Arbitrul faultează. Lui cine îi dă „roşu”? La zi, cazul licenţelor Windows. Office în învăţământul de stat

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
„Cum poate MEN să recomande soft alternativ atât timp cât programele TIC aprobate prevăd, negru pe alb, studierea Sistemului de operare Windows si a aplicaţiilor Office”
„Cum poate MEN să recomande soft alternativ atât timp cât programele TIC aprobate prevăd, negru pe alb, studierea Sistemului de operare Windows si a aplicaţiilor Office”

Fotbal. Arbitrul ignoră un fault grosolan, de 11 m clar, sau dimpotrivă, dă „roşu” pentru nimic. Meciul e viciat de arbitrul incompetent ori impostor. În acest scenariu, consecinţe precum moralul scăzut al jucătorilor ori randament sportiv sub aşteptări şi cerinţe sunt cât se poate de previzibile. Dar când arbitrul însuşi faultează, ce facem? Cine îl fluieră? Lui cine îi dă „roşu”? Pe el cine îl dă afară din joc?

Ce scrie la lege. Negru pe alb

În conformitate cu Legea Nr 1/ 2011, Legea Educaţiei Naţionale, două principii care ar trebui să guverneze învăţământul românesc sunt principiul calităţii şi principiul relevanţei, în baza cărora activităţile din învăţământ se raportează la standarde de referinţă şi la bune practici naţionale şi internaţionale şi răspund nevoilor de dezvoltare personală şi social-economică. (Art.3, lit b si c).

Tot Legea 1/2001 spune că MEN elaborează şi implementează, prin deconcentratele ISMB/ISJ, politica naţională în învăţământul preuniversitar şi asigură omologarea mijloacelor de învăţământ (Art.94, lit. i).

Art. 8. din aceeaşi lege e fără echivoc: Pentru finanţarea educaţiei naţionale se alocă anual din bugetul de stat şi din bugetele autorităţilor publice locale minimum 6% din produsul intern brut al anului respectiv.

Speţa TIC

Luni 21.02.2014 ISMB trimite adresa 2531/21.02.2014 în toate unităţile de învăţământ preuniversitar de stat din Bucureşti, prin care solicită (nici mai mult, nici mai puţin decât...), dezinstalarea tuturor licenţelor software Microsoft Win 7/8 şi Office 2007/2010/2013, întrucât acordul MEN cu Microsoft a expirat la 01.01.2014!...

Aceeaşi adresă recomandă unităţilor de învăţământ să folosească pentru activitatea didactică softuri alternative de tip liber sau sisteme de operare mai vechi ale caror licenţe sunt încă valabile, sau achiziţionarea în regie proprie a sistemelor de operare.

Iată documentul:

Adresa Ismb Tic

MEN postează următorul mesaj pe site-ul edu.ro, secţiunea licenţiere:

„Deşi MEN va depune eforturi constante pentru a acoperi nevoia de licenţiere la nivel naţional, responsabilitatea utilizării doar a software-ului licenţiat în şcoli este a conducerii unităţilor de învăţământ care, din bugetele proprii, pot acoperi necesarul de licenţiere al unui moment dat, inclusiv aderând în mod individual la Acorduri-cadru încheiate de MEN cu companiile furnizoare. În orice caz, înainte de a lua o decizie privind încheierea unui Acord de licenţiere în regie proprie, vă recomandăm să luaţi legătura cu responsabilul cu licenţele educaţionale din cadrul Inspectoratului Şcolar de care aparţineţi.”

„Eu când vreau să fluier, fluier!...

Pun următoarele intrebări/chestiuni:

  • Cum poate “arbitrul” MEN să recomande soft alternativ atât timp cât programele TIC aprobate prevăd, negru pe alb, studierea Sistemului de operare Windows si a aplicaţiilor Office (Word, Excel, Acces, PowerPoint)? Iată programe şcolare TIC:

TIC - Programa IX Liceu Tehnologic

TIC - Programa X

TIC - Programa XI

  • Dacă „arbitrii” MEN/ISMB/ISJ recomandă softuri alterantive de tip “free” (Linux, edubuntu, etc), cum vor susţine absolvenţii de liceu examenul de competenţe digitale unde sunt solicitate, negru pe alb, cunoştinţe de operare Microsoft Windows şi Office? Conform cărei programe? Subiectele propriu-zise în ce aplicaţii vor fi rezolvate? Iată programa şcolară pentru 2014, croită pe filozofia Windows/Office:

