Şcoală

articolul anterior articolul urmator

Când nu mai cântă nici cocoşul, nici găina, ci oul

10
26 Apr 2021 17:09:43
Ancelin Roseti

În eseul său ”În contra direcţiei de astăzi în cultura română (1868)”, Titu Maiorescu spunea că ”mediocrităţile trebuiesc (sic!) descurajate de la viaţa publică a unui popor, şi cu cât poporul este mai incult, cu atât mai mult, fiindcă tocmai atunci sunt primejdioase”, continuând, cu un ”al doilea adevăr, şi cel mai însemnat”, aşa:

  ”Forma fără fond nu numai că nu aduce nici un folos, dar este de-a dreptul stricăcioasă, fiindcă nimiceşte un mijloc puternic de cultură. Şi prin urmare vom zice: este mai bine să nu facem o şcoală de loc (sic!) decât să facem o şcoală rea (...)”.

Iată că, după 153 de ani, ”problema” românească e cât se poate de vie, de proaspătă, iar mioriticele ”forme fără fond” (superficialul, aproximativul, fenta, eschiva, zorzonul, derizoriul, fandoseala, mima, ”şmecheria”, fleacul, ”aflarea în treabă” etc.) s-au eternizat ― devenind şi truism, şi tradiţie, şi ”normalitate”. Ele nu mai uimesc, nu mai şochează ― sunt scoase natural de sub pleura acuzării, aparţinând ”armonioasei” siluete naţionale şi numindu-se generic ”românism”.

Am înţeles că, pentru revigorarea învăţământului şi pentru punerea sa cu prova-n val, s-a propus ”evaluarea profesorilor de către elevi” ― adică ouăle să hotărască (”evalueze”) capacitatea găinii de a face ”zeama bună”, şi, eventual, prin extensie ambiţioasă, să înveţe şi bucătarul cum se face omleta. O astfel de propunere detronează înţelenita ”formă fără fond”, având capacitatea de a te muta din loc, prin ”umorul” său imbecil. În această linie, nu-i de mirare dacă vom auzi că şi medicii vor fi ”evaluaţi” de pacienţi, judecătorii, de infractori ş.a.m.d.

Pentru a fi în măsură să evaluezi pe CINEVA trebuie mai întâi (condiţie sine qua non) să ai capacitatea de a discerne, deci de a şti foarte bine CEVA ― or, de multe ori, în multe domenii, pentru a ajunge să ŞTII CEVA, trebuie să ŞTII MULTE. Şi-atunci se ridică întrebarea: Dacă tu ca elev/student eşti capabil să evaluezi profesorul, înseamnă că ştii deja ceea ce ar trebui să înveţi, iar dacă ştii, ce mai cauţi la şcoală? Dar cum România nu mai este o ţară, ci un spectacol, fie şi numai birocratic, unic în lume, această întrebare ia vigoarea şi statutul unei interogaţii retorice ― ba chiar şi de-a dreptul ridicole, de vreme ce nerozia, beteşugul, bagatela au ajuns să reprezinte normalitatea.

Pentru ”politicii” cu deficienţe culturale, în imaginea de mai sus este Titu Maiorescu, care, printre multe altele, mai spunea că ”guvernele cad prin aceleaşi mijloace prin care au ajuns la putere” ― şi recomanda, tot printre altele şi în altă parte, să nu se confunde sculptura cu pavajul, chiar dacă în amândouă cazurile se foloseşte piatra ca materie primă. ....Dar cine să-l audă?

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

10 Comentarii

Nirolf
26.04.2021, 17:57:03

Elevii ,profesori ai profesorilor . Pentru bunul mers al invatamantului , profesorii vor fi evaluati de elevi . Doamna Poli era o scorpie . Era scorpia care preda l romana . Era spaima elevilor , basca obiceiul de a lungi urechile celor surprinsi in greseala sa nu mai vorbim de nuiaua cu care mangaia palmele . Daca am fi vut sansa sa-i evaluam prestanta nici nota 2(doi) n-ar fi luat . Domnul Samoila preda matematica . Era "painea lui Dumnezeu" . Chiar daca nu stiaiai nimic , tot impuscai un 5(cinci) . Era cel mai iubit profesor din scoala . De nota 10(zece) . Dupa ani , la intalnirea cu fostii colegi si profesori in jurul doamnei Poli (zgripturoaca) roiau fostii elevi , acum maturi care isi manifestau recunostinta fata de ea . Domnul Samoila era singur si nebagat in seama de nimeni . Albeata de pe ochii fostilor elevi cazuse si maturitatea evalua altfel decat copilaria .

+6 (6 voturi)
Paun Al
26.04.2021, 18:13:54

E o prostie asta cu evaluarea de catre elevi. Ce competente au evaluatorii elevi si dupa ce criterii ar face evaluarea"? Rezultatele elevilor ar trebui sa fie criteriul principal. O asociatie puternica, eficienta a parintilor, singurii interesati cu adevarat de pregatirea copiilor lor, ar trebui sa controleze procesul de invatamant. Parinti, care sa impuna scolii, ministerului directia de urmat.. Adica ce se face de ani multi prin alte tari, unde sistemul functioneaza. Nu este timp de experimente. Dar daca pentru un interes direct, de importanta capitala pentru formarea copiilor lor, parintii nu sunt capabili sa coopereze si sa impuna ministerului, scolii calea de urmat.. ce pretentii sa avem de la politicieni, care au fost alesi pe alte criterii? Cel mai popular criteriu la vot este inca.."sa fure , dar sa ne dea si noua ceva". Cine sa schimbe, sa faca ceva?

+3 (3 voturi)
Nirolf
26.04.2021, 19:29:15

*** "O asociatie puternica , eficienta a parintilor" este la fel de oarba ca si judecata copiilor . Educatia este o stiinta . Educatorul trebuie sa stie si sa aiba vocatie . Parinti devin si cei ce stiu si au vocatie si cei ce nu raspund acestor cerinti . Ca sa devii educator , trebuie in primul rand sa vrei . Jean-Jacques Russeau a vrut si a scris o carte monument dedicata pedagogiei " Emil sau despre educatiune . Obs : punerea in practica a teoriei pedagogice este una si teoria nuda alta .

+7 (7 voturi)
Paun Al
26.04.2021, 20:05:02

Nirolf, poate nu ai inteles , sau mai degraba nu am fost clar. Asociatile parintilor nu trebuie sa aiba stiinta educatiei, sau sa stabileasca cum sa se face educatia. Ea trebuie sa controleze permanent ca educatia sa se faca asa cum s-a stabilit. Si solutia pe care eu o cred buna, este sa luam un sistem de educatie, care functioneaza si da cele mai bune rezultate. De ex cel finlandez. Iar parintii sa controleze ca lucrurile se intample asa cum s-a stabilit. Fiind singurii interesati cu adevarat ca sistemnul sa functioneze. Nici politicienii, nici profesorii, nici inspectorii.. nu au nici un interes. Asta se se intampla acum la scolile si liceele de "elita", mult prea putine. Unde cu adevarat parintii pe de o parte fac presiune asupra scolii, se preocupa, discuta cu profesorii, Pe de alta parte platesc meditatii pentru ca scoala este organizata curicular si practic foarte prost.. Inca se bazeaza in principal pe acumulare unei cantitati cat mai mari de informatii, pe memorare de scheme e rezolvare, sau de analize literare..etc. Intre scoala pe care am facut-o eu si scoala pe care au facut-o copiii mei la 25 de ani diferenta, nu a fost nici o diferenta de predare, de cerinte, de indopare cu cat mai multe informatii. La peste 40 % analfabetism functional situatia este atat de grava, incat nu mai merge nici o teorie .. si nici experimente. Numarul profesorilor care fac scoala din pasiune, sau vocatie este mult prea mic, ca sistemul sa poata functiona fara un control eficient..

+6 (6 voturi)
Nirolf
26.04.2021, 22:08:54

@Paun Al E o discutie lunga cu multe paranteze . Eu iau de bune doar partile ce le poate confirma expierenta mea de viata . Marele parinte al copiilor tarii este societatea in integritatea ei .

+3 (3 voturi)

Vezi toate comentariile (10)

Modifică Setările