Ştiri economice

articolul anterior articolul urmator

Transporturile în România: concluziile devastatoare şi realiste ale unui raport european

5
20 Nov 2015 13:02:57
Cristian Unteanu

România ocupă locul 28, ultimul, pe lista performanţelor sistemelor şi infrastructurilor la nivelul UE, aşa cum reiese din cea de-a doua ediţie a raportului „EU Transport Scoreboard” dat publicităţii la Bruxelles exact în momentul când noi publicăm acest text.

Am anexat pagina oficială privind ţara noastră, cu concluziile care vin să consemneze, oare a câta oară, eşecul politicilor duse în domeniu de diferitele guvernări, falimentul tuturor promisiunilor sforăitoare din campaniile electorale sau prezentate în programele de guvernare.

Dincolo de amabilitatea unor formulări politicoase din raportul european, se confirmă că România a tratat prost, nepermis de prost, un sector esenţial al economiei sale naţionale dar a ratat şi conectarea atât de necesară cu marile coridoare de transport europene. Este aceasta o foarte serioasă şi mereu neglijată problemă de securitate naţională căci, aşa cum se ştie deja, vor rezista în primul cerc al puterii europene acele ţări care, în primul rând, şi-au pus la punct, la un nivel real de excelenţă, sistemele de inter-conectare în toate sectoarele şi în primul rând în acesta, al transporturilor şi infrastructurii, alături de interconectările pe piaţa energetică.

Miza tuturor acţiunilor europene, dar şi a banilor comunitari investiţi în marile proiecte naţionale (vezi, la noi, cazul celebru al autostradei care trebuie acum reconstruită pe banii contribuabilului român) este constituirea unui spaţiu comun, European Transport Area „cu standarde înalte mai ales în domeniul sustenabilităţii, esenţială pentru adâncirea Pieţei interne comune şi pentru trecerea la o economie care să producă cât mai puţine emisii de carbon, cele două priorităţi ale Comisiei Europene”.

Rezultatul ştiinţei, voinţei şi capacităţii de lucru reale a guvernărilor noastre este consemnat în acest tabel al performanţei, cu cele 5 ţări performere în domeniu ( cu Olanda care se află pe primul loc la 16 dintre categoriile de analiză, urmată de Suedia, Finlanda, Marea Britanie şi Danemarca) şi cu noi pe ultimul loc, cu cea mai mare performanţă negativă.

MS

Among top 5

Among bottom 5

Overall

NL

16

1

15

SE

13

3

10

FI

12

3

9

UK

11

3

8

DK

9

2

7

DE

9

4

5

EE

12

8

4

AT

6

2

4

LV

8

5

3

FR

6

3

3

LU

6

3

3

MT

6

3

3

IE

6

4

2

ES

8

7

1

SI

7

6

1

SK

5

4

1

PT

4

4

0

LT

8

9

-1

BE

5

6

-1

HU

5

7

-2

CZ

2

4

-2

CY

5

8

-3

BG

6

10

-4

HR

4

9

-5

IT

4

10

-6

EL

1

9

-8

PL

3

14

-11

RO

3

15

-12

 

Nu este o noutate, veţi spune dvs., utilizatorii, „beneficiarii” tristei realităţi a drumurilor româneşti. Sigur că aşa este, vedem însă consemnată, fără posibilitate de discuţie în contradictoriu, dimensiunea unei tragedii reale pentru ceea ce ar fi trebuit, conform promisiunilor guvernanţilor, să fie o Românie la standarde europene, cu acele sute de kilometri de autostradă promişi şi anunţaţi ca o victorie la Bruxelles, cerând mereu bani în plus, aceştia dispăruţi fără urmă sau în proiecte eşuate, fără ca nimeni, niciodată, să fie tras la răspundere la nivelul înalt al deciziilor.

Aici suntem, atât am putut până acum, asta este realitatea. Poate se va schimba ceva, poate cineva va fi chiar doritor să iniţieze politici responsabile în domeniu, cu rezultate vizibile. Până atunci, iată distanţa care ne separă, prin propria noastră incompetenţă şi incapacitate politică, de nivelul european de performanţă.

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

5 Comentarii

Goicea Niculae
20.11.2015, 15:22:15

Dupa ce stai mai mult in occident si revii in Romania si încerci sa te descurci in trafic ,rămâi șocat nu numai de starea drumurilor dar si de dementa unor conducători auto. Un lucru pozitiv , atunci cand esti binevoitor cu alți șoferi ,ti se Răspunde de regula cu semnale de apreciere mult mai des dacă afara. O fi oare ca fondul este bun ? Sau bieții oameni aflați in dificultate ,sunt șocați la rândul lor ca cineva ii ajuta ?!!!

+2 (2 voturi)
Paun Al
20.11.2015, 16:18:21

Ca sa citez un constructor roman ... partea unei constructii care este sub pamant , sub asfalt ... este greu de verificat . Se pot vredea in timp eventual efectele . Adica aici, la sosele , autostrazi , infrastructua auto , feroviara ... s-a putut fura pe rupte . Si s-a furat pe rupte . Cred ca suntem unica tara unde se strica bucati de autostrada ...ca sa se refaca . Si asta doar pentru ca au avut ghinionul sa se crape ...sa se strice . Ca daca nu se strica , nu era nici o problema pentru cei ce trebuiau sa o verifice . Am mai auzit de o sosea proaspat asfaltata ...care s-a stricat imediat , iar constructorul a spus ca din cauza ...carutelor . Ce tonaj or fi avut carutele acelea de au reusit sa strice soseaua ? Cei ce au semnat contracletele pentru drumurile , autostrazile romanesti , cei ce au verificat calitate alucrarilor , pot fi inchisi toti , iar sansa de eroare , ca sa fie si un nevinovat este foarte mica ...

+2 (2 voturi)
M Costi
20.11.2015, 16:41:21

N-avem infrastructura la nivel european in schimb am avut cei mai multi ...ministri la Transporturi ! E imbulzeala mare pt postul de ministru la Transporturi , foarte putini dintre acestia au fost "de meserie" . Aici trebuie cautata explicatia pt nerealizari.

0 (2 voturi)
Mircea B.
21.11.2015, 09:45:32

Are si ministrul rolul lui, ca daca pui un smecheras din asta gen Sova, normal ca nici cu carioca nu-ti poate face autostrazi. Dar nu aici e baiul, ci la alt ministru. La ala prim ! Care daca nu da bani de cofinantare, nema autostrada! Si ia-l drept exemplu pe Ponta, ca stiu ca ti-a fost tare drag. Numai anul asta a taiat de la transporturi 1,7 miliarde lei, blocand tot, tot ! Si vorbim de cofinantare, deci de bani care se multiplica.Nu l-a interesat infrastructura pe Viorel, el a mers pe varianta radem tot, dam 2 lei de mancat si de beut la populatie, anuntam asta din minut in minut la Ghita TV si tot inainte spre victoria finala. Uite ca nu a mers.

-1 (1 vot)
M Costi
22.11.2015, 09:06:01

@Mircea B. - Eu vorbeam de toti fostii ministri la Transporturi , inclusiv cei de la PSD , nu mi se pare c-au fost unii mai ...breji ca altii ! Sigur , pe dvs va intereseaza doar Ponta si Sova , doar pe ei aveti pusa ...pata. O.K. , n-am nimic impotriva , insa v-as ruga sa-mi spuneti "realizarile " lui Basescu in domeniu , ca tot a fost ministru de mai multe ori...la Transporturi ! Si apoi presedinte timp de 10 ( zece ani ) . Sau de "realizarile" guvernarilor PDL-Boc , când (sanchi ! ) eram in austeritate iar gasca Basescu-Udrea-Cocos-Sandu g-Pinalty etc luau spagi de sute de milioane euro...

-1 (1 vot)
Modifică Setările