Un expert în energie explică tertipurile folosite de ruşi în scopul închiderii conductei care aduce 85% din ţiţeiul importat de România

0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO Shutterstock
FOTO Shutterstock

Expertul în energie Dumitru Chisăliţă a explicat tertipurile folosite de ruşi în scopul închiderii conductei care aducea 85% din ţiţeiul importat de România.

Conform unui comunicat publicat pe site-ul Companiei Caspian Pipeline Consortium, conducta care în anul 2021 a adus în România 85% din ţiţeiul importat de ţara noastră trebuie să şi oprească activitatea pentru 30 de zile. 

Prin ordinul lui Viktoria Abramchenko, viceprim-ministru al Federaţiei Ruse, în luna aprilie 2022 s-a realizat o evaluare a stării tehnice a instalaţiile de exploatare ale CPC.

Auditul realizat în mai 2022 a evidenţiat o serie de încălcări documentare în cadrul Planului de răspuns la scurgerile de petrol şi astfel în data de 6 iunie 2022, a fost emisă o citatie către Consorţiu pentru a elimina încălcările dezvăluite înainte de 30 noiembrie 2022.

În acelaşi timp, la 6 iunie 2022, s-a întocmit un protocol privind o infracţiune administrativă privind încălcarea gravă a condiţiilor prevăzute de licenţa de transport a CPC care prevede suspendarea administrativă a activităţii până la nouăzeci de zile cu titlu de pedeapsă alternativă, acest caz a fost să fie luate în considerare în instanţă.

În ciuda faptului că termenul limită de conformare cu citarea expiră la 30 noiembrie 2022, s-a solicitat Tribunalului Districtual din Novorossiysk, suspendarea activităţi CPC pentru 90 de zile, precizând acest lucru direct în instanţă. sesiunea din 5 iulie 2022.

Sistemul de conducte CPC este unul dintre cele mai mari proiecte de investiţii energetice din CSI care implică capital străin. Lungimea conductei Tengiz – Novorossiysk este de 1.511 km.

Această rută deplasează peste două treimi din toate exporturile de petrol din Kazahstan, împreună cu ţiţeiul din câmpurile ruseşti, inclusiv cele din regiunea Caspică. Terminalul marin CPC este echipat cu trei acostare cu punct unic (SPM), permiţând încărcarea în siguranţă a tancurilor la distanţe semnificative în larg, inclusiv în condiţii meteorologice nefavorabile.

Acţionari CPC sunt: Agenţia Federală pentru Administrarea Proprietăţii de Stat reprezentată de Transneft (trustee) – 24%, Compania CPC – 7%, KazMunayGas – 19%; Kazakhstan Pipeline Ventures LLC – 1,75%, Chevron Caspian Pipeline Consortium Company – 15%, LUKARCO B.V. - 12,5%, Mobil Caspian Pipeline Company - 7,5%, Rosneft-Shell Caspian Ventures Limited - 7,5%, BG Overseas Holding En Limited - 22% International N.A. N.V. - 2%, iar Oryx Caspian Pipeline LLC – 1,75%.

„Acum 2 săptămâni atrăgeam atenţia într-un material intitulat Creşterea preţului benzinei/motorinei o problemă infinit mai mare pentru români, decât creşterea preţului la gaze şi energie asupra faptul că există riscuri mari care vor influenţa securitatea aprovizionării cu combustibil a României, care din păcate se adeveresc:

– rutele alternative la CPC (care încă funcţionează) de aprovizionare cu ţiţei sunt foarte limitate şi cu impact mare în preţ (Georgia, Turcia, Bazinul Mediteranean), dar care probabil vor ajunge în viitor să fie accesate şi se vor reflecta în creşteri de preţ pentru benzină şi motorină,

– sancţiunile adoptate de UE asupra Rusiei (din toamnă Bulgaria şi Ungaria vor putea vinde produsul doar la nivel naţional), determinând ca România să rămână fără o parte din produsele petroliere care proveneau din aceste ţări,

– dependenţa României de 78% importurile de ţiţei şi produse petroliere (mare parte din Federaţia Rusă) creează un risc mare atât asupra securităţii aprovizionării României, dar şi o volatilitate mare a preţului la orice incident internaţional în zona ţiţeiului,

– creşterea preţului la asigurările navelor din Marea Neagră se va menţine şi în viitor urmare a războiului din zona şi a minelor în derivă din Marea Neagră

– în contextul efectelor cauzate de războiului din Ucraina există şi preocupări tot mai mari cu privire la posibilele eşecuri de livrare a ţiţeiului în portul Constanţa.

– Ucraina este dispusă să preia toate cantităţile excedente din piaţă la preţ mult peste piaţa din zona, fapt ce va crea un alt factor de creştere a preţului benzinei şi motorinei”, notează Chisăliţă.

Citeşte şi:

Rusia a ordonat închiderea conductei prin care România importă petrol din Kazahstan pentru rafinăria Petromidia

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite