Ştiri economice

articolul anterior articolul urmator

Un fermier explică de ce sunt umflate cifrele privind producţia record de porumb a României

7
21 Aug 2019 19:53:17
Autor: Elena Deacu

Emil Dumitru, fost lider al Federaţiei profesionale Pro Agro, susţine că Ministerul Agriculturii nu are o metodologie de verificare a datelor din teren privind producţiile de porumb raportate de primării, în contextul în care ministrul Agriculturii Petre Daea neagă acuzaţiile cu privire la umflarea cifrelor privind producţia record.

„Povestea cu producţiile umflate a început din 2017 când, din dorinţa de a se lăuda în faţa şefului «atotputernic», ministrul Agriculturii a început să dea telefoane pe la preşedinţi de asociaţii la direcţii pentru agricultură să ne spună că avem recorduri de producţie... La o emisiune înregistrată de agricultură am fost în platou şi, când am ridicat problema producţiilor mincinoase, reprezentantul MADR care se afla prin telefon mi-a argumentat că aceste date sunt trimise de DADR-uri sub semnătură”, a declarat Dumitru.

MADR a comunicat că datele transmise cu privire la producţia de porumb sunt „asumate atât de exploataţiile agricole cu personalitate juridică, de primării - pentru exploataţiile agricole individuale (inclusiv persoane fizice autorizate, Întreprinderi individuale, Întreprinderi familiale), cât şi de direcţiile agricole”, iar „datele cuprinse în dările de seamă statistice sunt avizate la nivelul fiecărui judeţ de direcţiile teritoriale de statistică, acestea deţinând si un centralizator pe judeţ şi formularele care stau la baza centralizatorului pe unităţi/localităţi”.

Fostul lider Pro Agro susţine că declaraţia MADR „nu spune nimic despre verificarea şi validarea datelor primite din teren, menţionează doar avizarea! (eu înţeleg că cineva semnează de primire/predare şi aia e)”.

„Textul lasă să se înţeleagă că MADR nu dispune de o metodologie de verificare a datelor. 
Care este metodologia de verificare şi validare a datelor? Care e încrederea care poate fi acordată unui unor date venite de la actori care nu au în obiectul de activitate lucru cu seturi de date? (Mă gândesc cu precădere la primării). Câtă ipocrizie să ai când susţii că ai metodologie când pe organigrama MADR la compartimentul statistică figurează 0/1 oameni”, afirmă Emil Dumitru.

Acesta dă, spre comparaţie, o metodologie privată de estimare a productivităţii în teren din SUA, dincolo de prelucrarea imaginilor satelitare pe care le interpretează periodic de la semănat până la recoltat.

„Se înregistrează comuna şi judeţul. Se intră în câmp 35 de paşi şi se începe eşantionarea. Se măsoară şi se notează densitatea. Se măsoară un lot de 9,1 metri (30 picioare) şi se numără ştiuleţii pe două rânduri din lot. Se înregistrează numărul. Se extrage ştiuletele cu numărul 5, 8 şi 11 de pe fiecare rând din lotul de eşantionare. Ştiuleţii sunt aduşi la maşină. Se măsoară lungimea ştiuleţilor, se face media şi se înregistrează. Se numără rândurile de boabe de pe fiecare ştiulete, se face media şi se înregistrează”, exemplifică Dumitru.

De asemenea, el face o trecere în vedere şi a statisticilor altor instituţii cu privire la producţia de porumb 2018 din România:

- USDA (August 2019) - 14 milioane tone – instituţie publică, americană
- COCERAL (Mai 2019) - 12 milioane tone - ONG din UE al comercianţilor de grâne (iau date de la operatorii comerciali din fiecare ţară în parte)
- Strategie Grains (Iulie 2019) – 12,5 milioane tone - prognozator reputabil francez, care chiar e luat în seamă de burse (date satelitare+meteo)

Aşadar, Emil Dumitru concluzionează că „o declaraţie mincinoasă a României a influenţat pieţele bursiere de cereale, a influenţat modul de formare a preţului pe plan local şi singurii perdanţi au fost fermierii, - a decredibilizat modul de evaluare a producţiilor şi a arătat că MADR este lipsit de proceduri... totul făcându-se la dorinţa şefului, oricare ar fi acela şi a influenţat în mod artificial ponderea agriculturii în PIB... Adică în loc de 15,2 miliarde euro a fost 14,55 miliarde euro... Practic deficitul de balanţă comercială este de 2,2 miliarde euro”.

Comisia Europeană a cerut revizuirea datelor

Ministrul Petre Daea este acuzat de Comisia Europeană că a umflat cifrele privind producţia record de porumb realizată de România în ultimii doi ani. 

„Suntem în contact permanent cu toate Statele Membre UE privind datele de producţie pentru a realiza statisticile legate de producţia de cereale în UE. În cazul României, am cerut ca parte a acestui exerciţiu de rutină să revizuiască datele privind producţia de porumb pentru 2017 şi 2018. Acurateţea, fiabilitatea şi credibilitatea statisticilor sunt vitale pentru a asigura transparenţa pieţelor şi a le permite operatorilor din piaţa unică să ia deciziile corecte de investiţii”, au declarat surse din Comisia Europeană pentru G4Media.

Informaţia despre cererile Comisiei Europene pentru revizuirea unor statistici agricole a fost publicată în premieră pe portalul AgroIntel.ro.

Ministrul Agriculturii a recunoscut că există o astfel de cerere trimisă de la Bruxelles, dar a spus că „nu e vorba de a umfla producţia aici, doamne fereşte“. Ministrul Agriculturii a mai spus că este vorba despre o simplă punere în acord a cifrelor, pentru că „alţii fac estimări“, în timp ce el are cifrele exacte.
 
Recent, Petre Daea a transmis Comisiei Europene că datele privind producţia record de porumb obţinută de România sunt reale, ministrul Agriculturii invitându-i pe cei care se îndoiesc de acest lucru să vină la recoltat.
 
În ceea ce priveşte modul de raportare a producţiilor obţinute la nivel naţional, ministrul Agriculturii a explicat că aceste cifre sunt culese direct de la fermieri, care sunt chestionaţi de două ori pe an cu privire la suprafaţa cultivată şi la producţiile obţinute la hectar pe baza formularelor AGR 2A şi AGR 2B.

Citeşte şi:

Cifrele privind producţia record de porumb, umflate ca pe vremea cincinalului
 
Petre Daea a transmis Comisiei Europene că producţia record de porumb a României este reală. Cine se îndoieşte este invitat la recoltat

 

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

7 Comentarii

Markus Roman
21.08.2019, 22:10:42

Declaratia d-lui ex-lider face parte din ciclul tampeniilor arhicunoscute:,,Nu mai sunt bani de pensii si salarii.

-1 (3 voturi)
Romeo Dumitru
22.08.2019, 10:00:08

Markus Roman Cum sa nu fie bani pentru pensii si salarii ? Cu cate miliarde se imprumuta Ministerul Finatelor Publice in fiecare saptamana sunt bani cacalau. De unde (mai ales din ce ... ca bani publici bagati in investitii, singurele care creeaza plus valoare, sunt ZERO) o sa ii dam inapoi ... e alta poveste ... e un subiect pe care trolli PSD ca tine nu au voie sa il abordeze.

+1 (1 vot)
silent warrior
21.08.2019, 23:20:07

Daea minte cum respira , Teodorovici minte cum respira , Dancila la fel .... nimic nu e adevarat in tara asta ,de la productia de porumb,executia bugetara si pana la PIB si cresterea economica fantoma . Nu inteleg de ce opozitia nu face plangere penala lui Daea , Teodorovici etc , pentru furnizare de date false.Probabil asteapta sa o faca altii....Comisia Europeana pana la urma.

+3 (3 voturi)
Galeriu Crestinu
22.08.2019, 00:59:50

Comentariu considerat abuziv.

POLITICALLY INCORRECT
22.08.2019, 02:23:59

ASA SE RAPORTAU PRODUCTIILE AGRICOLE SI PE TIMPUL LUI NEA NICU... OBICEIURILE NU MOR... 😉

+2 (2 voturi)

Vezi toate comentariile (7)

Modifică Setările