Şcoală

articolul anterior articolul urmator

Şcoala produce analfabeţi?

46
9 Nov 2016 20:36:34
Mircea Vasilescu

Un studiu recent arată că 42% dintre elevii români de 15 ani sunt analfabeţi funcţional. Mai simplu spus, ei nu înţeleg cum trebuie un text simplu citit la prima vedere, nu ştiu să facă legăturile între informaţiile din acel text, nu ştiu să aplice în viaţa de zi cu zi cunoştinţe elementare. Studii mai vechi arată că, la adulţi, proporţia e cam aceeaşi (între 37 şi 40%). Situaţia e foarte gravă.

Dar şi mai grav e că nu prea se vorbeşte despre asta şi nici nu se face mai nimic. De ce e grav? Pentru că în lumea de azi şi de mâine, în societatea cunoaşterii şi a informaţiei, o cantitate atât de mare de persoane care nu sunt în stare să utilizeze eficient informaţii şi cunoştinţe de bază îşi vor găsi greu un loc de muncă. Se vor descurca greu în viaţa de toate zilele. Vor aduce, în ansamblu, costuri pentru societate. Dar nu numai despre asta este vorba, nu doar despre „piaţa muncii”. Nu doar „piaţa muncii” e problema, deşi la noi se vorbeşte obsesiv despre „integrarea absolvenţilor pe piaţa muncii”, ca şi cum şcoala ar trebui să scoată pe bandă rulantă lucrători, nu oameni.

O problemă la fel de serioasă e că analfabeţii funcţional – aşadar, incapabili să înţeleagă în mod adecvat un text – sunt „consumatori” de mass media, se uită la televizor, pe Facebook, pe site-uri ş.a.m.d. Nepricepând ca lumea textele şi imaginile, sunt victime sigure ale propagandei şi manipulării. Cad pradă uşor demagogiei politice şi populismului. Şi votează în consecinţă – mai ales în lumea noastră dominată de mass media, în care politica a devenit un spectacol.

Aşadar, destinul societăţii în general depinde în bună măsură şi de aceşti oameni mai puţin capabili să priceapă ce le spun politicienii: ei votează în funcţie de ce cred că au înţeles. Şi, pentru că reţelele sociale ne-au transformat pe toţi în „generatori de conţinut”, ei răspândesc pe reţelele sociale tot felul de prostii, asigurându-le astfel o circulaţie uriaşă. Bunăoară, ei sunt cei care distribuie pe Facebook diverse „ştiri” conspiraţioniste, texte propagandistice create de politicieni şi de consultanţii lor de imagine, ei dau drumul la tot felul de aiureli despre infestarea apei şi a alimentelor, despre tot felul de pericole care ne pândesc la tot pasul, pentru că nu sunt în stare să le priceapă şi nu-şi pun problema că aceste aiureli sunt elaborate de agenţii de PR, de grupuri de lobby care promovează anumite interese, de firme care vor să-şi distrugă concurenţa ori pur şi simplu de ţicniţi care văd peste tot conspiraţii.

Şcoala produce analfabeţi. Şcoala dă chix cu 40% dintre elevi.

Analfabetismul funcţional există şi în ţări mai dezvoltate ca a noastră, dar în proporţii mai mici. Media europeană este de 20%. Cauzele sunt multiple, dar în centrul lor se află sistemul de educaţie. „Este nevoie de o şcoală care să fie mult mai eficientă”, a spus de curând ministrul Educaţiei, dl Mircea Dumitru. Şi a pus degetul pe rană: „O strategie de reducere a analfabetismul funcţional trebuie să constituie o prioritate, după care se va face un calcul privind bugetul care trebuie alocat”. Cu alte cuvinte, reducerea analfabetismului funcţional costă, după ce societatea a investit deja bani în educaţia acestor elevi, dar rezultatele au fost proaste. Pe scurt (şi cam dur, dar asta e situaţia): şcoala produce analfabeţi. Şcoala dă chix cu 40% dintre elevi. Despre asta ar trebui să discutăm serios. Dar, în societatea noastră imatură, se trăncăne enorm despre tot felul de prostii, nu despre adevăratele probleme.

