Şcoală

articolul anterior articolul urmator

Întrebări adresate domnului Marian Staş, pe tema şcolilor pilot

6
28 Feb 2021 11:58:12
Ştefan Vlaston

Apreciez eforturile dlui Marian Staş în vederea modernizării învăţământului, a planurilor cadru, a programelor şcolare. De ani buni dl Marian Staş se zbate pentru apariţia unor şcoli pilot, care să servească modernizării educaţiei. S-a bucurat să vadă apărut cadrul legislativ necesar funcţionării acestor şcoli, dar se pare că lucrurile s-au oprit aici. În ultimul articol ne spune că zero şcoli au cerut să devină şcoli pilot.

Ce înseamnă şcolile pilot

Cadrul normativ este dat de:

 Legea Educaţiei Naţionale, art 26, care prevede funcţionarea şcolilor-pilot, experimentale şi de aplicaţie

HG 559/220, privind funcţionarea unităţilor de învăţământ preuniversitar cu statut de unităţi-pilot, experimentale şi de aplicaţie

OMEC nr. 4.811 din 30 iulie 2020, privind aprobarea Metodologiei-cadru de înfiinţare, organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar cu statut de unităţi-pilot, experimentale şi de aplicaţie

În HG 559 se spune: Articolul 2(1): Începând cu anul şcolar 2020-2021, în sistemul de învăţământ preuniversitar vor funcţiona unităţi de învăţământ cu statut de unităţi-pilot, experimentale şi de aplicaţie. Scopul acestora este de a pune în aplicare şi de a evalua proiecte de cercetare educaţională, noi modele curriculare şi de carieră didactică, în vederea fundamentării de politici publice la nivel naţional.(2) Unităţile menţionate la alin. (1) fac parte din sistemul naţional de învăţământ.(3) În unităţile de învăţământ prevăzute la alin. (1) se aplică dispoziţiile Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi reglementările subsecvente.

În metodologia reglementată prin OMEC nr.4811/2020 se arată:

Articolul 2Unităţile de învăţământ preuniversitar cu statut de unităţi-pilot, unităţi experimentale şi unităţi de aplicaţie sunt unităţi de învăţământ din reţeaua naţională a unităţilor de învăţământ preuniversitar acreditate sau autorizate să funcţioneze provizoriu, conform reglementărilor legale în vigoare.

Articolul 3. (2) Obiectul pilotării îl constituie intervenţii educaţionale inovative, modele curriculare şi de carieră didactică, practici inovative care pun în valoare viziuni şi practici profesionale experimentate şi împărtăşite, cu impact asupra şcolii ca organizaţie, care învaţă:

a) elemente inovative la nivel de curriculum (noi modele/tipuri de teste/subiecte/itemi din structura examenelor/evaluărilor naţionale, modalităţi de organizare/predare-învăţare a unor discipline de studiu din trunchiul comun, o nouă disciplină în oferta de curriculum la decizia şcolii, o nouă disciplină de studiu care propune abordări transversale, alte documente curriculare care necesită calibrare);

Cum se explică că nici o şcoală nu s-a înscris în acest proiect?

Sistemul de învăţământ, de stat sau privat, are un caracter unitar. Există un Trunchi Comun în curriculumul şcolar obligatoriu pentru toţi elevii. Există examene de absolvire pentru toţi elevii, cu discipline, programe şcolare, valabile pentru toţi elevii. Există legislaţie secundară de funcţionare a şcolilor, valabilă pentru toate şcolile. Există Legea Educaţiei Naţionale, Legea salarizării, Codul Muncii, valabile pentru toţi salariaţii din învăţământ.

Cum se împacă toate aceste exigenţe cu „noi modele curriculare şi de carieră didactică”,elemente inovative la nivel de curriculum (noi modele/tipuri de teste/subiecte/itemi din structura examenelor/evaluărilor naţionale, modalităţi de organizare/predare-învăţare a unor discipline de studiu din trunchiul comun, o nouă disciplină în ofertă de curriculum la decizia şcolii, o nouă disciplină de studiu care propune abordări transversale, alte documente curriculare care necesită calibrare)”?

Metodologia-cadru cuprinde multe alte prevederi care scot şcolile pilot din sistemul naţional de învăţământ, în privinţa arhitecturii curriculare, a managementului şi salarizării şcolare.

Pe de o parte, toţi elevii sunt obligaţi să parcurgă curriculumul oficial naţional, să participe la examenele naţionale cu subiect unic, să acceadă la licee şi facultăţi din sistemul naţional de învăţământ, pe de altă parte vor exista şcoli în care se vor experimenta „noi modele curriculare şi de carieră didactică”, „noi modele/tipuri de teste/subiecte/itemi din structura examenelor/evaluărilor naţionale”.

În ce perioade şcolare se vor face aceste noi modele? Le vor da elevii atenţie, având în vedere că vor da examenele de absolvire după subiectele „clasice”, valabile pentru toată ţara?

Aici este principala problemă. Nu poţi fractura sistemul şcolar, unele şcoli să „experimenteze” pe elevii cobai „noi modele curriculare şi de carieră didactică”. Să salarizezi profesorii după performanţa este un lucru foarte bun, dar nu se poate aplica doar în câteva şcoli, pentru că nu permit legile în vigoare. Să ai alte coordonate ale carierei didatice, care să difere de cele existente, iar nu permit legile în vigoare.

