Zeci de firme de leasing, amendate pentru clauzele abuzive din contracte. Ce se întâmplă cu românii păcăliţi

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Verificările efectuate de comisarii de la Protecţia Consumatorilor asupra contractelor de leasing au scos la iveală o serie de nereguli, printre care şi existenţa unor clauze abuzive şi perceperea unor comisioane şi cheltuieli suplimentare.

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a desfăşurat, în perioada 18.03.2019 – 30.05.2019, o acţiune de verificare a respectării prevederilor legale privind protecţia consumatorilor la încheierea contractelor de leasing, de către societăţile de leasing şi/sau instituţiile financiar-nebancare, la nivelul întregii ţări.

Au fost verificaţi un număr de 25 operatori economici, în urma acţiunii de control aplicându-se 66 de sancţiuni contravenţionale din care 30 de avertismente şi 36 amenzi contravenţionale, în valoare totală de 780.000 lei.

Ca urmare a verificărilor, au fost dispuse măsuri de remediere a deficienţelor constatate în termen de 15, respectiv 30 de zile; măsuri de aducere la conformitate cu prevederile legale a contractelor în termen de 15, respectiv 30 de zile; măsuri de restituire a sumelor încasate fără temei legal în termen de 15 zile; măsuri de corectare a oricăror neconformităţi cu prevederile legale constatate în termen de 15 zile.

Totodată au fost emise 3 Ordine de către Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor în baza Ordonaţei de Urgenţă 50/2010, care se referă la aducerea la conformitate a tuturor contractelor încheiate şi repararea deficienţelor constatate.

Principalele abateri descoperite în timpul verificărilor au fost următoarele:

Nu se specifică în mod clar şi concis, în cadrul contractelor de leasing financiar încheiate cu consumatorii: tipul de credit, tipul ratei dobânzii aferente creditului, fixă sau variabilă, DAE (%), toate ipotezele folosite pentru calcularea DAE, existenţa sau inexistenţa unui drept de retragere;

Perceperea unui comision de analiză dosar cu valori diferite, în cadrul aceluiaşi tip de credit (leasing financiar);

Neindicarea în tabelul de amortizare/graficul de rambursare, termenele şi condiţiile de plată a ratelor;

Condiţionarea rambursării anticipate de plata unei sume minime;

Limitarea procentului de dobândă la un anumit nivel, indiferent de valoarea indicatorului în baza căruia se compune dobânda;

Aplicarea unui procent de dobândă penalizatoare pe zi de întârziere, în cadrul contractelor de leasing financiar în care rata dobânzii menţionată în contract este variabilă în funcţie de un indicator (EURIBO/ROBOR) + marjă fixă, situaţie în care operatorul financiar nebancar nu poate anticipa valoarea dobânzii penalizatoare la data la care consumatorul ar fi restant, şi totodată că aceste penalităti sunt datorate de către Utilizator din valoarea sumelor facturate şi neachitate şi nu la principalul restant;

Perceperea unui comision unic a cărui valoare diferă de la un contract la altul;

Perceperea unui comision de lichidare (rambursare) anticipată în condiţiile în care rata dobânzii aplicată creditului este variabilă;

Perceperea unor cheltuieli de închidere în cadrul facturii emise cu ocazia încetării contractului;

Condiţionarea utilizării obiectului de leasing la un anumit număr de km anual, consumatorul fiind sancţionat în cazul depăşirii acestora.

„Menţionăm că, în perioada controlului, au existat şi cazuri de operatori economici care au fost dispuşi să facă demersuri şi să remedieze aspectele sesizate ce determinau un comportament incorect în raport cu consumatorii, prezentând documente probatorii, prin care ne-au adus la cunoştinţă faptul că şi-au însuşit observaţiile sau recomandările comisarilor”, a precizat ANPC.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite