Şcoală

articolul anterior articolul urmator

În învăţământ e nevoie de mult mai mult decât de îngrijorări de circumstanţă

6
6 Dec 2019 08:36:04
Mircea Morariu

A trebuit să fie date publicităţii rezultatele testelor PISA şi a mai fost nevoie ca ministrul Educaţiei, d-na Monica Anisie, să încerce să minimalize într-un mod cel puţin neinspirat adevărul conţinut în ele, şi anume că mult prea adesea şi în mult prea multe locuri profesorii se fac că predau, iar elevii mimează învăţarea, şi toată lumea a sărit ca arsă.

De parcă nimeni până astăzi nu ar fi avut habar de dezastrul din sistemul naţional de educaţie.

Am citit tot felul de comentarii şi de reacţii inflamate. Mult prea multe evident politizate. Unii au profitat de gafa comisă de ministrul Educaţiei şi i-au cerut intempestiv demisia (e drept, doamna ministru a excelat în zilele din urmă în afirmaţii discutabile, culminând cu aceea privind inutilitatea alocării a 6% domeniului, dar şi cu aceasta referitoare la un explicabil hiatus între cunoştinţe şi abilitatea de a le pune în practică), alţii, de la polul politic opus, s-au grăbit să dea vina pe cei şapte ani în care PSD a numit tot felul de neaveniţi, semi-analfabeţi de-a dreptul într-un post de ministru cu responsabilităţi maxime, au fost şi comentatori din presă care i-au reproşat doamnei Anisie că nu a fructificat politic situaţia şi nu i-a pus la  zid, aşa cum se cuvenea, adică drastic, pe pesedei. Acesţia nu au tăcut nici ei şi au crezut că e bine să ne dea un semn că nu sunt chiar în moarte clinică şi au luat în derâdere proiectul România educată al preşedintelui Iohannis. Probabil astfel îndeplinid indicaţiile preţioase ale fostului puşcăriaş Adrian Năstase, fost conducător de doctorate plagiate şi doctor Honoris Causa al unei universităţi din Arad care are în frunte o rectoriţă, fostă făcătoare de cafele, devenită profesor unuversitar plin şi plagiatoare dovedită.

La ce au servit toate astea? Doar la a mai ascunde o dată sub preş proporţiile dezastrului, acoperit de gălăgia generală, cea care mimează interesul ce doar peste numai câteva zile se va dovedi iarăşi doar prilej de aflat în treacă şi indignare patriotică mimată. E vorba despre un dezastru la care s-a ajuns în toţi cei 30 de ani de democraţie, de libertate în care educaţia a fost numai pe hârtie prioritate naţională. În fapt, doar spaţiu de experimente nefericite, de legi cel mai adesea făcute pe genunchi şi apoi cam tot la fel modificate, de pretinse racordări la recomandări şi modele internaţionale, de fantezii egolatre ale fiecărui nou ministru care, înainte de orice a vrut, să îşi marcheze trecerea prin clădirea din strada general Berthelot printr-o modificare sau restructurare, înfiinţând ori desfiinţând ceva, de mimare a adoptării în învăţământului superior a aşa-ziselor acorduri de la Bologna.

Aud foarte adesea că marile probleme ale şcolii româneşti ar fi doar în învăţământul preuniversitar. Şi că, într-un fel sau altul, învăţământul superior ar fi cât de cât ok. Ca şi cum nimeni nu ar fi la curent cu existenţa unor universităţi fie private, fie chiar de stat fantomă, cu fabricile de diplome de licenţă şi de master , cu şcolile doctorale doar de formă, şcoli a căror reacreditare este de o bună perioadă de timp amânată, de criteriile de promovare academică absolut aiurea, de subfinanţarea cronică. Or, din astfel de universităţi se recrutează profesorii slabi, cei care ajung la catedră în pofida notelor mici luate la examenele de titularizare. Fie fiindcă e lipsă de personal, fie ca să nu crească şomajul. Multe dintre notele luate la titularizare sunt în crasă discordanţă cu calificativele impresionante luate la definitivarea în învăţământ, o operaţiune transformată de ani buni în farsă, sau la gradele didactice a căror obţinere se rezumă în esenţă la felicitările, masa şi dansul de după. Nu, nu cred că înfiinţarea şi promovarea masteratelor pedagogice ar rezolva în vreun fel problema. Viitorii profesori trebuie să ştie mai întâi ce să predea (şi nu devii un bun profesionst în cei trei ani cât durează ciclul de licenţă) şi numai după aceea cum.

Tot aud de ani buni că se vor desfiinţa inspectoratele şcolare ai căror inspectori sunt mai toţi aleşi pe criterii politice. Desfiinţarea se amână în fiecare an la Sfântu Aşteaptă, în schimb corupţia, vânzarea posturilor, a suplinirilor rămân la fel de mănoase.  Cum să nu cred că lucrurile stau astfel când eu, de pildă, am foarte mulţi foşti studenţi buni, performanţi care de abia prind o suplinire, şi nici aceea cu normă completă, pe coclauri, în vreme ce alţii, fruntaşi la capitolul solicitări de reexaminări, sunt bine, mersi, suplinitori pe viaţă la mari colegii naţionale. Intitulate astfel în dispreţul adevăratului sens şi conţinut al cuvântului naţional.

Nu, nu pot rezuma în spaţiul unui singur comentariu tot ce e rău în şcoala românească. Pot spune doar că relele sunt multe. Şi nu ajunge doar să ne alarmeze, îngrijoreze. Chiar trebuie trecut la fapte. 

Comentariu apărut concomitent pe site-ul contributors. ro şi pe blogurile adevărul.ro

 

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

6 Comentarii

Vanatorul/d.c.
6.12.2019, 10:10:09

”A trebuit să fie date publicităţii rezultatele testelor PISA şi a mai fost nevoie ca ministrul Educaţiei, d-na Monica Anisie, să încerce să minimalize într-un mod cel puţin neinspirat adevărul conţinut în ele, şi anume că mult prea adesea şi în mult prea multe locuri profesorii se fac că predau, iar elevii mimează învăţarea, şi toată lumea a sărit ca arsă. De parcă nimeni până astăzi nu ar fi avut habar de dezastrul din sistemul naţional de educaţie.” Da, dar probabil ca inca nu ati fost informat de faptul ca azi avem in fruntea tarii un Carmaci destoinic si providential, care, la randul lui, are la butoanele administrarii problemelor tarii si ale populatie pe cea mai..competenta gasca de cocalari habarnsti fripuristi, gasca careia El, Mărețul Cârmaci Klaunus Intaiul ”Germanicul”, Divinul Iluminator Fara de Greseala si Prihana, ii zice cu mandrie ”guvernul meu”..! In concluzie nimeni nu are dreptul sa-i critice pe cocalarii si smenarii care-si zic ”liberali”..la fonfle (ei neavând nicio treaba cu liberalismul, ci cu arivismul, lichelismul si..cocalarismul fanfaronard in care exceleaza cu totii), adica pe fripturistii habarnistii carora Maretul Cârmaci cu Cap de Neamț, Klaus Intaiul Iluminatorul Natiei, supranumit si ”Alba ca Zapada cu minte inceta si 17 dosare penale” ii zice tandru ”guvernul meu”..? Nici macar..aluziv, gen ”a mai fost nevoie ca ministrul Educaţiei, d-na Monica Anisie, să încerce să minimalize într-un mod cel puţin neinspirat”..! trebuie terminat si cu critica asta, fie ea si ”constructiva”. Daca e intelesa gresit....? Aveti chef de vreun dosar penal..? Vreti un pic la ..țuhaus..? Daca nu, ”ciocu mic”..! Gata cu critica (de orice fel) la adresa ”guvernului meu”..! Eheheeeiii..! Ce s-ar face tara aia fara un pic de ordinea si disciplina necesare lucrului bine facut..? Facut nemțeste, bineinteles..!

+1 (3 voturi)
Vanatorul/d.c.
6.12.2019, 10:42:06

Acum, lasand gluma la o parte, legat de raportul PISA si de ceea ce se intampla cu educatia si invatamantul din Romania, voi repeta ceea cea am spus pe alta pagina.. Cum apare cate un raport de genul asta (PISA), imediat intra in..fibrilatie si incep sa verse lacrimi de crocodil, sa-si smulga parul din cap si sa-si rupa hainele de pe ei (sau intre ei) de indignare toti valorosii nostri intelectuali si oameni de cultura din sistemul romanesc de educatie si invatamant De fapt, cam numai asta mai produc ”demnii” si ”valorosii”..'telectuali romani (deci inclusiv Iohannis, nu?:), pe care, care, chipurile, ii preocupa educatia poporului in asa hal, incat de nu ma dorm nici noaptea de grija ei : propaganda, gargara politicianista, lamentari ipocrite, lacrimi de crocodil. Si, bineinteles, de vina pentru tot ce se intampla de 30 de ani in tara aia, inclusiv cu..prabusirea eductiei si invațământului pana la nivelul triburilor din bazinul fluviului Congo, ..”e” altii. Ca doar nu ei, profesorii cu tot felul de grade si titluri academice (aducatoare de cașcaval bugetar ”en gros”), sau politicienii escroci si penali ai celor doua mafii nationale (PSD si PNL), cărora aceste armate intregi de profesori si ..”valorosi intelectuali” publicisti se chinuie sa le inventeze, competente, merite, virtuti..! Cand vezi cat lichelism e in tara aia, si asta incepand cu lichelismul celor cu 4 clase la seral si pana la lichelismul celor cu cate doua sau mai multe licente si doctorate, intelegi de ce a ajuns Romania sa fie privita si tratata ca fiind ”ultima gaina” a UE..! Nu muncitorii cu scoala putina, dar cinstiti si foarte..profesionisti in domenilul lor de activitate sunt de vina pentru rusinea pe care o traieste azi Romania, pentru faptul ca ajuns pe ultimele locuri in toate topurile referitoare la educatie, sanatatee, putere de cumparare, etc, etc, in general, la tot ce insamna calitatea vietii ..! Ci..intelectualii ei, lichele licentiate , unele chiar cu doctorate, care au ajuns sa slugareasca, sa le execute..comenzile (ordinele) si sa le inventeze merite si virtuti unor nulitati de politicieni iresponsabili, mincinosi si fanfaroni, zerouri ca oameni si carater, penali, farsori si ipocriti cu mult mai ”redusi” decat ele..! ”Şi acum priviţi cu spaimă faţa noastră sceptic-rece, Vă miraţi cum de minciuna astăzi nu vi se mai trece? Când vedem că toţi aceia care vorbe mari aruncă Numai banul îl vânează şi câştigul fără muncă, Azi, când fraza lustruită nu ne poate înşela, Astăzi alţii sunt de vină, domnii mei, nu este-aşa? Prea v-aţi atătat arama sfâşiind această ţară, Prea făcurăţi neamul nostru de ruşine şi ocară, Prea v-aţi bătut joc de limbă, de străbuni şi obicei, Ca să nu s-arate-odată ce sunteţi - nişte mişei! Da, câştigul fără muncă, iată singura pornire; Virtutea? e-o nerozie; Geniul? o nefericire. **************************************************** Cum nu vii tu, Ţepeş doamne, ca punând mâna pe ei, Să-i împarţi în două cete: în smintiţi şi în mişei, Şi în două temniţi large cu de-a sila să-i aduni, Să dai foc la puşcărie şi la casa de nebuni!” (M.Eminescu, Scrisoarea III)

+1 (3 voturi)
Mircea Lupan
6.12.2019, 10:40:38

Ioana si Getuta (numele nu sunt reale) sunt doua fetite in clasa a doua. Ioana are parintii analfabeti functionali, dar care o iubesc foarte mult si-si dau seama ca ea trebuie sa-si depaseasca conditia sociala invatand bine. Au rugat o familie de pensionari sa o ajute la lectii in fiecare zi. Chiar si asa, rezultatele Ioanei la invatatura sunt inca mediocre. Invata mecanic, fara sa rationeaze. Dar nu-i prostuta deloc, e vesela si foarte politicoasa. Se constata un progres, a inceput sa citeasca carti si sa foloseasca computerul pentru a cauta rezolvarea unor subiecte. Deseneaza frumos. Este o extrovertita. Getuta are parintii divortati si sufera foarte mult din cauza asta. Are norocul ca o iubesc foarte mult si se preocupa de educatia ei. Au dus-o la balet, la un curs de ghitara, la altul de desen. Face inot la bazin si o sa mearga la ski in vacanta. Inca nu i s-a depistat talentul preponderent. Citeste foarte mult, scrie povesti si povestiri si mai nou face benzi desenate foarte haioase. Principalul lucru la ea este curiozitatea de a incerca lucruri noi, avand si vointa in actul creativ. Este o introvertita. Observand cele doua cazuri, am constatat ca scoala nu a iesit cu nimic in evidenta in educatia lor, fiind ceva formal si conventional. Rezulta ca educatia data de parinti este inca mai importanta decat cea facuta in clasele primare de catre unii dascali, necalificati prin lipsa de interes fata de copii.

ovidiu preda
6.12.2019, 21:05:20

Getuta e suprasolicitata

Podar
6.12.2019, 21:20:50

Deja mi-e silâ sâ mai scriu, Despre jalnica Marionetâ, Un tip ce vrea sâ...parâ...viu, Când nu e decât o....Flașnetâ...! Unul...trecut pe lângâ...Școalâ, Ce- abia Vorbește și...Citește... Dovedit...Mare Scofalâ, E convins câ ne...Instruiește... Impiedicându-se in...limbâ Și in tupeul ...Arogant... Promite câ...pe toți ne...Schimbâ Sigur de el și...Important...:))).

0 (2 voturi)

Vezi toate comentariile (6)