Şcoală

articolul anterior articolul urmator

Şcoala: un roller coaster emoţional

0
Articol publicitar
9 Dec 2019 12:05:13
Autor: ADH

În lumea de astăzi, EQ-ul (coeficientul emoţional) este la fel de important ca IQ-ul (coeficientul de inteligenţă), însă mai greu de integrat în curriculum. Tehnologia este cumva răspunsul?

Yale Center for Emotional Intelligence (YCEI), în parteneriat cu Fundaţia Born This Way, a chestionat 22.000 de elevi de liceu. Când aceştia au fost întrebaţi cum se simt la şcoală, răspunsurile cele mai frecvente au fost „obosit”, „stresat” şi „plictisit”. Însă, atunci când au fost întrebaţi cum ar vrea să se simtă, primele trei răspunsuri au fost „fericit”, „motivat” şi „entuziasmat”.

Cât de clar gândim când suntem obosiţi, plictisiţi sau stresaţi? Cât de inventivi putem fi? Cum pleacă elevii noştri de la şcoală, de fapt? Simţindu-se inspiraţi şi împliniţi sau temători că trebuie să se întoarcă?

Noua carte a lui Mark Brackett, profesor, fost director de şcoală şi lider în educaţie pentru Microsoft Education, Permission To Feel, prezintă aproape trei decenii de cercetări care arată că ignorarea sau evitarea sentimentelor unui copil (sau adult) îi poate afecta capacitatea de a învăţa, de a lua decizii în cunoştinţă de cauză, de a dezvolta relaţii pozitive, de a evolua la potenţialul maxim şi de a experimenta un sentiment de bunăstare.

În ultimii doi ani, Microsoft a explorat legătura dintre fericire şi succes printr-o serie de studii.

Primul studiu, prin care a fost analizată promoţia 2030, a dezvăluit că nivelurile mai ridicate ale abilităţilor sociale şi emoţionale anticipau de două ori mai mult realizările academice comparativ cu mediul din care proveneau elevii sau cu demografia socială. Al doilea studiu - Emoţia şi cogniţia în era AI – a explorat modul în care sistemele de învăţământ din întreaga lume au prioritizat şi abordat învăţarea socială şi emoţională (SEL) şi bunăstarea elevilor, precum şi rolul pe care îl poate avea tehnologia.

Cercetarea, realizată de The Economist Intelligence Unit şi susţinută de Microsoft, a arătat o tensiune similară cu eforturile depuse la Yale. Deşi 80% dintre profesori au spus că inteligenţa emoţională este esenţială pentru succesul academic, doar puţin mai mult de jumătate au declarat că şcoala lor a integrat acest aspect în mod formal pentru a sprijini bunăstarea elevilor. Cei mai mulţi au declarat că le lipsesc timpul şi resursele necesare pentru a susţine un astfel de efort, 71% spunând că schimbarea trebuie să înceapă cu conducerea şcolii şi a sectorului, unde există cel mai mic grad de dezvoltare profesională.

Cercetarea promoţiei 2030 a indicat şi faptul că aproape 40% dintre profesori nu predau sau încorporează abilităţi sociale şi emoţionale din cauza lipsei de timp, de susţinere şi a unor programe şcolare standardizate în mod rigid, printre altele. Această tendinţă continuă chiar şi în afara structurilor educaţionale tradiţionale. Raportul Comisiei Europene publicat recent, natura schimbătoare a muncii şi abilităţilor în era digitală, a explorat învăţarea pe tot parcursul vieţii în întreaga UE şi susţine că inovaţia, creativitatea şi spiritul antreprenorial nu au fost subiecte importante în cadrul educaţiei şi formării profesionale.

Cu toate acestea, persoanele care îşi folosesc emoţiile cu înţelepciune sunt mai capabile să se concentreze, să înveţe, să emită judecăţi solide, să construiască relaţii sănătoase şi să fie creative. Deci, cum împăcăm importanţa promovării inteligenţei emoţionale cu presiunile cu care se confruntă profesorii suprasolicitaţi şi şcolile?

Tehnologia ar putea fi o parte surprinzătoare a răspunsului.

