Transportatorii maritimi, câştiguri uriaşe în pandemie. Ce soluţii au găsit pentru a proteja relaţia pe termen lung cu clienţii

0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO: SES Networks
FOTO: SES Networks

Industria globală de shipping se bucură în prezent de cele mai mari câştiguri de după 2008, graţie unei combinaţii între o cerere explozivă de bunuri şi un lanţ global de aprovizionare perturbat de Covid-19, care majorează preţurile la transportul maritim de marfă, informează Bloomberg.

Potrivit sursei citate, câştigurile au crescut pentru aproape toate tipurile de nave, fie că este vorba despre uriaşe nave portcontainer, de nave cargo care transportă mii de tone de cărbune sau nave specializate în transportul de autoturisme şi camioane.

Boom-ul actual are două cauze, scriu specialiştii Bloomberg, potrivit Agerpres:

- redeschiderea economiei după Covid a declanşat o cerere explozivă pentru bunuri şi materii prime

- coronavirusul continuă să perturbe lanţurile globale de aprovizionare, blocând porturile şi provocând întârzieri vaselor, toate acestea limitând numărul de nave disponibile pentru a transporta bunuri peste oceane. 

Conform datelor transmise de Bloomberg, această efervescenţă are în centru transportul maritim de containere, pentru care tarifele doboară record după record, dar nu este limitată doar la acest segment.

„Nu sunt sigur că termenul „furtuna perfectă" poate descrie cu acurateţe ce se întâmplă, este pur şi simplu spectaculos. Este rezultatul supraîncălzirii pieţei containerelor care se răsfrânge asupra altor sectoare", spune Peter Sand, analist şef la grupul comercial Bimco.

Vedeta acestei creşteri rămâne transport maritim de containere. În prezent, costă 14.287 de dolari pentru a transporta un container de marfă din China în Europa, adică o creştere de 500% în ritm anual, iar această majorare afectează costul transportului tuturor mărfurilor, de la jucării la biciclete şi cafea.

În luna august, Romasia, o companie românească de trading, cu sediul central în Hong Kong anunţa că  înainte de criza sanitară, vindea un metru cub de marfă transportată la preţul de 120-160 de dolari, iar acum transportul se face cu 400 de dolari pe metru cub. 

Potrivit reprezentanţilor companiei, costul transportului containerizat maritim s-a mărit de şapte-opt ori faţă de preţurile de dinaintea pandemiei. Astfel, dacă pentru un container de 40 de picioare din China până în Constanţa, costul de transport era de 1.800-2.500 de dolari (USD), în august acest cost era de 14.000-16.000 de dolari, la acelaşi volum de marfă transportat.

Marius Grada, cofondator şi CEO al Romasia, a dat, luna trecută, şi un exemplu concret al unui importator de mobilier de exterior a cărei valoare medie a mărfii trasportate pe un container, înainte de criză, era de 15.000-18.000 de dolari, caz în care plătea 2.000 de dolari pe transport.

„În noul context, acesta plăteşte 16.000 de dolari pentru marfă şi 15.000 de dolari pentru transport. Aşadar, impactul de cost este, împreună cu celelalte costuri - taxe vamale, manipulări, etc. - de peste 100%. Asta înseamnă că el va trebui, cel puţin, să dubleze preţul produsului către client.”, explica Marius Grada

Conform datelor Bloomberg, câştigurIle sunt vizibile şi în veniturile raportate de grupul danez A.P. Moller-Maersk A/S, cel mai mare transportator maritim de containere din lume, care luna trecută şi-a îmbunătăţit estimările de profit cu aproape cinci miliarde de dolari.

La rândul său grupul francez CMA CGM SA, numărul trei mondial, a decis să îngheţe tarifele pentru a proteja relaţia pe termen lung cu clienţii, adică firma a decis să renunţe la o parte din profitul pe care l-ar fi putut câştiga.

În timp ce cererea pentru bunuri cu amănuntul a impulsionat piaţa transportului maritim de containere, revenirea economiei mondiale a însemnat şi mai multe materii prime, rezultatul fiind venituri mai mari pentru navele cargo care transportă materii prime industriale. 

În acest sector, veniturile au atins recent cel mai ridicat nivel din ultimii 11 ani şi nu dau semne de încetinire, în condiţiile în care consumul de materii prime este prognozat să rămână unul ridicat pentru restul anului.

Situaţia din industria de shipping este atât de tensionată încât unii operatori de nave cargo se reorientează spre transportul de containere pe punţile navelor lor. 

Economie



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite