Şcoală

articolul anterior articolul urmator

Arhitecturi curriculare pentru gimnaziu şi liceu. Start: daţi soluţii de secol XXI!

1
7 Oct 2015 20:43:32
Marian Staş
Gimnaziu. Ariile curriculare
Gimnaziu. Ariile curriculare

Ieri, 6 septembrie, a debutat formal procesul proiectării arhitecturilor curriculare pentru gimnaziu şi liceu, facilitat de echipa Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei. Există un grup de elaborare a planurilor-cadru şi o comisie de validare a acestora, constituite prin ordin al ministrului Educaţiei. Crucială, însă, acum este asumarea acestui proiect de noi toţi. Vă invit să ne punem minţile la treabă serios, pentru copiii noştri. Succes!

Începem cu gimnaziul. Linia de start este dată de ariile curriculare ce definesc marile continente de dezvoltare a elevilor, dintr-a V-a până într-a VIII-a inclusiv. Şapte sunt ele la număr:

  1. Limbă şi comunicare
  2. Matematică şi ştiinţe ale naturii
  3. Om şi societate
  4. Arte
  5. Educaţie fizică, sport şi sănătate
  6. Tehnologii
  7. Consiliere şi orientare

Premisa de la care plecăm este că toate cele şapte arii curriculare sunt la fel de importante pentru copii, deci au ponderi egale în bugetul de timp alocat săptămânal / semestrial. Grafic, starea iniţială arată aşa:

Ca referinţă (pot fi şi altele – acesta e doar un exemplu), iată cum arată arhitectura curriculară MYP-IB (Middle Years Programme – International Baccalaureate):

Aici găsiţi informaţiile necesare aprofundării filozofiei curriculare MYP.

Cum spuneam, importanţe egale pentru cele şapte arii curriculare înseamnă bugete de timp egale în orarul săptămânal. De pildă, într-un total de 28 ore pe săptămână încap câte 4 ore pentru fiecare arie curriculară. Sau, într-un total de 21 de ore pe săptămână încap câte 3 ore pentru fiecare arie curriculară.

Ce discipline de studiu decideţi că sunt esenţiale pentru elevii de gimnaziu dintr-a V-a până într-a VIII-a şi ce bugete de timp le alocaţi astfel încât să păstraţi ponderile egale ale ariilor curriculare? Horia Oniţă, Cătălin Zugravu, Alex Manda, echipele voastre de asociaţii ale elevilor (şi oricare altele, sunteţi toţi bineveniţi în conversaţie) ce soluţii propuneţi în această materie?

Răspundeţi folosind acest model de organizare a informaţiei:

Pentru eficienţă şi focalizare pe rezultate, vă propun următorul mod de lucru:

  1. Repere calendaristice: 13, 20, 27 octombrie – sunt datele la care se întrunesc formal echipele desemnate prin ordin de ministru; avem, aşadar, la dispoziţie trei săptămâni bune pentru această primă rundă de consultări
  2. Ariile curriculare sunt nenegociabile – le luăm ca parametri iniţiali de proiectare
  3. Faceţi publice doar soluţiile de arhitecturi curriculare pentru gimnaziu, conform modelului prezentat, fără a insista pe detalii de proiectare; sunt convins că aveţi argumentele ştiinţifice solide pentru susţinerea opţiunilor dumneavoastră, şi plec de la premisa încrederii reciproce şi a integrităţii asumate de fiecare în parte, cu bună-credinţă, în interesul deplin al proiectului

Vă invit să trimiteţi soluţiile dumneavoastră la adresa de email info@ise.ro, şi să le faceţi publice fie comentând această postare, fie prin intermediul paginilor de socializare. Dacă mi le trimiteţi şi mie (fie la adresa marian_stas@yahoo.com, fie pe pagina mea de Facebook), eu le distribui, la rândul meu, celor interesaţi.

Repet: octombrie şi noiembrie sunt luni în care ne focalizăm pe soluţii de arhitecturi curriculare deştepte pentru gimnaziu şi liceu. Acum am deschis o fereastră de oportunitate excepţională, pe care nu avem voie s-o ratăm, din respect pentru noi, pentru copiii noştri şi pentru România.

Ţinem aproape.

Succes!

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

1 Comentariu

Alexandru Robert
9.10.2015, 11:23:17

Ce talent românesc: de-a face NONreformă REinventând starea curentă! Există trei căutări fără șansă și încă una care le întrece pe toate, iar cele trei sunt Căutarea Sfântului Graal, Căutarea Măsurii unice pentru costumul care s-ar potrivi tuturor și Căutarea Pâinii unice, care să fie pe placul tuturor, iar pe toate acestea le întrece, de decenii, Căutarea Planului și Programei școlare perfecte, care să se potrivească tuturor elevilor! Nu există o programă UNICĂ bună pentru toți: Orice, ORICE programă este benefică pentru (cel mult) 20% dintre elevi, benignă pentru (cel mult) 30% și (direct) malignă pentru restul! Dacă am căuta nu mai departe de vecinii noștri, ori nu mai departe de „marele” nostru aliat, am descoperi că există nu numai alte căi, căile diversității, ci și o necesitate niciodată lămurită în ROMÂNIA: Nimeni în România nu a început cu primul și esențial necesarul pas: să stabilească CE TREBUIE SĂ ȘTIE, POATĂ, POSEDE ORICE ABSOLVENT! Nimeni nu a discutat serios (nu la o simplă șuetă, nu la Gambrinus, nu la o cafea, fie ea la IȘE ori pe Berthelot) cu angajatorii, ca să-i întrebe „dar vouă ce vă trebuie de la absolvenții care vin să se angajeze?”, cu sociologii (adevărați), ca să-i întrebe „ce trebuie cu adevărat să știe, poată și să posede absolvenții, pentru a face față în viață?” Toate discuțiile despre ce trebuie făcut ÎN școală sunt nule de drept fără o necesară stabilire anterioară a ceea ce trebuie obținut pentru „după absolvire”!!! Niște indivizi, nimeriți la normarea și conducerea învățământului, ei înșiși formați și rămași în învățământ, fără nici o șansă de-a cunoaște cu adevărat viața reală din afara școlii, vin și stabilesc, doct și plini de sine, că „asta trebuie neapărat” (că le-a plăcut lor), ignorând cu superbie multe alte lucruri, chiar necesare în viață, dar necunoscute lor. Așa ajung viitorii contabili și tehnicieni auto să învețe (OBLIGATORIU) timp de un an cum să calculeze integrale (pe care azi „n” programe de calculator, inclusiv gratuite, inclusiv online, inclusiv pe dispozitive de buzunar, le calculează fără dificultăți), deși nu vor avea nevoie niciodată de acestea și -în plus- fără să învețe și la ce ar putea folosi (vreodată) calculele acestea, tot așa cum nu învață (pentru că pe amintiții „specialiști” nu-i interesează ceea ce nu pricep) nici statistica necesară pentru un prognostic al viitorului financiar al firmei sau pentru determinarea costului garanției acordate ... și multe, multe alte noțiuni, priceperi și deprinderi, cele legate de lucruri atât de simple ca îngrijirea noului născut, îngrijirea părinților bătrâni, apărarea drepturilor civile incluse... Nu mai departe de Ungaria vecină s-a introdus (încă din anii '90) NAT-ul (Planul Național de Bază), care enumeră ceea ce se așteaptă de la absolvenții de ciclu școlar și lasă (inclusiv declarând asta) stabilirea planurilor și programelor nivelurilor locale, acelea în care se știe cu adevărat ce se cere și -nu mai puțin necesar- ce se poate! Nu mai departe de SUA, țară fără plan și programe stabilite de la centru, există „Common Core”-ul, adică o listă de niveluri urmărite la DOUĂ domenii considerate importante, limba de comunicare și matematica, oferind statelor și ținuturilor baza pe care să-și poată elabora -evident independent- planurile și programele. Aceste două exemple (nesingulare) arată unde greșim: -- Nu am început cu începutul, nu am întrebat pe cei în drept, pe cei care finanțează serviciul social numit „învățământ”, ce doresc să primească! --Tot nu am priceput că eșecul școlar masiv, dublat de abandonul școlar, se datorează NECESAREI și IMPOSIBIL de evitat neconcordanțe dintre orice programă UNICĂ și diversitatea necesităților și posibilităților din complexa noastră țară!!! Iar față de producțiile (de până acum, ori viitoare) ale celor din Știrbei sau Berthelot, ca să nu pomenim mereu criticata supraîncărcare și rupere de practică și aplicare a planului și programelor „produse”, ar mai trebui văzut, comparând cu cele stabilite ca foarte necesare în Ungaria, SUA (ș.a.), cât de multe lucruri strict necesare RĂMÂN ignorate la noi, deși supraîncărcăm elevii (majoritatea) cu fantastice și fanteziste „elemente de cultură generală” (adică memorări de pagini de enciclopedie - ediție arhaică) Nu avem BAZA și nu avem PRINCIPIUL ... ce arhitectură vrem să bălmăjim atunci?

+1 (1 vot)
Modifică Setările