BAC 2014 - Programa Evaluare Competente Digitale

  • Cum pot dascălii să le spună acum elevilor de clasa a XII-a că nu mai dau examen la Bacalaureat peMS Win 7/8 şi Office 2007/ 2010, după ce au studiat TIC 3 ani folosind fix aceste aplicaţii? De unde inconştinenţa iresponsabilă de a rupe pe genunchi regulile jocului în timpul derulării acestuia?
  • Dacă tot a expirat acordul cu Microsoft la 01.01.2014, de ce şcolile primesc ultimatumul abia acum, pe 21 februarie, cu termen de executare pe 28? De ce „arbitrii” MEN/ISMB/ISJ/administraţiile locale nu au găsit până la 1 ianuarie 2014 soluţiile corecte de management financiar şi educaţional pentru a nu bulversa şi pune în pericol procesul instructiv-educativ?
  • „Arbitri” MEN/ISMB/ISJ, de ce împingeţi rezolvarea problemei către o declaraţie a directorilor de şcoli, prin care aceştia răspund de dezinstalarea softurilor nelicenţiate? De ce pasaţi, laş, scoaterea cu alte mâini a castanelor dintr-un foc cu aprinderea căruia directorii n-au avut nimic de-a face?
  • Având în vedere că softurile expirate nu funcţioneaza doar pe calculatoare aflate în procesul de învăţământ, ci şi pe calculatoare din zona didactica auxiliară, întreb “arbitrii” MEN/ISMB/ISJ: Cum se vor descărca subiectele pentru simulările de bac de săptămâna viitoare (3-7.03.2014)? Cum se vor face situaţiile financiare? Cum se vor realiza aplicaţiile EDUSAL, REVISAL? Cum se va accesa aplicaţia BDNE? Cum se vor realiza bazele de date pentru bacalaureat şi pentru testările naţionale în acest an? Cum se vor edita şi tipări diplomele de studii după susţinerea examenelor?  
  • Cum se vor descărca subiectele pentru simulările de bac de săptămâna viitoare (3-7.03.2014)?
  • Cum se vor face situaţiile financiare?
  • Cum se vor realiza aplicaţiile EDUSAL, REVISAL?
  • Cum se va accesa aplicaţia BDNE?
  • Cum se vor realiza bazele de date pentru bacalaureat şi pentru testările naţionale în acest an?
  • Cum se vor edita şi tipări diplomele de studii după susţinerea examenelor?  
  • Zilnic între şcoli şi ISMB/ISJ autoritati locale/centrale şi partenerii externi se derulează un flux necesar de corespondenţă pe e-mail, site-uri securizate şi alte sisteme de comunicaţie virtuală – ce faceţi de la 1 martie?
  • “Arbitrii” MEN/ISMB/ISJ recomandă utilizarea fondurilor proprii pentru achiziţionarea de softuri, în condiţiile în care administraţiile locale restricţionează accesarea fondurilor proprii sau reţin 50% din ele pentru a achita cheltuileile cu utilităţile şi altele asemenea, care ar trebui achitate, de fapt, din fonduri de la buget. Păi, ce facem aici? Transformăm şcolile în SRL-uri care aleargă după surse externe de finanţare, în loc să se ocupe de educaţia copiilor?
  • Conform legii, fondurile extraşcolare, sponsorizările, chiriile etc., sunt fonduri suplimentare ce trebuie folosite pentru activităţi extraşcolare (proiecte, excursii, serbări,cursuri de perfecţionare etc), şi nu pentru altceva. Păi, ce facem? Transformăm şcolile în societăţi comerciale cu capital de stat sau le lăsăm să facă bine ce au de făcut, adică să ne educe copiii?
  • Dacă „arbitrul” MEN doreşte implementarea altor softuri în sistemul de învăţământ, cum şi când face instruirea resursei umane pentru a cunoaşte utilizarea acestora? Vorbesc aici de profesori, secretari, contabili etc., care nu au ca obiect de activitate informatica, fiind doar utilizatori, nu experţi în sisteme informatice şi programare pentru a putea utiliza orice tip de resursă, pusă pe masă în mod arbitrar şi nu cu cap strategic

Drept pentru care acum, în numele coechipierilor din licee cu a căror contribuţie am documentat cazul şi cărora le mulţumesc public pentru curajul de a nu accepta pasivi starea de fapt, am decis să “fluier” cât pot eu de tare şi dau cartoanele roşii de rigoare „arbitrilor” MEN/ISMB/ISJ, pentru “faulturile TIC” impardonabile la propriii jucători din teren: şcoli, directori, profesori, elevi. Sau, parafrazând excelenta sintagmă a lui Andrei Pleşu pentru „lovitura de stat realizată de stat împotriva lui însuşi” – Lovitură de stat originală - adică de diriguitorii Şcolii împotriva Şcolii înseşi.

C-aşa-i miuţa asta păcătoasă, de maidan dâmboviţean, mereu altfel decât fotbalul de clasă de pe Wembley: datul la gioale bezmetic, fără număr fără noimă, în locul respectului sportiv necondiţionat de pe teren. Halal management!

Halal „arbitri”!

PS: Dragă societate românească (adică părinţi, profesori, elevi, diriguitori politici, formatori de opinie şi care vom mai fi fiind noi toţi), concluzia mea deocamdată e că nu ne doare, încă, suficient de rău starea sistemului public al Educaţiei care ne şcoleşte copiii, pentru a purcede serios şi responsabil la schimbarea paradigmei sale (Îţi mai aduci aminte? România secolului XXI funcţionează, inept, cu o Şcoală de secol XX şi asta nu e bine) Mă gândesc eu aşa, că dacă ne-ar durea suficient de tare şi am simţi pe bune cuţitul la os, n-am sta ca nătângii contemplând surparea Şcolii şi nefăcând nimic, sau făcând nefăcute apocaliptice, precum cea documentată mai sus. Drept pentru care, dragă societate românească, ne invit încă o dată să ieşim din negare şi să punem  Educaţia publică pe făgaşul veacului nostru, aşa cum se cuvine. Hai, că putem – doamne-ajută!...

PPS: În context, o lectură edificatoare despre sintagma Şcoala însăşi declinată la genitiv-dativ diacritica.wordpress.com.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite