Veşti bune de la ANAT: turiştii vor fi despăgubiţi dacă agenţia falimentează, iar România ar putea surclasa Bulgaria

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Alin Burcea crede că potenţialul turistic al României nu este suficient promovat
Alin Burcea crede că potenţialul turistic al României nu este suficient promovat

Agenţiile de turism vor să-şi constituie un fond privat de garantare, pentru ca turiştii care şi-au cumpărat vacanţe să poată fi despăgubiţi în situaţia unui faliment al agenţiei de turism, a declarat într-un interviu acordat News.ro preşedintele Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT), Alin Burcea. El anticipează că România ar putea depăşi Bulgaria la numărul te turişti străini atraşi.

Decizia constituirii unui fond de garantare a fost luată deoarece firmele de asigurare nu sunt interesate să acopere riscul de insolvenţă pentru companiile de turism, explică Alin Burcea.

Asigurătorii au fost reticenţi după ce, din 2009, din cauza crizei, mai multe agenţii de turism au intrat în insolvenţă sau în faliment.

Astfel, în ultimii ani, au dispărut peste 300 de agenţii de turism mici, dar şi câţiva touroperatori mari.

Actul normativ va fi gata în iulie

„Fondul de Garantare este cea mai mare provocare astăzi a agenţiilor de turism. De trei ani căutăm o soluţie, am discutat cam cu toate companiile de asigurări, dar acestea nu vor să asigure agenţiile de turism“, a declarat preşedintele ANAT pentru News.ro.

Asociaţia a angajat în acest scop un expert, Peter Barta, care face un studiu şi va realiza până la 15 iulie o notă de fundamentare, parte dintr-un act normativ, care va fi prezentat ulterior Autorităţii Naţionale pentru Turism (ANT) şi Ministerului Economiei, pentru a fi supus aprobării.

„A venit şi o adresă de la Bruxelles, Guvernul trebuie să găsească o soluţie“, a precizat Burcea.

Cât vor plăti agenţiile

De exemplu, prin acest fond privat de garantare fiecare agenţie ar trebui să plătească 3.000 de euro, într-un interval de şase luni. De la 1.500 de agenţii se vor strânge astfel circa 4,5 milioane de euro. Însă apoi va trebui plătită şi o altă sumă anual, afirmă Alin Burcea.

Preşedintele ANAT spune că această sumă secundară va fi plătită după criteriile bonităţii firmei.

„Dacă este o firmă pe minus, aceasta plăteşte mai mult. Comunitatea europeană spune că ar trebui să asigurăm toţi banii turiştilor, dar nu permitem aşa ceva şi atunci vom limita.
Am ajuns la ideea de 500.000 de euro garantare, pe care să-i dea fondul. Ar fi 15 agenţii de turism care pot crea probleme, iar aceşti bani ar putea acoperi eventuala pagubă pe care ar putea să o facă“, a punctat şeful ANAT.

Jumătate din agenţii nu pot dovedi asigurarea

Şi în prezent este obligatoriu ca touroperatorul să aibă asigurare de insolvenţă, dar jumătate dintre cele peste 3.000 de agenţii de turism nu au făcut dovada plăţii acestei poliţe.

„Până în anul 2001, fondul era 600 de lei. Ce poţi să garantezi cu 600 de lei? Acum este o garanţie de 50.000 de dolari la touroperatori, de insolvenţă şi faliment, şi de 10.000 de dolari la agenţiile detailiste. Până să vină criza nu se punea problema de falimente şi insolvenţe, nu era cazul“, mai spune Burcea.

Suma de 50.000 de dolari este prea mică, crede el, şi nu ar putea acoperi toate cheltuielile necesare care ar apărea în situaţia în care o companie din turism ar falimenta.

„A urmat un val de insolvenţe şi falimente. În 6-7 ani, zeci de agenţii de turism mari sau mici au avut astfel de probleme. Aşa se face că firmele de asigurări nu au fost interesate de acest produs, adică de asigurare pentru agenţii“, explică preşedintele ANAT.

Cum să-i depăşim pe bulgari

Pe de altă parte, România ar putea atrage, anual, 10 milioane de turişti străini, depăşind astfel Bulgaria la acest capitol, dacă autorităţile ar investi 30-40 de milioane de euro în promovarea turistică a ţării, pe tot globul şi pe toate canalele posibile.

Potrivit lui Alin Burcea, 9,6 milioane de turişti străini au vizitat, anul trecut, Bulgaria, de aproape cinci ori mai mulţi decât cei care au venit să vadă România.

Iar din cele două milioane care au venit la noi în România, „doar un milion sunt turişti, foarte puţin, restul au venit pentru business“.

Trebuie să vindem ce nu au alţii. De Dracula a auzit toată lumea. Oricum, foarte mulţi americani cred că Transilvania e un tărâm mitic, că de fapt nu există; nu ştiu că este în România“, atrage atenţia Alin Burcea.

Acesta subliniază că suma alocată de autorităţi în acest an pentru promovarea turistică a ţării este prea mică, numai două milioane de euro.

„Sub 10 milioane euro pentru promovare nici nu ar trebui să vorbim. Autoritatea pentru Turism nu are bani suficienţi nici să meargă la toate târgurile externe de turism“, mai spune preşedintele ANAT, care subliniază că bulgarii au câştigat turişti străini şi de pe urma investiţiilor făcute.

„Bulgarii au doar hoteluri de patru şi de cinci stele. În 1996, când Bulgaria a intrat într-un fel de faliment, au închiriat sau au concesionat nemţilor hotelurile pe 20 de ani la tarife foarte bune, iar nemţii au dat banii în avans.
Astfel, bulgarii au făcut investiţii. Probabil că acum jumătate din capacitatea unui hotel o dau pe piaţa germană la preţuri foarte bune, iar pe cealaltă jumătate o vând pe preţ mare“, punctează Burcea.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite