#art26LEN. Punct. De la capăt

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Eu sunt ofiţer cu grad superior al Armatei României. Colonel. În rezervă. Am depus jurământul militar. Legământ sacru faţă de Patrie. ”Jur să-mi apăr Ţara, chiar cu preţul vieţii”. Să vă intre bine în cap, tuturor celor care bateţi câmpii altfel: eu nu am dat şi nu dau bir cu fugiţii.  Niciodată!

Bun. Pe asta, cu birul şi cu fugiţii, am clarificat-o. Mergem mai departe.

În cursul dimineţii, am executat partea formală a acţiunii mele. Registratură. Nr. ... din ... etc. Sine ira. Ca atare, pot aduce acum în spaţiul public contextul unui proiect care ar fi putut fi împlinit deja bine-mersi, şi care poate fi împlinit în continuare, dacă vrem cu adevărat, până la cer şi înapoi. Nu-s dus cu capul: văd şi eu prea bine că timpurile pe care le trăim sunt complicat de gestionat, mai ales când vine vorba de Şcoală. Dar de aici şi până la frica încremenirii în proiect a diriguitorilor Sistemului e cale imensă.

Deci.

1. Punct

Registratură. Nr. … din … etc.

----------------------

Doamnă ministru,

Vă aduc la cunoştinţă demisia mea din funcţia de consilier la cabinetul secretarului de stat pentru învăţământ preuniversitar, începând cu data de 14.05.2020.

Motivul instituţional al deciziei mele este distanţa, devenită inacceptabilă pentru mine, dintre clauzele contractului nostru de onoare agreate înainte de a da curs invitaţiei de a lucra împreună, şi realitatea din teren, la zi.

Vă reamintesc faptul că, înainte de învestirea Guvernului din care faceţi parte, în noiembrie 2019, pentru punerea în fapt eficientă a activării art. 26 LEN, am convenit reciproc următoarele:

  • Crearea unei structuri distincte, în organigrama MEC, având ca unic scop generarea procesului pilotării
  • Subordonarea directă a structurii sus-menţionate, ministrului educaţiei şi cercetării
  • Coordonarea acestei structuri de către subsemnatul, învestit fiind cu autoritatea formală necesară îndeplinirii unui obiectiv de politici publice educaţionale fără precedent, începând cu anul şcolar 2020-2021

În aceste condiţii, eu am garantat cu loialitatea, profesionalismul şi reputaţia mea punerea în fapt a proiectului.

Soluţia instituţională pe care aţi decis-o, în loc, a fost cu totul alta. Am acceptat-o, din respect faţă de proiect. Acum, ea şi-a probat lipsa de viabilitate.

Am început formal activitatea în MEC în 22.01.2020. În 06.02.2020, v-am transmis foaia de parcurs a procesului pilotării, în 07.02.2020, prima formă a Hotărârii de Guvern pentru activarea art. 26 LEN, iar în 09.02.2020, prima formă a Notei de Fundamentare a HG. Până azi, cel puţin 7 (şapte) gimnazii şi licee din ţară şi-au manifestat interesul şi dorinţa explicită de a fi parte din proiectul pilotării. În 10.02.2020, aţi transmis explicit colaboratorilor direcţi acest mesaj: “Hai la treabă! Mâine vreau documentele! Nu mai lungim lucrurile!” Realitatea de fapt a probat, consistent, nedorit, contrariul.

La peste trei luni de la iniţiere, procesul instituţional de avizare / aprobare a HG-NF rămâne împotmolit în meandre birocratice şi de atitudine ce nu au absolut nimic de-a face cu exerciţiul de leadership politic autentic, pe care, sincer, am avut convingerea că vi-l puteţi asuma pentru a duce împreună la bun sfârşit acest proiect. Aveţi la dispoziţie documentele oficiale aferente pilotării, foaia de parcurs, şcolile interesate de pilotare şi, mai ales, soluţia de finanţare prin fonduri europene, pentru a acţiona în continuare aşa cum decideţi. Eu nu girez cu statutul meu profesional o atare stare de fapt, a unei tergiversări ce periclitează serios începerea pilotării începând cu anul şcolar 2020-2021, drept pentru care pun punct aici colaborării noastre.

Cu stimă,

M.S.

---------------------------

Pe româneşte, textul oficial de mai sus spune aşa: toţi parametrii structurali necesari activării art. 26 LEN prin HG erau la dispoziţia decidentului de top, operaţionali, cu o lună bună înainte de instituirea stării de urgenţă. Prin urmare, dacă acţiunea de leadership politic autentic ar fi fost mai puternică decât frica de schimbare, din martie până acum aveam pregătit, la cheie, fără probleme, cadrul normativ necesar funcţionării şcolilor-pilot. În loc, suntem unde suntem, iar tăvălugul măsurilor de sistem critic-urgente şi, multe, critic-importante aferente stării de urgenţă a spulberat totul în cale, mai ales în condiţii de acţiune cu jumătăţi de măsură, acolo unde integritatea şi determinarea absolute ar fi trebuit să guverneze fără echivoc.

2. De la capăt

Distinşi coechipieri de proiect, directori de şcoli interesaţi cu adevărat să pilotaţi modele curriculare de secol XXI începând cu anul şcolar 2020-2021, decizia mea de azi înseamnă că, în percepţia mea, sprijinul politic şi instituţional de care proiectul nostru are nevoie în proporţie de 1000000% (da, un milion la sută!...), în fapt, este cvasi-inexistent, iar eu nu sunt deloc dispus să vă creez/vând iluzia a ceea ce, în fapt, nu e. Ar fi o lipsă de integritate impardonabilă din partea mea, în relaţia mea cu voi.

Dacă eu aş fi fost în poziţia decizională de top în Educaţie, mesajul pe care l-aţi fi primit de la mine de la bun început ar fi fost:

  • aveţi cuvântul meu de onoare că eu îmi asum şi coordonez direct, de îndată, pilotarea curriculară, de la A la Z – cu atât mai mult în aceste timpuri, cu oportunităţi de schimbare excepţionale
  • apreciez la modul absolut curajul vostru de a face istorie pe bune în Educaţie, pornind pilotarea curriculară – aveţi aprecierea şi sprijinul meu necondiţionate
  • ca atare, aprob un cadru normativ-metodologic eficient, suplu, deschis, care să vă ajute, nu să vă pună beţe în roate, să pilotaţi cele mai tari arhitecturi curriculare de secol XXI din lume. Suntem împreună, şi reuşim împreună.

Nicidecum nu v-aş fi cerut acum, după patru luni de lucru împreună, să-mi daţi în scris că vă asumaţi pilotarea, în numele şcolilor pe care le conduceţi (cu alte cuvinte, povestea asta vă priveşte, nu e treaba mea, e treaba voastră; la urma urmelor, voi vă înhămaţi la chestia asta, nu eu!...), ca pe o condiţie obligatorie a promovării unui act normativ de rangul unei... Hotărâri de Guvern!!!... Asta e noaptea minţii, nu leadership cu scaun la cap!... 

Aşadar, acum suntem aici. Nimic din ce am lucrat împreună nu este şi nu devine nerelvant, ori caduc. Dimpotrivă. Articolul 26 nu fuge din Legea Educaţiei Naţionale. Proiectarea curriculară şi de carieră didactică la care lucraţi acum poate continua fără probleme, pentru a fi pusă în fapt în anul şcolar 2021-2022. Rămânem cu siguranţă în echipă, eu cu voi, şi sunt convins că, mai devreme sau mai târziu, cadrul de leadership politic real, necesar, va deveni suficient de solid pentru a împlini împreună, formă cu fond, transformarea Şcolii ca sistem.

Cu preţuire şi mult respect, vă mulţumesc pentru curajul vostru de a fi devenit portdrapelul schimbării paradigmei curriculare a Educaţiei în România. Gând bun tuturor. Ţinem aproape.

3. Soluţia

Doamnă ministru al Educaţiei şi Cercetării, aveţi acum şansa excepţională, manu propria, a testului acid bona fides în materia art. 26 LEN.

Daţi ordin subordonaţilor direcţi, să facă tot ce au de făcut!

Finalizaţi avizarea şi trimiteţi Hotărârea spre aprobare în Guvern, apoi publicaţi-o în Monitorul Oficial. Termen: 1 iunie 2020.

Faceţi acest cadou Şcolii, chiar de Ziua internaţională a copilului. În cel mai defavorabil scenariu, dumneavoastră veţi activa articolul 26 LEN şi nici o şcoală nu va începe pilotarea în anul şcolar 2020-2021. Nu e absolut nici o problemă: şcolile vor începe pilotarea curriculară în anul şcolar 2021-2022. Dar dumneavoastră vă veţi onora promisiunea politică aşa cum se cuvine, şi nu vă veţi face de ruşine, neţinându-vă cuvântul dat.

Aveţi la îndemână absolut tot ce vă trebuie. Nu vă opreşte nimeni. Dacă vă pasă pe bune şi vreţi cu adevărat, nu aveţi nevoie deloc de prezenţa mea în minister pentru finalizarea politică a a acestui proces pe care vi l-am pus la dispoziţie la cheie, din ianuarie şi până acum. În plus, de îndată ce dumneavoastră finalizaţi partea politică, pentru că vă revine ca prerogativă, eu scriu Metodologia de înfiinţare şi funcţionare a unităţilor-pilot, pe care aveţi a o aproba prin O.M. Eu nu dau bir cu fugiţii, aşa cum n-am făcut-o niciodată în viaţa mea. Succes!

p.s. Eu nu am afiliere politică. Prin urmare, activitatea mea profesională şi prezenţele mele publice sunt libere de partizanate personale, ori de altă natură. Îmi pasă de Educaţie la modul absolut, şi atât. Drept pentru care, ca fie limpede ca lacrima, pentru conformitate, în contextul mai larg al deciziilor instituţionale aferente stării de urgenţă, confirm dezacordul meu structural cu conţinutul art. 14 din Instrucţiunea aprobată prin OMEC nr. 4135/23.04.2020: “La reluarea activităţii de predare-învăţare- evaluare în unităţile de învăţământ, activitatea-suport pentru învăţarea on-line poate fi valorificată de cadrul didactic prin calificativ/notă cu acordul elevului sau cu acordul părintelui/tutorelui legal.” Am comunicat acest dezacord şi în cadru instituţional, a doua zi după publicarea OMEC. O asemenea prevedere este, în opinia mea, pur şi simplu contra naturii însăşi a Educaţiei. Detalii şi nuanţe relevante, de la profesori, direct din sistem, aici: Roxana Rusin şi, mai ales, Doru Căstăian.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite