Şcoală

articolul anterior articolul urmator

Încremenirea şcolii în „proiectul comunist”, vulnerabilitatea strategică a României secolului XXI

5
17 Mar 2013 11:27:59
Marian Staş
Putere
soft, în stare pură: educaţie de clasă mondială (http://www.harvard.edu/)
Putere soft, în stare pură: educaţie de clasă mondială (http://www.harvard.edu/)

Top 100 universităţi. Criteriul: reputaţia. Sursa: Times Higher Education. Statisticile: S.U.A., 43 de universităţi. Marea Britanie, 9. Germania, 5. Japonia, 5. Olanda, 5. Canada, 4. Total: 70. Aşadar, 70 din primele 100 universităţi din lume sunt în 6 din cele mai puternic dezvoltate ţări ale lumii. O fi întâmplător, oare?!...

Aşa scrie în „The Guardian

În anii ’80-’90, Joseph Nye a introdus în instrumentarul şi practica relaţiilor internaţionale conceptul de putere soft, definindu-l ca fiind capacitatea de a exercita puterea (adică de a influenţa comportamentul celorlalţi ca să obţii rezultatul dorit de tine) prin atracţie şi cooptare (adică în manieră necoercitivă, în locul folosirii ameninţării sau a banilor). Despre om şi cărţile sale puteţi începe să vă informaţi de aici.

O sursă esenţială de putere soft pentru naţiunile care se respectă – alături de cultura ori valorile politice ale acestora – o reprezintă universităţile. Adică, într-un plan mai larg, forţa de atracţie colosală a educaţiei de calitate exccepţională. Nu detaliez. Dacă doriţi, puteţi aprofunda tema impactului pozitiv sau negativ al educaţiei asupra puterii soft a naţiunilor lumii (prin amplificarea prestigiului şi valorii universităţilor, ori prin declinul acestora) documentându-vă aici, sau aici sau aici.

Pe cale de consecinţă inversă - atunci când naţiunile care se respectă şi liderii acestora, cei cu scaun la cap, fac din Educaţie o sursă majoră de putere soft - a (men)ţine cu încrâncenare acerbă Şcoala ca sistem în evul său comunist, aşa cum e cazul României acum, înseamnă (în opinia mea umilă, de novice într-ale legii) subminarea directă a puterii statului român, în sensul propriu al art. 162 Cod penal (“acţiune… de natură să slăbească puterea de stat” – cu excepţia modului de executare a acţiunii, care nu este “armat” precum specifică articolul citat, ci cu mult mai insidios, mai perfid şi, deci, mai complicat de contracarat). Citiţi conţinutul întregului titlu I al Părţii speciale a CP 2006 (“Infracţiuni contra siguranţei statului”) în cheia posibilelor relaţii ale infracţiunilor menţionate cu cauzele profunde ale stării actuale a Educaţiei şi, poate, veţi vedea Şcoala noastră de azi cu alţi ochi. Sursa, aici.

De ce ţin “rinocerii” României “de lemn” piciorul pe frâna transformării reale de sistem a Educaţiei (faptul că o fac este limpede ca lumina zilei, perceptibil şi de la un milion de ani-lumină distanţă, în mod special în ultimii 4-8 ani, cu precădere în învăţământul preuniversitar)? De ce nu le pasă nici cât negru sub unghie de Ţară şi de Şcoala ei aflată aproape în moarte clinică din punctul de vedere al raportării la standardele mondiale în domeniu? Care sunt sursele imposturii lor manifeste? Eu văd două, pe care le enunţ în ordinea cauză-efect. Prima: incompetenţa crasă (de pildă, în materie de leadership, apoi şi în multe alte materii legate de formularea şi punerea în fapt a politicilor publice) – incompetenţă legitimată politic şi având drept stare de fapt prezenţa “rinocerilor” în poziţii decizionale cheie. A doua: reaua-credinţă cu obrazul gros cât cuprinde, urmare atât a incompetenţei, cât şi a complexului de inferioritate firesc, consecinţă naturală a neputinţei de a face ce au de făcut cu adevărat.

Vestea proastă, însă, este dată de următoarea ecuaţie letală pentru România: incompetenţă plus rea-credinţă egal inconştienţă strategică. Şi asta pentru că independenţă şi suveranitate înseamnă putere reală, nu surogat mimat electoral, de ochii lumii. Or, incompetenţă plus rea-credinţă acum în Educaţie înseamnă, direct, subminare pe termen scurt, mediu şi lung a puterii statului român. Ce calitate umană şi profesională vor avea cei care peste zece-cincisprezece ani vor lucra în Apărare, Sănătate, Afaceri Externe, Administraţie Publică, Educaţie (EDUCAŢIE!...), fiind ei produsul unui sistem educaţional care azi dă societăţii peste 50% respinşi la examenul naţional de bacalaureat, iar o bună parte din rest are serioase probleme de analfabetism funcţional, aşa cum este documentată situaţia cu subiect şi predicat în toate rapoartele oficiale serioase despre sistemul educaţional al României?

Pentru mine, această stare de fapt, care dinamitează (cu bună-ştiinţă cinică? din prostie pură şi simplă? şi-şi?) structural-degenerativ fibra statului român, este de neacceptat. Şi în acest punct, mesajul meu pentru nevoia transformării istorice de sistem a Educaţiei în România este cât se poate de puternic şi neechivoc.

Acesta este Proiectul Naţional al României, strategic necesar pentru noi, în deceniul 2013-2023.

 

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

5 Comentarii

InimaRea
17.03.2013, 15:46:19

Pot fi de acord cu ce spuneţi, în pofida faptului că socotesc eronată teza încremenirii Ro în proiectul comunist. Acel proiect nu mai există, nu mai există nici un fel de proiect, "Educaţia" agonizează la fel ca toate celelalte domenii "neproductive", cum li se spunea în comunism. E şi vina "Şcolii" - importantă vină - dar e şi a tuturor părinţilor, care continuă a socoti că a-şi da copiii la şcoală e a-şi face datoria părintească. Dacă e vreo şansă pentru copii şi tineri, atunci e numai în conştientizarea - de către propriii lor părinţi - că "aşa nu se mai poate". Eu zic să ieşim din viziune atotcuprinzătoare şi să ne aşezăm pe terenul - inconfortabil cît cuprinde, adevărat - al realităţii pure şi crude: şcoala nu educă ci golăneşte. Dacă profesorimea e letargică şi-şi vede de meschinele sale interese pecuniare, nu trebuie să facă şi părinţii tot aşa fiindcă e vorba de copiii lor, de viitorul acelora, iar nu de-al "Şcolii", Patriei şamîdî. Vă dau un singur exemplu: funcţionează un proiect de schimb de expereinţă - cam aşa apare - între părinţi din ţările UE, şi nu numai, e global european. Ce-nţeleg părinţii europeni - din Ucraina, pînă-n Cipru - din vizitele astea încrucişate, am aflat de curînd: e prilej de turism cu cheltuială puţină. Grija gazdelor din Ro - la sfîrşitul lunii, vin ei la noi - e de a-şi dovedi ospitalitatea, de a-i impresiona pe musafiri cu bucatele noastre tradiţionale. Am întrebat unde-s copiii, în toată povestea. Nu-i pentru copii, e ca o recreaţie pentru părinţi. Iar programul pus la cale nu prevede vreo discuţie despre educaţie, lumea de mîine, fleacuri - ci poveşti la gura sobei, între două reprize de crăpelniţă, dans şi jocuri distractive, că-s şi ărinţii ăştia stresaţi cît cuprinde.

+2 (2 voturi)
calu
17.03.2013, 16:35:31

Frumos si o lectie data cui trebuie sa inteleaga ,lectie data de o" inimaDeschisa" ,nicidecum de o inimaRea.

Razvan Ionescu
18.03.2013, 19:28:30

Profesorimea nu e mai letargica decat societatea,ba chiar mai putin.Numai ca i-au fost restranse foarte mult drepturile in relatiile cu elevii minori care au toate drepturile,fara sanctiuni pentru mai nimic."Meschinele interese pecuniare" exista la politicienii care au vandut tara pe doi lei de 23 de ani incoace. E o sintagma a oamenilor fara multa carte,care nu stiu cati bani trebuie sa aloce profesorii pentru transport,xerox,imprimanta,materiale didactice etc. Modelele nu il reprezinta profesorii,dintre care tot mai multi se imbraca de la second hand,ci manelistii,fotbalistii,tatele si mitocanii cu bani,omniprezenti in mass-media. Dupa atata violenta bestiala si vulgaritate cat cuprinde,e greu sa mai modelezi caractere.Stiu si copiii ca NU oamenii de caracter reusesc in Romania,ci aceia plini de defecte majore si cu o incultura crasa!

+2 (2 voturi)
InimaRea
19.03.2013, 00:45:29

Probabil că dv vorbiţi ca un profesor, pe cînd eu - ca un părinte. "Meschinele interese pecuniare" o fi expresie a oamenilor fără multă carte - deşi ar fi cam pretenţios spus pentru ei, nu credeţi? - dar eu n-o folosesc ca unul dintre ei, şi mă refer nu la salarii ci la tot felul de contribuţii prin care părinţii trebuie "să ajute" şcoala. Să mai adaug şi conflictul de interese, care parcă n-ar exista în şcoală? Nu ajută la nimic să comparaţi mere cu prune. Nu din cauza maneliştilor etc o duc profesorii greu cu banii. Şi nici n-o duc toţi aşa, în majoritate cei tineri au de luptat cu sărăcia - pînă se dau pe brazdă şi-nvaţă să trăiască şi ei din "amărîta leafă de profesor". Din păcate, asta presupune că a-şi face meseria devine ultima lor grijă. Nu ştiu unde trăiţi dv, de sînteţi copleşit de violenţă bestială şi vulgaritate - a copiilor, presupun. Dar gîndiţi-vă doar la realitatea că şcoala produce oameni "de o incultură crasă", cum tot şcolii îi sînt indiferente caracterele, de vreme ce se resemnează a-i promova pe toţi, să iasă la număr de ore, catedre, norme didactice etc. În fine, o fi umiitor să te-mbraci de la second hand - deşi-i sport naţional - dar, pe de altă parte, e şi avantajos dacă te uiţi la ce mărfuri se pun în vînzare prin tot felul de mall-uri. Dar nu poate fi mai umilitor decît să nu te respecte deloc copiii la clasă fiindcă nu-i înveţi nimic, tot "cei 7 ani de-acasă" rămîn baza educaţiei lor. Or, asta-i deja superstiţie fiindcă mai toţi copiii intră pe mîna sistemului educativ (ironie invountară) încă de pe la 3-4 ani. Oamenii aceia fără caracter , de o incultură crasă, ies în lume după 10-14 ani de şcoală. Dacă şcoala ar fi orice alt fel de întreprindere, ar dispărea cît ai clipi fiindcă n-ai cum ţine-n viaţă o fabrică de rebuturi. Numai şcoala îşi poate permite - e singura din ţara asta - să dea kix an de an, şi să meargă mai departe dînd vina pe copii, părinţi, guvern, politică şi ce-o mai fi putînd purta vină - aerul, apa, mediul în genere. Nu-mi place să vă spun asta dar nu cred că, dacă s-ar tripla salariile profesorilor peste noapte, s-ar schimba ceva în bine, şcoala n-ar mai da rebuturi în proporţie covîrşitoare. Mizeria salarizării e alibiul perfect pentru dezinteresul şi nedemnitatea de a practica o meserie pentru care corpul didactic nu este pregătit nici profesional, nici uman. Din fericire (?) profesorii nu sînt doctori, iar victimele nu le mor la clasă. dar gîndiţi-vă ce-ar fi dacă aceeaşi crasă incompetenţă ar funcţiona şin spitale. Chiar ar fi o idee ca şi profesorii să fie daţi în judecată pentru malpraxis, după o sesiune de bacalaureat - de pildă.

A. D.
29.03.2013, 20:11:24

Citesc si nu imi vine sa cred! De cate ori am spus asta, in ultimul sfert de secol ? Dl. Stas, un om incredibil, ne vorbeste despre subminarea statului, prin subminarea invatamantului. Este posibil sa nu stie dumnealui ca acuzatile se potrivesc perfect marilor democratii ? Doar acolo munceste vara, potrivit propriilor declaratii! Dl. Stas o fi stiind ca noi suntem prea saraci ca sa ajungem pana acolo sa vedem cu ochii nostri (in biblioteci, gratis) ce batjocura sunt manualele in marile democratii. (De multe decenii - si democratiile nu se mai simt subminate.) Dumnealui stie ca noi nu cunoastem destul engleza, ca sa citim cu ochii nostri vaierul care se inalta din mijlocul amaratilor de "profesori" occidentali, datorat mizeriei din scoli. (Acestia sunt pusi in banca lor - profesori sunt doar cei din invatamantul superior - si ei confirma prin cunostinta ca sunt doar "teachers".) De unde sa fi auzit romanul de "care2.com", unde poate citi tot globul de minunile educatiei in tara lider mondial ? Daca urmariti un an site-ul (pe probleme de educatie), veti avea si dvs. ocazia sa cititi destule minuni. Dumnealui stie ca noi toti am auzit de "universitatile de valoare exceptionala"din occident si stie ca nu vom ajunge acolo; nici macar intr-una mai mica (nu destul de mare ca sa se cheme "University of ..."), unde sa dai peste un tanarut profesor de teoria (algebrica a) numerelor, care sa bajbaie materialul dintr-o frumoasa carte (scrisa de un conational) de introducere in subiect, si care sa fie ajutat de un amarat de student roman, care citise si el cartea in copilarie. Stie dl. Stas ca suntem prea saraci ca sa ajungem sa vedem un profesor deloc tinerel care mai balbaie niste fleacuri de teoria (analitica a) numerelor - asa cum spuneam, nu toate universitatile sunt "university of ...". Dl. Stas stie ca suntem prea saraci ca sa platim taxele scolare la o "University of ...", ca sa se teama ca am putea descoperi pe-acolo vreun profesor de statistica (!) care sa faca ridicole afirmatii despre radacinile ecuatiei de gradul doi (mai exact, pe dos decat era corect), foarte probabil fiindca le-a scris candva incorect, pentru a le repeta automat in anii urmatori. Nu l-o fi contrazis nimeni; cand a fost in fine contrazis, s-a uitat urat la "obraznic". Si era vorba de o amarata ecuatie de gradul doi ... Dl. Stas stie ca suntem prea saraci ca sa vedem un profesor de statistica la o "University of ..." maricica, soptind disperat (in fata clasei) "Nu stiu" (adica, "opreste-te, nu mai insista cu intrebarile"), asa ca ne spune ce doreste dumnealui despre minunile de peste mari si tari. Dl. Stas stie ca romanii n-au sanse mari sa afle cam ce podoabe au putut obtine doctorate pe la unele "University of ...". Stie ca romanii au sanse mici sa afle ca degradarea respectului fata de profesori in Romania este o simpla aliniere la valorile occidentale (unde "copilul este centrul", inclusiv din punct de vedere legal), asa ca nu se baga sa explice cititorului care se plange ca nu e nimic specific Romaniei, si democratiei! Dl. Stas stie ca nu trebuie sa insiste pe ideea ca odata cu degradarea economica specifica democratiei, trecerea invatamantului pe post de cenusareasa este perfect normala in democratie: NU ACOLO SUNT BANII! Asa ca in invatamant ajung sa mearga exact cei care "nu pot", cum zice celebra "Those who can't do, teach". Dl Stas e "profesor de leadership" si se comporta ca atare. Ar fi fost un lider in orice context. Daca tot avem Internet (atat cat o fi), ar trebui sa ne informam direct de la sursa. Va reiau doua link-uri, pentru informarea dvs. Sa vedeti acolo subminare! http://www.youtube.com/watch?v=Tr1qee-bTZI http://www.youtube.com/watch?v=Bx4pN-aiofw www.cbc.ca/player/News/TV Shows/The National/ID/2312247191/ Intrebati-l dvs. pe dl. Stas daca asta n-o fi subminare nationala! Si daca ii pasa cuiva (dintre cei care conteaza).Si sunt multe asftel de probe - intrebati-l pe Google.

Modifică Setările