Şcoală

articolul anterior articolul urmator

Liviu Papadima la Adevărul Live: În România, educaţia a avut parte de prea multă reformă incoerentă

6
18 Apr 2014 11:10:09
Autor: Redacţia Adevărul
Liviu Papadima, profesor de literartură şi autor de manuale
Liviu Papadima, profesor de literartură şi autor de manuale

Profesor de literatură cu experienţă, autor de manuale şcolare, Liviu Papadima cunoaşte foarte bine problemele educaţiei din România. De zeci de ani se vorbeşte despre "reforma sistemului", dar deocamdată schimbările par să provoace mai degrabă nemulţumiri.

 

UPDATE: "Miza evaluărilor naţionale este una negativă, se crede că fără diploma de Bac nu poţi merge mai departe. În principal, evaluarea este cu o miză de guvernare imediată şi explicită. Când pică foarte mulţi la Bac, vă daţi seama că sunt mulţi nemulţumiţi. Din cauză că presiunea este atât de mare pe Bac, se cere o anumită obiectivitate, ca doi profesori să corecteze lucrarea. (...) Noi avem şi examene naţionale care concentrează multă forţă de muncă într-un timp foarte scurt. La nemţi, spre exemplu, după examen, corectarea durează vreo trei luni şi atunci avem o evaluare echilibrată", a spus Papadima.

Din punct de vedere al rezultatelor la testele internaţionale PISA, sistemul nostru este destuld e stabil, dar nu într-un sens bun, atrage atenţia Papdima. "Problema noastră e la elevii de nivel mediu, nu la elite. Testele PISA pun accentul pe înţelegerea textului de dificultate medie, ori noi constatăm că elevii noştri nu sunt în stare să facă aceste corelaţii, să înţeleagă sensul unui cuvânt într-un anumit context, lucruri simple şi fundamentale. Noi aveam o tradiţie de memorare a comentariilor, nu e nimic rău în exersarea memeoriei, dar asta nu înseamnă că elevii le şi înţelegeau", aminteşte Papdima.

UPDATE: Papadima spune că la noi s-a ajuns la o isterie, este o întreagă alergătură după cele mai bune şcoli. Părinţii cred că dacă nu reuşesc să-i asigure copilului cea mai bună grădiniţă, şcoală, atunci i-au ratat viitorul elevilor ori nu este aşa.

"De multe ori aud că ţelul este performanţa. Asta înseamnă că noi le punem nişte ţinte copiilor,spre exmplu vechea problemă a olimpicilor, îndopaţi cu milioane de probleme. Uitaţi-vă la admiterea de la liceu, toată lumea se înghesuie la profilul mate-info, iar după liceu nu mai continuă, pe la facultăţile de ştiinţe bate vândul, înschimb mulţi se duc pe comunicare", a explicat Papadima.

UPDATE: "Polemicile în educaţie sunt dezarticulate. Media are şi ea o pondere foarte mare pentru că de regulă, pornirea este fie către senzaţional sau una justiţiară, dar până să judecăm trebuie să înţelegem. Peste tot apar nemulţumiri, frustrări legate de Educaţie, inclusiv în Marea Britanie, Statele Unite sau germania, care este în momentul de faţă un câmp de tensiuni foarte puternice în domeniul educaţiei", a spus Papadima.

El a mai povestit că în Austria a prins o perioadă de reformă şi a explicat că învăţământul superior pentru austrieci a fost puternic marcat social, tinerii trebuie să stea în universităţi oricât este nevoie, aveau specializări care durau şi câte opt ani în ideea că mai bine aşa decât să petreacă timp în cluburi. Când au intrat în UE, lucrurile au trebuit să se schimbe  fiind o competiţie mare din partea ţărilor din Uniune.

Papadima a mai spus că România a avut prea multă reformă în ultimii ani şi complet incoerentă, reformă peste reformă. Fiecare Guvern vine cu o altă reformă, ori asta este distructiv pentru că educaţia lucrează cu termene lungi, dacă vrem rezultatele reformei, trebuie să aşteptăm.

Întrebat de ce ar mai face cineva meseria de profesor având în vedere salariile mici şi statutul social, Papadima spune că "e o meserie care mie îmi place. Oamenii lucrează în cele mai multe cazuri cu hârtii, dar să lucrezi cu oameni e o meserie frumoasă, ai satisfacţii. Când simţi că ceea ce faci are impact uman, ai o bucurie şi este o meserie care îţi permite să îţi reglezi timpul, eu cred că un program din acesta de la nouă la cinci m-ar termina destul de repede".


Cum stăm, de fapt? Care mai este statutul meseriei de profesor? Şi care sunt problemele concrete ale oamenilor "din sistem"? Sînt programele şcolare prea încărcate cu informaţii inutile? De ce România iese prost la testele internaţionale? Şi, nu în ultimul rând, la ce mai foloseşte studiul literaturii, într-o societate care vrea de la sistemul de educaţie mai multă "pregătire pentru piaţa muncii"? 

Aflăm răspunsul la aceste întrebări de la prof. dr. Liviu Papadima, prorectorul Universităţii Bucureşti, invitatul lui Mircea Vasilescu la Adevărul Live de la ora 15.00.
 

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

6 Comentarii

Utilizator Adevărul
18.04.2014, 18:17:28

Comentariu considerat abuziv.

Utilizator Adevărul
18.04.2014, 19:52:51

Comentariu considerat abuziv.

Camelian Propinatiu
19.04.2014, 10:14:20

Simularea la clasa a XI-a incalca dreptul liceanului, aproape matur, de a-si planifica pregatirea de bac când vrea el. E ca si cum i s-ar impune studentului sa memoreze inca de la inceputul anului un curs pe care adesea il percepe drept incoerent, copypaste din surse de frecvente diferite fiindca RO are biblioteci neoccidentalizate. Macar in primii trei ani de liceu adolescentul miop trebuie lasat sa citeasca: http://propinatiu.ro/lista-lui-propinatiu

Utilizator Adevărul
21.04.2014, 08:34:16

Comentariu considerat abuziv.

Stan Toma
21.04.2014, 10:01:38

Asta este problema noastra a romanilor.Cunoastem bine problema si cautam s-o aplicam „pe a noastra” a celorlalti este rea pentru ca sunt in opozitie.

Vezi toate comentariile (6)

Modifică Setările