Şcoală

articolul anterior articolul urmator

Absenţa educaţiei pentru sănătate, o aberaţie a curriculumului şcolar românesc actual

11
5 Jun 2020 08:50:46
Ştefan Vlaston

Nu că ar fi singura aberaţie, dar este cea mai gogonată. În timp ce elevii britanici învaţă la şcoală „Codul bunelor maniere”, noi nu-i învăţăm pe elevi nici măcar cum să-şi organizeze viaţa pentru a se feri de boli transmisibile, de fumat, pentru un regim alimentar care să nu le producă dezechilibre metabolice, pentru un regim de efort fizic care să le menţină organismul  la parametrii normali.

Ne-am blocat în educaţia sexuală, şi ea importantă, dar care nu rezolvă problema de fond.

Educaţia pentru Sănătate este acum facultativă

Nu există o disciplină de sine stătătoare în planul cadru, sau măcar un modul la biologie. Este prevăzută în CDŞ (Curriculum la dispoziţia şcolii), adică se face acolo unde şi când au profesorii şi elevii chef. Probabil şi la orele de dirigenţie, de câteva ori pe an. Nu toţi părinţii au cultura şi educaţia necesare pentru a suplini şcoala în acest domeniu. 

Camera Deputaţilor a votat, miercuri, proiectul de lege prin care educaţia sexuală va putea fi predată copiilor în şcoli doar dacă părintele sau tutorele îşi dă acordul scris pentru acest lucru. De asemenea, actul normativ schimbă expresia de "educaţie sexuală" în "educaţie sanitară". În favoarea proiectului au votat 269 de deputaţi, trei s-au împotrivit iar alţi 35 s-au abţinut.

Au votat ceva ce nu există sistematic în planurile cadru şi în programa şcolară curentă. Acordul părinţilor este inutil, fiind vorba despre educaţie pentru sănătate. Mergând pe principiul acesta ar trebui să le cerem acordul şi pentru anatomie, genetică, unde se studiază corpul omenesc? Sau pentru matematică, că tot o înţeleg greu copiii?

În locul educaţiei pentru sănătate,  iată ce învaţă elevii de clasa a V-a, noţiuni extrase dintr-un manual aprobat de ministerul Educaţiei şi Cercetării:

Biotop, factori abiotici, biocenoza, biom, apă salmastră, eclozare, poichiloterme, homeoterme, lanţuri trofice, reţele trofice, categorii trofice, descompunatorii, simbioză, germinare, larvă, nutrienţi, graminee, moluşte, virusuri, protozoare, humus, artropode, endemic, angiosperme, acicular, gimnosperme, plancton, debit, planarie, relict, submers, troglobionte, troglofile, calcar, fosile, plaur, grind, fitoplancton, zooplancton, detritus, epifite, prehensil, heterotrofă, autotrof, saprofite, agent patogen, protiste, euglenă, pigment clorofilian, hife, miceliu, ruginile, tăciunii, malurile, rizoizi, rizom, cormofite, spongieri, celenterate, cefalopode, artropode, chitină, monotreme, pinipede, placentare, marsupiale, heterotrofe, saprofite.

Aceste noţiuni le-ar fi necesare în viaţă, dar un regim alimentar corect şi un regim de efort fizic necesar sănătăţii nu au nevoie să înveţe! Ca şi cum toţi elevii s-ar pregăti să devină doctori in biologie! Stai şi te cruceşti, nu altceva!

Este problema eternă a prăpastiei care există între şcoala românească şi realităţile vieţii de zi cu zi. Este adevărat că sistemele sociale, în particular cel educaţional, sunt inerţiale şi conservative. Dar şcoala trebuie să servească intereselor şi cerinţelor elevilor, părinţilor şi societăţii, într-o  anume etapă a evoluţiei sale. Şcoala românească este încremenită în tiparele de funcţionare anterioare anului 1990. Profesorii şi şefii din educaţie nu vor să facă efortul de a vedea că lumea s-a schimbat, acum societatea este într-o altă etapă a evoluţiei sale. Să funcţionăm după aceleaşi planuri cadru şi aceleaşi programe şcolare ca acum 50 de ani este o aberaţie, cu consecinţe negative puternice asupra societăţii. Au de suferit elevii, viitori cetăţeni, piaţa muncii, atractivitatea economiei noastre în ochii investitorilor. În ultimă instanţă, nivelul de trai al populaţiei.

Se spune că aşa cum arată şcoală azi, aşa va arăta societatea de mâine. Dar dacă şcoala funcţionează azi în tiparele de acum 50 de ani, cum va arăta societatea de mâine?

Ce soluţii avem

Până la definirea şi construcţia unei noi arhitecturi curriculare şi instituţionale, cea mai simplă cale este de a introduce la disciplină biologie un modul intitulat „Educaţie pentru Sănătate”,  care să fie predat din clasa a V-a până în clasa a XII-a,  şi care să ocupe 50% din numărul de ore acordat biologiei. Profesorii de biologie sunt calificaţi să predea un astfel de modul, sau efortul de a se adapta este mic. În felul acesta Educaţia pentru Sănătate devine obligatorie în şcoli, încă din toamnă aceasta. Programa şcolară pentru acest modul poate fi realizată în câteva săptămâni de către specialiştii ministerului Educaţiei şi Cercetării.

Concluzii

Sunt multe alte aberaţii care trebuie corectate în curriculumul şcolar românesc. De undeva trebuie început, iar paşii minimi pot fi făcuţi chiar din anul şcolar viitor, urmând ca efectele şi concluziile să fie măsurate şi folosite în elaborarea unei noi arhitecturi curriculare.

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

11 Comentarii

Realist
5.06.2020, 09:40:06

Dom' profesor, aveti inva o data dreptate, programa romaneasca este desueta, sistemul in intregime este nestimulant, superficial, opac si chiar corupt in multe locuri ! In general, putem spune ca este un Minister al Profesorilor si nu unul al Invatamantului - principala grija a Ministerului sunt salariile profesorilor - doar atat. Aveti dreptate cu Biologia versus Educatia pt sanatate - este o problema in oglinda cu Matematica fara a fi capabil sa rezolvi probleme din viata de zi cu zi (ex:: notiuni de matematici actuariale, probleme de optimizari), cu Fizica fara a intelege sa te pazesti de fenomene naturale (ex: campuri electrice, calculul rezustentei unei grinzi) etc. Poate e exagerat de mult sa aloci Educatiei pt sanatate 50% din Biologie, dar macar 20% este necesar.

+2 (6 voturi)
Alex Radulescu
5.06.2020, 10:40:02

Stefan Vlaston Realist - domnilor, totusi sa fim serios ca este necesara educatia sexuala in scoli. In ziua de astazi, este mare minune daca in clasa a noua mai gasesti o "fata mare". Educatia sexuala este benefica in ziua de astazi, mai ales ca in anul 2018, am avut tineti-va bine : 7 mame, care atentie la 14 ani aveau al treilea copil! Eu am avut in liceu o profesoara tanara de biologie, care ne-a explicat cu tot ce tine de menstruatie, ovulatie, perioada de incubare, si pot sa spun ca a fost foarte util. Acum fiecare cum considera, dar eu cred ca educatia sexuala trebuie introdusa in scoli.

+1 (5 voturi)
Paul_
5.06.2020, 11:09:21

Nu am nimic impotriva educatiei pentru sanatate daca va fi predata de profesorii de Biologie. Atat timp cat nu mai apare o ora in plus in programa, ca parinte, sunt de acord. O curiozitate. Am inteles ca ar fi 18.000 de minore care au devenit mame. Cate dintre acestea mai mergeau la scoala cand au ramas insarcinate? De asemenea, pentru o folosire mai eficienta a fondurilor, nu credeti ca ar trebui cheltuiti banii in cazul famiilor si a zonelor cu risc? Pe pare ca fenomenul este mai raspandit in mediul rural.

+2 (2 voturi)
Farcas Ana
5.06.2020, 11:18:38

Ma intreb daca nu cumva problema este prost pusa de ambele grupuri, cei care vor educatie sexuala in scoli si cei care nu vor. Pentru ca de fapt subiectul discutiei este populatia saraca in care fetele fac copii foarte devreme si devin si mai sarace, si mai vulnerabile si saracia distruge si viitorul copiilor. Copilul vine cu alocatie, venit care este mai mare decat venitul acestor fete. Este o chestiune mercantila. Conservatorii de mucava, familisti convinsi cu amanta in masina sau amatori de baietei din seminar, sunt terorizati ca disparem ca natie, din cauza natalitatii minuscule. Poate ca solutia ar fi sa acceptam situatia in loc sa incercam sa schimbam din pix realitatea lucrurilor. Anume - programa scolara pentru tinerele mame, ca sa poata relua scoala, in context adaptat - locuinte sociale preferabil departe de locul in care au trait, ca sa poata schimba mediul si sa lase stigma in urma - solutie de gamification: duci copilul la timp la medic, primesti voucher, duci copilul la scoala, primesti voucher, etc - poate ca ar fi mai util tuturor sa reglementam meseria de mama, decat sa ne zbatem intre probleme nerezolvabile (amatorii de baietei vor continua sa urle din bojoci ca nu trebuie educatie sexuala, saracii vor continua sa faca copii pentru alocatie) - scolarizare pentru meseria de mama - regruparea mamelor tinere in locuinte sociale, ca sa se poata ajuta intre ele si sa isi poata dezvolta o identitate - solutie de invatamant la distanta sau in locatie, ca dupa ce termina cu facutul de copii, sa poata sa aiba si o meserie O asemenea solutie poate fi vazuta ca o ghetoizarea mamelor tinere, dar este o chestiune de implementare, daca pui la punct o solutie care sa motiveze femeile sa isi vada de treaba, atunci nu va avea loc ghetoizarea, asta se intampla doar daca oamenii cred ca nu au un viitor. Ori asta e esenta, sa le dai sansa unui viitor. Per ansamblu, o asemenea solutie este mult mai ieftina si mai utila, decat costurile asociate copiilor abuzati sau viitorilor puscariasi.

+1 (3 voturi)
Alex Radulescu
5.06.2020, 14:48:02

Farcas Ana - masurile tale sunt exceptional de bune, doar ca exista o problema aici. Ceea ce tu propui are un cost imens. In rest 100% de acord cu tine. O zi faina sa ai.

-1 (1 vot)

Vezi toate comentariile (11)