Transportatori: Asigurătorii RCA au făcut profituri de peste 400 milioane de lei. Cerem Guvernului să nu scumpească poliţele de asigurare

0
Publicat:
Ultima actualizare:
asigurare auto rca insurance FOTO enlightenme

Transportatorii solicită Guvernului, Ministerului Finanţelor şi ASF să nu modifice legea RCA, în condiţiile în care scrisoarea de la Comisia Europeană este încă secretă. De la intrarea în vigoare a legii 132/2017 asigurătorii RCA au făcut profituri de peste 400 mil. lei

Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicită Guvernului, Ministerului Finanţelor Publice (MFP) şi Autorităţii de Supraveghere Financiare (ASF) să nu modifice Legea nr.132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto (RCA), întrucât se vor recrea condiţiile dezechilibrelor grave în piaţa RCA şi tarifele vor creşte accentuat pentru toţi deţinătorii celor 8,2 milioane de vehicule din România, indiferent dacă sunt persoane fizice sau juridice.

Cele mai importante modificări propuse prin proiectul de lege pentru modificarea şi completarea Legii nr.132/2017 urmăresc:

- abrogarea prevederilor ce limitează cheltuielile administrative şi de vânzare ale poliţei de asigurare ce pot fi incluse de către asigurători în calculul tarifelor de primă (în acest moment plafonate la 25%)

- eliminarea obligaţiei ASF de reglementare a modului de calcul al tarifelor de primă, a criteriilor de risc, a indicilor de încărcare, a coeficienţilor de majorare şi/sau corecţie ori alte instrumente de ajustare a tarifelor de primă

- eliminarea obligaţiei BAAR de ofertare a primei de asigurare în cazul asiguratului cu risc ridicat.

Impactul adoptării acestor măsuri se va transpune prin creşterea tarifelor RCA fără să mai fie necesară nicio justificare.

Reamintim că prima de asigurare RCA este stabilită prin calcul actuarial, dar depinde şi de alte elemente, precum marja de profit, canalele de distribuţie, gradul de intermediere, comisioanele brokerilor, nivelul personalului companiei de asigurări şi salarizarea. Aceste elemente sunt calculate în funcţie de gradul de concurenţă şi nivelul de maturitate al pieţei.

În ceea ce priveşte concurenţa din piaţa RCA, practica precedentă a demonstrat că în lipsa unor reglementări stricte, companiile de asigurări s-au înţeles asupra preţurilor, situaţie sancţionată de Consiliul Concurenţei cu amenzi totale în valoare de 246.739.195,6 lei (aprox. 53 milioane euro) pentru încălcarea reglementărilor naţionale şi europene din domeniul concurenţei prin coordonarea comportamentelor pe piaţă în vederea majorării tarifelor RCA. În acest sens, UNTRR solicită Consiliului Concurenţei publicarea raportului final, pentru ca ASF să argumenteze în faţa Comisiei Europene prevederile legale actuale şi ca toţi asiguraţii RCA din România să înceapă demersurile de recuperare a sumelor percepute în plus ca urmare a înţelegerilor neconcurenţiale. 

Referitor la nivelul de maturitate al pieţei asigurărilor, în 2018 aproape 50% din primele brute subscrise pe clasa asigurărilor generale şi peste o treime din total piaţă au reprezentat asigurări RCA. Dacă în ţările dezvoltate din UE piaţa este dominată de segmentul asigurărilor de viaţă, în România aceasta este susţinută de asigurările auto obligatorii RCA. Cu o pondere de numai 1,13% din PIB, asigurările confirmă stadiul ”încă în dezvoltare”, deşi importante grupuri financiare internaţionale sunt prezente pe plan local.

Reamintim că raportul Băncii Naţionale a României (BNR) asupra stabilităţii financiare arată că sectorul asigurărilor din România prezintă ”o eficienţă scăzută şi dificultăţi în gestionarea activităţii de subscriere, a riscului de selecţie adversă şi a hazardului moral”.

Totodată, după intrarea în vigoare a legii RCA nr. 132, anul 2017 a fost şi primul în care piaţa de asigurări a înregistrat profit, după 10 ani de pierderi. Deşi tarifele RCA au fost plafonate la începutul anului 2017 şi raportate la tariful de referinţă după intrarea în vigoare a legii RCA, prin care au fost impuse cheltuieli administrative de 25%, iar ASF a reglementat modul de calcul al tarifelor de primă, asigurătorii RCA au înregistrat profituri de peste 400 de milioane de lei în 2017 şi 2018, potrivit datelor de la MFP.

În aceste condiţii, UNTRR solicită Guvernului, MFP şi ASF ca Legea 132/2017 să nu fie modificată, să transmită Comisiei Europene o analiză fundamentată privind situaţia pieţei RCA din România cu accentuarea motivelor practice pentru care nu este benefică o schimbare a legislaţiei şi să vină cu măsuri suplimentare pentru a evita întoarcerea la situaţia de criză din perioada 2015-2016.

Totodată, UNTRR revine cu solicitarea desecretizării scrisorii primite de autorităţile române de la Comisia Europeană în temeiul art. 4(2) din Regulamentul european 1049/2001, întrucât impactul acesteia reprezintă ”un interes public superior care justifică divulgarea conţinutului documentului în cauză”.

UNTRR consideră necesară continuarea eficientizării sectorului de asigurări RCA şi creşterea gradului de cuprindere în asigurare, prin realizarea unui ghid de bune practici cu privire la daunele materiale (pentru eliminarea înţelegerilor ilicite din zona de service-uri auto), elaborarea unui ghid cu privire la vătămările corporale şi uniformizarea deciziilor din instanţe, demersuri pentru includerea în programa şcolară a orelor de siguranţă rutieră şi acordarea unui procent de 1% din primele brute subscrise pe RCA pentru campanii de siguranţă rutieră şi folosirea camerelor video CNAIR pentru depistarea autovehiculelor fără poliţe RCA valabile.

Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) este o organizaţie profesională şi patronală, neguvernamentală, independentă, apolitică, fondată în 1990 pe principii democratice, care promovează şi apără interesele transportatorilor rutieri pe plan intern şi internaţional, înregistrând de la înfiinţare până în prezent peste 16.000 de firme înscrise - operatori care efectuează transporturi interne şi internaţionale de marfă şi persoane.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite