Şcoală

articolul anterior articolul urmator

UPDATE Abramburica sabotează din nou admiterea la liceu. Părinţii îi cer demisia

28
4 Jun 2019 20:07:04
Autor: Simona Chirciu
Ecaterina Andronescu FOTO gov.ro
Ecaterina Andronescu FOTO gov.ro

Când Ministerul Educaţiei nu mimează reforme, amână decizii importante pentru elevi. Cu mai puţin de două săptămâni înainte de Evaluarea Naţională, în timp ce elevii se pregătesc învăţând, mai marii de la Educaţie se ocupă în continuare cu tăierea locurilor de la licee, ca parte a unei strategii care să îngroaşe forţat numărul elevilor la şcoala profesională.

UPDATE Brosura pentru admiterea la liceu a fost publicată marţi seara, dar doar online şi doar pentru Capitală, cu aproape o lună întârziere. Elevii, părinţii şi profesorii din celalte judeţe sunt încă în aşteptarea broşurii. 

Drept urmare, nici până astăzi nu a fost publicată broşura de admitere la liceu, un document vital care ar fi trebuit să fie în posesia fiecărui absolvent de gimnaziu încă de luna trecută.

Acesta este şi motivul pentru care copiii care termină clasa a VIII-a habar nu au ce locuri sunt disponibile pentru ei la liceele la care îşi doresc să studieze mai departe. Inspectorii şcolari susţin că publicarea planului de şcolarizare şi a broşurii se amână din cauză că ministerul nu a trimis încă inspectoratelor codurile unice pentru fiecare secţie de liceu care trebuie publicate în broşură. Motivul adevărat pentru amânare ar fi însă faptul că încă se taie locuri de la licee, spun surse din Educaţie. „Planul de şcolarizare şi broşura trebuiau să fie publicate în timp util, astfel încât elevii să se poată informa corect. Din păcate, ministerul nu a înţeles asta. Şi noi aşteptăm să vedem cifrele finale din planul de şcolarizare pentru că nici planul de şcolarizare pe Bucureşti nu este cel identic cu anul trecut. Şi aici, ca peste tot în ţară, au fost transformate clase de liceu în clase de profesională“, susţine liderul Federaţiei Sindicatelor din Educaţie „Spiru Haret“, Marius Nistor.

Importanţa broşurii pentru elevi

Broşura este un instrument vital pentru elevi, având rolul de a-i ajuta pe aceştia să se orienteze către profilurile şi liceele dorite. În funcţie de informaţiile din broşură,  ei pot decide ce licee să includă în formularul pe care îl completează imediat după Capacitate, împreună cu părinţii. Concret, broşura conţine toate liceele din judeţul unde elevul locuieşte, filierele şi profilurile, numărul de clase disponibile pentru fiecare profil în parte, numărul de locuri în total pentru fiecare profil şi liceu în parte, numărul de locuri pentru elevii de etnie romă, ultima medie de admitere din anul anterior, dar şi codul alocat fiecărei secţii, cod care va fi trecut în formularul privind opţiunile de admitere. „Aşadar, broşura este un sprijin foarte important pentru că elevii pot vedea, consultând broşura, dacă pot intra la un anumit liceu sau nu. Aceştia pot compara media lor de la Evaluarea Naţională cu ultima medie cu care s-a intrat anul trecut. Broşura este foarte stufoasă şi necesită o parcurgere atentă. Dacă broşura vine săptămâna viitoare, este deja foarte târziu, pentru că elevii trebuiau să o aibă înainte să se pregătească de Evaluarea Naţională, ca să ştie exact către ce licee să se orienteze“, consideră profesoara de Limba Română de Şcoala Gimnazială nr. 1 Petrăchioaia, Ilfov, Cristina Tunegaru. Măsura de amânare a broşurii îi afectează cu atât mai mult pe elevii din mediul rural care vin în oraşe pentru a studia la liceu. „Aceşti copii nu au cazare sau transport şi atunci le este foarte greu să se decidă pe ultima sută de metri unde vor merge să studieze“,  mai arată dascălii.

Elevii: victime, nu beneficiari ai educaţiei

Elevii sunt bulversaţi, părinţii şi profesorii, la fel. „Atât eu, cât şi colegii mei, a trebuit să hotărâm deja ce profil şi ce liceu alegem, deşi nu avem broşura şi nu ştin câte locuri sunt scoase la concurs anul acesta.  Suntem 18 colegi, iar din aceştia câţiva care vor să meargă la Filologie, câţiva la Ştiinţe sociale, iar opt vor la şcoala profesională, pentru că îşi doresc să devină mecanici auto sau bucătari-ospătari“, spune Andreea, o elevă în clasa a VIII-a la o şcoală din Giurgiu. „Mă simt în haos, pentru că deşi am note cât de cât bune, îmi e teamă că nu voi intra la liceul pe care îl vreau şi mai urmează şi examenele, deci un stres în plus pentru mine. Părinţii mă tot presează să le aduc broşura acasă, iar eu îi tot întreb, la rândul meu, pe profesorii mei, dar aceştia ridică din umeri şi spun că nu ştiu nimic despre broşură, că şi ei o aşteaptă. Cei care conduc Educaţia ar trebui să înţeleagă că ne fac rău prin faptul că nu îşi fac treaba la timp. Eu nu vreau să merg la profesională, asta e clar!“, mărturiseşte şi Marian, un elev în clasa a VIII-a la o şcoală din Mehedinţi, stresul prin care trece alături de familie.

Elevii nu au încotro decât să se mobilizeze cum pot ei mai bine şi să înveţe pentru examene, îi încurajează profesorii pe copii. „Pentru elevi şi părinţi, este foarte, foarte dificil. Sunt bulversaţi în momentul de faţă, pentru că ei trebuiau să cunoască până la această dată care sunt liceele disponibile şi cu ce medie s-a intrat anul trecut. Este o gravă eroare a ministerului, pentru că nu se respectă calendarul  în vigoare. Această broşură trebuia să apară pe 13 mai. Un minister care nu respectă calendarul nu prezintă încredere“, consideră profesorul de Matematică Cătălin Osiceanu.

Dascălii se simt neputincioşi, în timp ce părinţii din întreaga ţară relatează cum sunt „bombardaţi“ cu broşuri de admitere la şcolile profesionale, trimise de către şcoli la cererea inspectoratelor. „Întârzierea broşurii are loc din cauză că ministrul a dorit schimbarea planului de şcolarizare pe ultima sută de metri şi pentru că doamna Andronescu doreşte să-şi repare imaginea de «gropar al învăţământului profesional». Cred că se fac încercări pe ultima sută de metri pentru a obţine mai multe locuri pentru şcolile profesionale“, este de părere profesorul Osiceanu.

Surse din Educaţie spun că broşura nu este gata deoarece negocierile privind structura planului de şcolarizare nu s-au încheiat. „Inspectoratele din teritoriu au avut o întâlnire cu directorii de licee şi le-au 
spus ce locuri să taie, iar mulţi dintre ei se împotrivesc. Inspectorilor le trebuie o decizie de consiliu de administraţie, nu doar directorul decide câte locuri se vor tăia“, mai susţin aceleaşi surse. 

Ultima oră
         
 Şi de parcă nu era suficient, Ministerul Educaţiei a anunţat marţi că înscrierea pentru examenul de Evaluare Naţională 2019 de la finalul clasei a VIII-a se face automat de către secretarii şcolii, conform evidenţelor unităţii. Zilele trecute, mai multe şcoli au semnalat faptul că nu au fişe de înscriere şi că nu-i pot înscrie pe elevi în Evaluarea Naţională 2019. Drept urmare, ministerul a modificat modalitatea de înscriere la examen, iar copiii vor fi înscrişi automat la Capacitate. „Această decizie poate să justifice lipsa până acum a cererii-tip. Dar ce ne facem cu cei care nu vor să susţină EN, absolvenţi din învăţământul special, special din penitenciare, a II-a şansă care au şi 40 de ani?“, subliniază inspectorul general adjunct Nicu Cotescu.
 
Părinţii cer demisia ministrului

Reamintim că în luna aprilie, nu mai puţin de 1.200 de clase de a IX-a au dispărut pur şi simplu din anul şcolar 2019-2020 printr-o hotărâre de Guvern. Astfel, au rămas doar 134.600 de locuri pentru clasa a IX-a – învăţământ liceal de zi şi 60.000 pentru şcoala profesională, în condiţiile în care în acest an sunt înscrişi în clasa a VIII-a 175.463 de elevi care acum se pregătesc să dea Evaluarea Naţională pentru admiterea la liceu. Şi de parcă nu era de ajuns, recent, Ecaterina Andronescu a semnat un Ordin de ministru prin care hotăra să mai taie  30.400 de locuri de la licee. Acest lucru a ajuns însă la urechile sindicatelor, care au reuşit so oprească tăierea.

Toate în contextual în care inspectoratele şcolare trimiseseră către minister încă de pe 21 ianuarie 2019 planul de şcolarizare, cu necesarul de locuri, propus de unităţile de învăţământ, aşa cum cere metodologia. Iar până pe 13 mai 2019, inspectoratele trebuiau să primească aprobarea pentru numărul de locuri cerute de fiecare liceu în parte. Nu s-a întâmplat acest lucru nici până astăzi. Tocmai de aceea, grupul civic „Părinţii cer schimbare“ a iniţiat o petiţie online cu subiectul „Demisia, Ecaterina Andronescu“. 

„În cele patru mandate de ministru pe care le-aţi deţinut până acum, aţi luat mai multe hotărâri neinspirate şi controversate, care au influenţat negativ calitatea actului educaţional şi nivelul de pregătire teoretică şi profesională al copiilor noştri. (…) Având în vedere toate acestea şi multe altele, vă cerem să vă asumaţi greşelile şi să vă daţi demisia din funcţia de ministru al Educaţiei Naţionale. Sistemul nostru de învăţământ a suferit deja prea multe modificări făcute la întâmplare şi rezultatele se văd. Milioane de elevi, profesori şi părinţi sunt bulversaţi“, au precizat părinţii în textul petiţiei. 

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

28 Comentarii

Alexandru Preda
4.06.2019, 21:23:42

Broșura a fost publicata,exista în scoli și circula pe net. E normal ca elevii fără vocație pentru învățătura, sa învețe măcar o meserie. Părinții acestora trebuiau sa fie "pe faza" atunci când copii lor luau medii de 5 sau corigente încă din clasa a cincea.

0 (8 voturi)
luminita gheorghiu
4.06.2019, 21:48:27

În școala în care predau eu broșura nu există. Și clase de profesională existau și până acum, multe, ca și clase de industrial la liceele tehnologice. Acele clase trebuie transformate în clase de profesională sau clasele de teoretic ( filologie / mate - info / științele naturii ) de la liceele tehnologice, nu să tai 2 clase din 4 la un liceu teoretic cu tradiție la care procentul de promovare la bacalaureat este de 93 - 94. Jumătate dintre absolvenții noștri se îndreaptă spre medicină și au succes. Mulți studiază ulterior în străinătate. Ultima medie de admitere e undeva la 8, 25. Problema nu e la noi. De aceea nu pot accepta să îmi arunce un inspector printre dinți : ” Și ce dacă reușesc la medicină? Ce atâția medici ? e nevoie și de ... ” și a enumerat toate meseriile pe care și le-a amintit. Da, este nevoie. Dar nu o școală de top e problema, ci acele licee unde se intră la filologie cu 3,8 la română, iar la științele naturii cu 2,5 la matematică. Sunt liceele tehnologice care au câte 4 clase de teoretic cu medii de admitere aproape de nivelul mării.

+7 (7 voturi)
Ludwig
4.06.2019, 22:00:29

Nu se va duce nimeni la scoala profesionala si toate odraslele se vor duce la licee particulare. Nici un parinte nu-si da copilul la profesionala. Deja stiu o gramada ce isi vor inscrie elevii la licee particulare. A mai fost o incercare sa fie bacalaureatul sever pe timpul lui Funeriu si acum a ajuns iar de rasul lumii bacul, se dau 3 sesiuni si vara si toamna si in februarie pana promoveaza toti. De ce? pentru ca cei de 18 ani au drept de vot plus ca trebuie tinute si fabricile de diplome in spate.

+3 (3 voturi)
_wakki m
4.06.2019, 22:27:21

trolacheev (preda) aici nu vorbim despre broșuri de la voi de la mascva voi se știe că funcționați cu etichete de sticle de vodcă pe post de broșuri nu vă privesc pe voi lucrurile astea, vedeți-vă de păduchii voștri

-1 (5 voturi)
luminita gheorghiu
4.06.2019, 21:32:52

Sunt profesoară de 27 de ani. Am trăit absolut toate experiențele realizate în învățământ de fiecare nou ministru care înțelegea prin reformă să schimbe ceva, nu conta ce, să schimbe, să întoarcă totul cu susul în jos, să dea peste cap măcar un lucru, poate singurul aspect care funcționa bine. Am trăit și experimentat : schimbarea programei pentru examenul de bacalaureat cu doar trei luni înainte, teste predictive la absolut toate materiile ( trei săptămâni de carte pierdute ), competențe lingvistice la limba română susținute în februarie ( mă întrebau elevii când completau cererea de înscriere la bacalaureat : Doamna, aici scrie absolvent...înseamnă că mă trece la ...?), corijările la clasa a XIIa susținute cu câteva zile înainte de examen, teză cu subiect unic - nota se lua în calcul la admitere la liceu, examen de admitere, capacitate , evaluare națională, probă orală cu notă / fără notă, admis / respins, nivel de competență, trimestre, semestre, vacanțe intersemestriale, anul acesta sunt, la anul mai vedem, Școala Altfel, școala nu-i, manuale unice, gratuite / plătite de elevi, modificarea programei ( o dată, de două ori, o aerisim, mai scoatem / adăugăm / o aerisim de tot), modificarea subiectelor ( așa nu, nici așa, grilă / fără grilă, sistemul clasic / nu, modern, modelul european...?) , teme nu știu cum, cu cerere / fără cerere, dați teme / nu aveți voie să dați teme în nu știu ce perioadă și multe, multe altele, atăt de multe încât am obosit. Doamnă ministru, am obosit. Si colegii mei. Si copiii. Și părinții. Doamnă, în definitiv, ce vreți ? Oameni buni, ce vreți voi toți ? Știu, nu pot pune pe seama actualului ministru tot ce am enumerat, dar NIMENI nu și-a bătut joc de tot ce înseamnă învățământ așa cum a făcut și o face ea. Elevii de clasa a VIIIa cer broșura - nu există, inspectorii urlă la directori și amenință cu tăierea claselor la teoretic ( s-au tăiat deja foarte multe ), înscrierea e în aer, părinții se agită, întreabă, noi ridicăm din umeri. Ce urmează ? Învățământul nu este cu un picior în groapă. E îngropat deja. Definitiv. Cauzele sunt multiple. Și gata.

+4 (6 voturi)

Vezi toate comentariile (28)

Modifică Setările