Progresele tehnologice creează perturbări ale forţei de muncă, deoarece se preconizează că automatizarea va înlocui până la 50% din locurile de muncă existente doar în SUA. Ocupaţiile asociate cu sarcini previzibile şi curente se vor reduce. În acelaşi timp, ocupaţiile cu cea mai rapidă creştere vor necesita abilităţi cognitive mai ridicate, iar 30 până la 40% dintre acestea vor pune accent pe abilităţile sociale şi emoţionale.

Organizaţiile vor avea nevoie de angajaţi care au dezvoltat o inteligenţă emoţională puternică pentru comunicarea şi inovaţia necesare în această nouă lume a muncii. Vor avea nevoie de oameni care pot îmbina aceste abilităţi cu alfabetizarea digitală, pentru a lucra cu alţii într-o serie de locuri şi spaţii, inclusiv în mediul online.

Astfel, predarea competenţelor emoţionale este o ajustare firească în cadrul eforturilor mai largi de integrare a tehnologiei în clasă.

O modalitate de a realiza acest lucru este prin aplicaţii şi jocuri care îi provoacă pe elevi să lucreze împreună pentru a rezolva problemele şi pentru a atinge obiective colective.

Rezolvarea unei probleme ca grup necesită abilitatea de a recunoaşte şi regla cu exactitate propriile emoţii. De exemplu, accesul la mediile de tip sandbox precum Minecraft: Education Edition le permite elevilor să înveţe într-un spaţiu social online, care foloseşte elemente de gaming pentru a motiva şi stimula curiozitatea. Hour of Code, un efort global de a sărbători informatica, pornit de organizaţia non-profit Code.org, este o oportunitate excelentă pentru şcoli de a aduce inovaţia şi alfabetizarea digitală în clasă. De aseenea, este şi o oportunitate de a folosi aceste abilităţi pentru a discuta şi explora inteligenţa emoţională necesară pentru a lucra împreună şi a învăţa ceva nou într-un cadru de colaborare.

Hour of Code se desfăşoară în Săptămâna Educaţiei Informatice în perioada 9 - 15 decembrie a acestui an. Profesorii pot folosi resursele dezvoltate de organizaţia non-profit şi de partenerii săi, inclusiv Microsoft, pentru a introduce programarea în clase şi pentru a o folosi ca instrument de încurajare şi evaluare a inteligenţei emoţionale.

Pentru a marca Săptămâna Educaţiei Informatice, Fundaţia EOS va organiza pe 12 decembrie, alături de Microsoft Romania, evenimentul de premiere a Concursului Naţional Minecraft pentru Educaţie. În această competiţie elevii s-au folosit de creativitate pentru a realiza şcoli inteligente şi prietenoase cu mediul în lumea Minecraft, incluzând  elemente de energie regenerabilă, materiale ecologice şi reciclare. La eveniment, finaliştii vor prezenta conceptele implicate, motivând soluţiile alese pentru implementarea lor: automatizări cu circuite Redstone sau cele care utilizează algoritmi programaţi cu ajutorul blocurilor sau în JavaScript, utilizând MakeCode. Evenimentul de premiere este înscris în calendarul de activităţi organizate sub egida Proiectului ”România educată”.

Schimbarea mentalităţii pentru educaţie.

Sistemul academic actual ne-a adus în pragul unei deteriorări grave a stării emoţionale din şcoli. Dacă vrem să stimulăm creativitatea copiilor şi să îi sprijinim în a fi viitori inovatori, trebuie să luăm în serios dezvoltarea lor emoţională şi socială, precum şi succesul lor academic, şi să profităm de tehnologie pentru a sprijini profesorii în acest sens.

Sistemele de învăţământ trebuie să găsească o modalitate de a evalua starea emoţională şi abilităţile emoţionale ale elevilor şi profesorilor, dacă vor să le valorifice cu adevărat importanţa. Rapoartele anuale, adesea empirice, şi testele standardizate nu oferă EQ importanţa pe care o merită. Accesul la date şi analize referitoare la stările emoţionale ale elevilor va permite şcolilor să evalueze progresul, să identifice problemele şi să ofere vizibilitatea necesară pentru reglarea emoţiilor sănătoase, ceea ce este esenţial pentru elevi, profesori şi şcoli.

Învăţarea socială şi cea emoţională au fost întotdeauna importante în educaţie. Dezvoltarea acestor abilităţi este acum fundamentală dacă dorim să educăm o forţă de muncă mai fericită, mai angajată şi mai entuziastă.

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

0 Comentarii