Sistemul nostru şcolar e prost croit, e defazat, e înapoiat şi orientat spre trecut, nu spre viitor. Elevii sunt sufocaţi de o mare cantitate de cunoştinţe inutile. Nu sunt învăţaţi să gândească, să fie creativi, să-şi folosească în mod adecvat capacităţile intelectuale, să se adapteze la situaţii noi, ci sunt puşi să memoreze şi să reproducă mecanic ce li s-a livrat. Zecile de schimbări în Legea Educaţiei, birocratizarea excesivă a sistemului, nesocotirea rolului social al profesorilor, infrastructura şcolară proastă, lipsa de interes a opiniei publice pentru problemele educaţiei şi multe altele ne-au adus în situaţia de a avea un sistem şcolar care nu dă rezultate. Ca să-l refacem, ne vor trebui încă vreo 20 de ani. Cu condiţia să începem cât mai repede. Deocamdată, trebuie să ne descurcăm cumva cu analfabeţii noştri, mai mulţi decât „ai lor”.

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

46 Comentarii

DG Ontelus
9.11.2016, 21:00:16

Analfabetismul funcțional este o fatalitate comparabilă succesiunii zi-noapte, cald-rece, bine-rău etc. Cum spune frumos Eminescu: ,,Povestea-i a ciocanului ce cade pe ilăuˮ. Restul este fie iluzie, fie ipocrizie. Când înțelegi că la niveluri diferite de realitate funcționează atât mecanica newtoniană, cât și mecanica cuantică, te resemnezi că legea supremă a tot ceea ce există este paradoxul, că rațiunea este imposibilă în absența iraționalului. Se întâlnesc ,,Albatrosulˮ lui Ch. Baudelaire și ,,Minunata lume nouăˮ, a lui A. Huxley...

+3 (7 voturi)
Mandrean Paul
9.11.2016, 22:16:42

Cu toata stima, dar puteai sa pui si "Pantecele Parisului" a lui Zola sau "Shogun" a lui James Clavell, ca tot aia era. Cartile sunt un moft pentru manelistii de azi.Si ai grija cum scrii, ca o sa fii definit ca "sorosist". Toata stima!

+3 (9 voturi)
Adrian Foangă
9.11.2016, 21:05:40

Produce analfabeti functionali, oameni care nu inteleg ceea ce citesc, nu stiu sa faca niste operatii matematice rudimentare, nu pot completa un formular fara ajutor... problema majora nu este asta (in toate tarile exista analfabetism functional), ci faptul ca nu au o meserie, ies niste prosti cu diploma si apoi lucreaza in call center sau la buticul lu' tata mare. Intotdeauna vom fi in urma altor natii, mai inteligente, mai greu de pacalit cu o sticla de ulei si un kg de zahar, mai putin axate pe meschinaria individului... "intelectualul" roman este sfertodoct, educat cu literatura ieftina, cu o spoiala de cultura generala si, invariabil, cu frica lui D-zeu.

+5 (11 voturi)
Tomescu Tom
9.11.2016, 21:30:28

Studiul reflecta realitatea ! Acesti..42% ...sunt viitorii nostri politicieni de succes. Viitorul luminos al Romaniei Poate ca printre ei se afla ascuns ...un viitor ministru al Educatiei. Sau un prim ministru ,,, .. Ne mai miram ..? Ca doar ce am scapat de unul Ponta ... :))) El era dintr-un lot mai vechi ....

+8 (10 voturi)
L--- Lara
9.11.2016, 21:31:35

""„O strategie de reducere a analfabetismul funcţional trebuie să constituie o prioritate, după care se va face un calcul privind bugetul care trebuie alocat”." O strategie pentru cine? pentru politicienii care sufera ei insisi de analfabetism functional, dar nu stiu cum sa acumuleze diplome? Pentru romanul de rand care si el e mai interesat ca juniorul sa obtina o diploma, indiferent de mijloace, decat sa invete cu adevarat ceva util, o meserie? Pentru parintii care nu accepta mediocritatea copilului si sunt convinsi ca de vina sunt altii? Pentru elevii care, in majoritatea lor, nu au nici un respect pentru actul educational, care nu sunt interesati in a invata ceva util ci doar de a termina scoala cat mai repede si cu cat mai putin efort, cu o diploma in buzunar? E o problema de societate, de principiu, nu neaparat a sistemului educational.

+10 (14 voturi)

Vezi toate comentariile (46)

Modifică Setările