Problema acestor şcoli pilot o reprezintă unitatea şi coerenţa sistemului naţional de învăţământ. Sau promovezi legi speciale de salarizare, statut special al cadrelor didactice, Codul Muncii, legislaţie secundară, valabile doar în aceste şcoli.

O altă problemă esenţială. Dispun şcolile care s-ar înscrie în acest proiect de resurse proprii, de calitate, pentru elaborarea de „noi modele curriculare şi de cariera didactică”? Nu este un lucru simplu, accesibil unor profesori obişnuiţi, fără studii şi preocupări de analiză curriculară şi de legislaţie.

Iată, pe scurt, ce întrebări blochează părinţii şi şcolile să se înscrie în acest program.

1. Elevii de la şcolile pilot vor da examenul de Evaluare Naţională şi Bacalaureat cu aceleaşi subiecte ca restul elevilor?

2. Elevii de la şcolile pilot se pot transfera la orice altă unitate şcolară, chiar dacă au învăţat după alt curriculum?

3. Absolvenţii de şcoli pilot pot merge la orice liceu doresc după gimnaziu şi la orice facultate după liceu?

4. Elevii de la şcoli pilot primesc foi matricole valabile în orice altă şcoală, chiar dacă sunt trecute în ele discipline care nu se regăsesc în curriculumul actual naţional?

Mai sunt şi alte întrebări dar acestea sunt esenţiale.

În concluzie

Din două una. Ori şcolile pilot respectă în întregime curriculumul naţional, materia de examene, legislaţia în vigoare, şi face inovare experimentală în afara orelor de curs, dar cu ce resurse umane, financiare şi de interes din partea elevilor. Ori ies complet din sistemul oficial, naţional de învăţământ, au examene special destinate şi elevii lor nu pot urma trasee educaţionale clasice. Aşteptăm lămuriri din partea dlui Marian Staş. Mai ales că legislaţia aferentă nu e deloc clară.

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

6 Comentarii

gigione delaDJ
28.02.2021, 15:24:20

Pină nu vine un userist la învățămint, lucrurile vor stagna, e clar! Usere usere , doar la tine speranța e! Usereplus te iubim, că ca tine nu găsim! Vivat, crescat, floreat!:))))) Hahaha!

-4 (8 voturi)
constantin constantin
28.02.2021, 16:19:09

Proiectul ăsta mi se pare o glumă așa cum a fost reglementat. În orice experiment trebuie să-l motivezi pe cel care acceptă să devină ”cobai”. Fără cobai nu există experiment! Care-i beneficiul celui pe care se experimentează? Se pare că are doar obligații. Și nu-i vorba doar despre profesori, ci și despre elevi. De ce și-ar lăsa cineva copilul la o asemenea școală? Este prima întrebare la care trebuia să răspundă inițiatorul, pentru a-l convinge pe legiuitor. Că legiuitorul s-a lăsat convins, nu mai comentez. Cu profesorii ar fi mai simplu, ceva la salariu, dar cu elevii este mai greu. În condițiile de mai sus, mă mir că domnul Staș așteaptă rezultate.

-3 (7 voturi)
eu doar constat
28.02.2021, 17:26:50

Nu are legatura, dar ca "pilda" poate duce la concluzii de avut in vedere: Pe vremea primului razboi egipteano-israelian, Egiptul avea consilieri militari din URSS. Printre acestia erau si instructori pentru pilotii egipteni de pe MIG-urile livrate de URSS. Pentru ca era nevoie de ei urgent, instructajul pilotilor era mai restrans si mai superficial, drept pentru care cativa piloti s-au adunat si i-au intrebat pe instructori, de ce nu sunt instruiti mai mult pe partea de aterizare. Raspunsul instructorilor sovietici: Las' ca nu ramaneti voi in aer!. Si aici cuvantul cheie e tot "pilotul". Care va fi viitorul acestor scoli, daca vor fi lasate in aer"?

andrei ispas
28.02.2021, 19:37:51

Scolile pilot sunt scoli amenajate in avioane,unde directorul e pilotul si profesoarele sunt stewardesele. Carlanii care iau note proaste sunt aruncati din mers.....cu parasuta bineînțeles

+7 (7 voturi)
Toru Okada
2.03.2021, 10:02:37

"Sistemul de învăţământ, de stat sau privat, are un caracter unitar. Există un Trunchi Comun în curriculumul şcolar obligatoriu pentru toţi elevii." aici este problema, si de aici porneste mediocritatea. sa nu mai fie obligatorii toate tampeniile pe care le debiteaza toti politrucii si mediocrii de prin minister... sa lasam libertatea pietei sa infiinteze scoli dupa cum crede de cuvinta... sa am si eu libertatea, ca parinte, sa aleg pentru copilul meu ce model eductional consider, nu ce ma obliga politrucii sa fac cu copilul meu. (in fapt, eu ca parinte, oricum am metode sa ocolesc sistemul, si o fac zi de zi. doar ca politructilor le place sa se ascunda dupa deget, sa se minta ca toti copiii invata acelasi lucru la toate scolile.) asta ar fi reforma invatamantului, nu experimente facute de niste mediocri pe copiii mei. de ce sa accept nu stiu ce experimente de stat cand as putea sa aleg din piata modele care deja au fost testate si consacrate in alte parti? se doreste sa se mentina o natie de indobitociti la gramada. pentru ca este frica mare de libertatea de gandire, de economia de piata.

-2 (2 voturi)

Vezi toate comentariile (6)

Modifică Setările