Un alt act normativ, care scumpeşte gazele naturale, fără a aduce nicio aşteptare viitoare

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
Pret corect la gaze

Scrisoare deschisă către Preşedintele ANRE Niculae Havrileţcu ocazia întâlnirii cu consumatorii a Caravanei „PretCorectLaGaze”, la Biblioteca Centrala Universitara „Eugen Todoran” Timisoara, în data de 29 mai 2015.

Stimate domnule Preşedinte

Salut iniţiativa dvs. de a introduce obligativitatea de a informa consumatorii de gaze pentru furnizorii de gaze prin proiectul de ORDIN pentru aprobarea Regulamentului privind activitatea de informare a clienţilor finali de energie electrică şi gaze naturale.

Prima condiţie care permite unei firme să exercite un anumit control asupra preţului este situaţia în care consumatorii nu sunt informaţi sau informarea despre bunul pe care firma îl oferă este imperfectă. Pentru cumpărători, a încerca să obţină un preţ mai bun implică informaţii, cunoştiinţe, pricepere etc. Lipsa acestora, dă posibilitatea vânzătorilor să obţină preţuri ridicate pentru gazele vândute.

Firmele au o tendinţă naturală de a impune un monopol pentru a şi securiza profitul

Piaţa liberă, concurenţa, competinţia înseamnă cheltuieli de timp şi bani pentru vânzător şi cel mai “periculos lucru pentru un vânzător” infidelitate. Nici o societate poziţionată bine într-o piaţă nu-şi doreşte aceste riscuri.

Liberalizarea pieţei de gaze presupune eliminarea poziţiei monopoliste a firmelor care acţionează în acest domeniu, eliminându-se posibilitatea de a influenţa preţul gazelor pe piaţă direct sau indirect, dar necesită în primul rând o informarea la nivelul consumatorului.

Atât timp cât consumatorii nu vor fi atraşi în acest joc, nu vor vedea avantajele negocierii preţului şi nu vor avea un set minim de cunoştinţele, ei vor rămâne “captivi” şi în piaţa liberalizată.

Chiar dacă această iniţiativă vine cu mare întârziere - liberalizarea pieţei de gaze naturale convenită de Guvernul României în anul 2012, cu Banca Mondială, UE şi FMI, stabilea obligaţia realizării unui set de măsuri de ANRE şi furnizori de gaze, anterior date de 1 ianuarie 2015. liberalizării pieţii clienţilor non-casnici – necesitatea informarii şi învăţării consumatorilor este esenţială.

Susţinător al principiilor liberalizării activităţilor, al activităţilor transparente şi al echităţii, consider că numai modul în care a fost transpusă liberalizarea pieţei de gaze în România, complicitatea şi duplicitatea autorităţilor a determinat să se ajungă ca principii corecte să determine efecte inverse.

Promovarea pieţei libere înseamnă a gândi mai mult la viitor, fără a uita totuşi trecutul, având curajul de a te lăsa purtat de idei inovatoare după trecerea lor prin analiza sustenabilităţii.

 În calitate de iniţiator al campaniei PretCorectLaGaze, mă văd nevoit să sesizez că acest Ordin, în forma prezentată, nu va aduce un consumator mai informat şi nici un consumator care să facă faţă unei pieţe liberalizate a gazelor.

În susţinerea aprecierii sesizez următorele:

  • Proiectul de Ordin crează obligativitatea furnizorului de a informa doar clienţii finali proprii, obligaţie care deja este stabilită prin alte acte normative în vigoare, aplicarea acesteia lăsând de dorit.
  • Informaţiile care trebuie să se transmită clienţilor nu fac referire la elementele esenţiale, care ar asigura un dinamism pieţii şi dezvoltarea concurenţei. În fapt nici o firmă, chiar şi obligată, nu le va deschide drumul propriilor clienţii; să – i înveţe cum să plece la concurenţă, cum să refuze preţul ofertat, cum să – şi negocieze contractul etc.
  • Pe fond Proiectul de Ordin obligă să se realizeze aproape tot ceea ce se realizează în prezent, dar esenţialul este că dă dreptul furnizorilor să-şi crească cheluielile cu activităţile de informare la 1% din costurile proprii anuale. Respectiv se crează formula legală de a creşte preţul gazelor, dar şi oportunitatea de sifonare a acestor sume de bani sau de direcţionare acestor sume către alte zone (diverse alte campanii).
  • Crează o mare discrepanţă între furnizorii care activează pe piaţa reglementată şi cei care activează pe piaţa liberă. Astfel, furnizorii din piaţa liberă îşi vor dimunua profitul prin aceste cheltuieli, în timp ce pentru furnizorii din piaţa reglementată, ANRE va ridica preţul gazelor pentru a nu diminua profitul acestora. În fapt singurii care vor plătii aceste costuri vor fi consumatorii casnici.
  • Funcţionarea pieţei gazelor naturale, mecanismele şi procedurile comerciale determina necesitatea de a-i învăţa pe consumatorii români, iar acest lucru nu se poate face doar prin publicarea unor extrase din actele normative în vigoare.

Proiectul de Ordin prezentat este astfel conceput încât să se zică : “uite, s-a făcut ceva”, dar pe fond să nu se schimbe nimic. Mai mult aceast nimic va scoate banii din buzunarul consumatorilor casnici. Este un alt act normativ, care scumpeşte un produs, fără a aduce nici o aşteptare.

Pe piaţa liberă, preţul gazelor se formează în urma unei negocieri între furnizori şi consumatori. În funcţie de capacitatea acestora de a negocia se obţine un preţ. Acest preţ are componente directe (vizibile) şi componente indirecte (invizibile). Dacă asumăm că furnizorii cunosc aceste aspecte, clienţii au şanse mai mici să le cunoască.

În acest context, apreciem că sunt necesare Campanii publice naţionale de diseminare a informaţiilor, învăţare şi promovarea culturii specifice unei pieţe libere de gaze, fără a ridica preţul gazelor la consumatorii casnici.

Piaţa liberalizată a gazelor naturale fără consumatori învăţaţi, încurajaţi să intervină, susţinuţi să negocieze, capabili să analizeze diverse oferte, determinaţi să acţioneze responsabil, prudent şi fără a se lăsa constrânşi, nu va fi decât o altă dezamăgire pentru poporul român.
Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite