă, susţine el, lucrurile
au stat diferit pentru că mediul de afaceri, prin organizaţiile reprezentative
din cadrul Coaliţiei pentru dezvoltarea României, a fost puternic implicat şi
procesul de consultare a fost unul foarte serios.
În primăvara anului 2018, la invitaţia
Ministerului de Finanţe, asociaţiile de afaceri au început să lucreze la
modificarea Codurilor, preocuparea majoră fiind pentru reglarea unor prevederi
neconforme cu legislaţia şi jurisprudenţa europeană, ajustarea unor reguli care
s-au dovedit greoaie sau împovărătoare, suplimentarea unor beneficii pentru
angajaţi şi alinierea cadrului fiscal la principii moderne care sprijină
investiţiile.
Anul 2018 a venit cu celebra OUG 114, iar agenda
mediului de afaceri a fost deturnată, şi nici anul 2020 nu a venit cu linişte
şi stabilitate, ci dimpotrivă cu o mare incertitudine socială şi economică, iar
priorităţile autorităţilor au fost şi încă sunt situaţia de sănătate publică şi
măsurile de sprijin rapid pentru economie.
Cu toate acestea, mediul de afaceri a
continuat să susţină proiectul demarat în 2018 care, în cele din urmă, a primit
votul final în parlament, dând un semnal pozitiv pentru companii şi investitori
că vocile lor sunt, totuşi, auzite de decidenţi, potrivit lui Daniel Anghel.
Iată care sunt cele mai importante zece
modificări ale Codurilor fiscal şi de procedură fiscală adoptate de parlament.
În
cazul Codului fiscal cele mai de impact noutăţi sunt:
Consolidarea
fiscală
Datorită consolidării fiscale, pierderile şi
profiturile societăţilor care formează grupul se vor cumula, iar impozitul pe
profit se va aplica asupra diferenţei pozitive dintre acestea. În acest mod
grupurile vor avea posibilitatea să îşi recupereze pierderile fiscale în timp
real. Propunerea de consolidare fiscală vine în completarea unui pachet
integrat de legislaţie specifică grupurilor de societăţi, care va încuraja şi
mai mult prezenta holdingurilor în România.
Deducerea
integrală a ajustărilor pentru deprecierea creanţelor
Ajustările pentru deprecierea creanţelor devin
integral deductibile, fiind eliminat pragul actual de 30%.
Recuperarea
TVA plătită la buget pentru facturi neîncasate de la persoane fizice, mai vechi
de un an
Sunt modificate prevederile legislative
naţionale privind ajustarea bazei de impozitare a TVA, în vederea alinierii cu
principiile fundamentale ale Directivei de TVA şi jurisprudenţa europeană
recentă. Potrivit cadrului juridic şi fiscal curent, ajustarea bazei de
impozitare în cazul creantelor neincasate de la debitori persoane fizice nu
este posibilă. Astfel, modificarea prevede că în cazul în care contravaloarea
totală sau parţială a bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu a fost
încasată de la beneficiarii persoane fizice în termen de 12 luni de la termenul
de plată stabilit de părţi, ori în lipsa acestuia, de la data emiterii
facturii, baza impozabilă de TVA poate fi ajustată. Ajustarea este permisă doar
dacă s-au luat măsuri comerciale pentru recuperarea creanţelor de până la 1000
lei, inclusiv, respectiv că au fost întreprinse proceduri judiciare pentru
recuperarea creanţelor mai mari de 1000 lei. Prin urmare, companiile de
telecom, utilităţi etc au posibilitatea să recupereze TVA pe care au plătit-o
bugetului de stat aferentă acestor facturi neîncasate.
Posibilitatea
de a desemna un reprezentant fiscal autorizat pentru obligaţiile de TVA
Persoanele neînregistrate în scopuri de TVA în
România pot desemna un reprezentant fiscal
autorizat care sa îndeplinească obligaţiile
din perspectiva TVA. Conceptul de reprezentant fiscal autorizat există de mai
mulţi ani în state membre. Introducerea în legislaţia românească reduce
costurile de administrare pentru companiile din afara UE (şi nu numai),
încurajându-le să facă importurile de bunuri în UE prin România. Putem spune ca
acesta va reprezenta încă un pas înainte pentru încurajarea volumului de
mărfuri tranzitate/transbordate din portul Constanţa şi nu numai.
TVA în
vamă
Nu se face plata efectivă în vamă pentru
importurile efectuate de persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA
dacă: au obţinut certificat de amânare de la plată, au realizat importuri din
teritorii şi state terţe, în ultimele 6 luni anterioare lunii în care solicită
eliberarea certificatului, cu valoare cumulată de cel puţin 50 milioane lei, cu
excepţia produselor supuse accizelor armonizate.
Noi
beneficii neimpozabile pentru angajaţi binevenite în contextul actual
Sunt exceptate de la calculul impozitului pe
venit şi al contribuţiilor sociale, sumele acordate angajatilor pentru
cheltuielile cu utilităţile (electricitate, încălzire, apă şi abonamentul de
date) şi achiziţia mobilierului şi echipamente de birou, în limita unui plafon
lunar de 400 lei corespunzător numărului de zile din lună în care angajatul
desfăşoară activitate în regim de telemuncă, precum şi acoperirea de
către angajatori a costurilor cu testarea epidemiologică şi/sau vaccinarea
angajaţilor pentru a împiedica răspândirea bolilor care pun în pericol
sănătatea angajaţilor şi cea publică.
Utilizarea
maşinii în scop personal, neimpozabilă pentru angajaţii microîntreprinderilor
În prezent, regimul fiscal favorabil existent
pentru utilizarea maşinilor atât în scop de serviciu, cât şi personal nu
poate fi aplicat de către entităţile care nu sunt plătitoare de impozit pe
profit. Noutatea este că aceste avantaje sub forma utilizării în scop personal
a vehiculelor devin neimpozabile şi scutite de contribuţii sociale şi
pentru angajaţii persoanelor juridice ce aplică regimul de impozitare al
microîntreprinderilor sau impozitul specific unor activităţi. Astfel, angajaţii
microîntreprinderilor care utilizează maşina societăţii şi în scop personal nu
vor mai datora impozitul pe venit şi contribuţiile sociale pentru acest
avantaj, fără a exista o limită, aşa cum există în cazul angajaţilor
companiilor platitoare de impozit de profit (respectiv 50% limită de
deductibilitate).
Principalele
modificări ale Codului de procedură fiscală
Transferul
activităţii de soluţionare a contestaţiilor de la ANAF la MFP
Se schimbă competenţa de soluţionare a
contestaţiilor de la ANAF la MFP, structurile de soluţionare a contestaţiilor
existente la nivelul ANAF fiind preluate în cadrul MFP. Prin această modificare
soluţionarea devine un process autonom şi mai obiectiv.
Suspendarea
inspecţiei fiscale
Inspecţia fiscală se suspendă până la
finalizarea procedurilor penale derulate în legătură cu tranzacţiile
controlate. Astfel, nu vor mai fi emise decizii de impunere şi, prin urmare,
contribuabilii nu vor rămâne ca în prezent cu sumele plătite o perioadă lungă
de timp.
Modificarea se impune ca urmare a faptului că
CEDO a criticat România pentru că, prin procedurile în vigoare, a permis ca
referitor la acelaşi contribuabil şi pentru aceeaşi situaţie de fapt să se
declanşeze două proceduri: o procedură administrativă şi o procedură
penală.
Reexaminarea
deciziei de soluţionare
Organul fiscal îşi poate retrage propria
decizie de soluţionare, la cererea contribuabilului, dacă apare un precedent
pozitiv (o decizie contrară emisă de CJUE, Comisia centrală fiscală, Înalta
Curte de Casaţie şi Justiţie). Reglementarea posibilităţii de reexaminare a
deciziei de soluţionare a contestaţiei în anumite situaţii va conduce la
încetarea procedurilor judiciare costisitoare atât pentru contribuabili, cât şi
pentru administraţia fiscală, degrevarea instanţelor judecătoreşti de asemenea
litigii şi evitarea plăţii de către organele fiscale de cheltuieli de judecată,
dobânzi sau alte sume în cazul în care se apreciază că actul emis nu este în
conformitate cu dispoziţiile legale.
Pentru a intra în vigoare proiectele urmează
să fie promulgate de către preşedinte şi publicate în Monitorul Oficial.
Adoptarea acestor modificări reprezintă un prim pas pentru îmbunătăţirea
legislaţiei fiscale şi este de aşteptat ca anul viitor să fie reluate
discuţiile privind politicile fiscale într-un context diferit, odată cu încheierea
alegerilor şi numirea unui nou guvern.
Adauga Comentariu
Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos
Varianta 1
Autentificare cu contul adevarul.ro
Varianta 2
Autentificare cu contul de Facebook
0 Comentarii
Sortare: Cronologic · Dupa popularitate