Şcoală

articolul anterior articolul urmator

Capcanele depolitizării managementului în învăţământ. Numirile de directori şi inspectori

17
9 Jan 2021 11:37:39
Ştefan Vlaston

Suntem, încă,  în paradigma servirii clientelei de partid cu funcţii de conducere din învăţământ. Secretarii de stat şi şefii de agenţii sunt funcţii politice. Dar să le împarţi judeţelor care au avut un scor bun în alegeri, fără să fii sigur că au şi persoane competente să le ocupe, este cea mai bună dovadă a perpetuării numirilor clientelare în funcţii publice. La fel se întâmplă şi în învăţământ.

Care ar fi soluţiile pentru eliminarea politizării în educaţie?

Numirile de interimari în funcţii de conducere

Este cea mai bună metodă de a-ţi asigura servilismul celor numiţi. Nu ascultă de conducerea judeţeană de partid, afară! Am păţit-o şi eu, de două ori. Regula era ca numiţii să fie membri  partidului aflat la guvernare, sau rezultaţi în urma unor trocuri politice locale. Împărţirea funcţiilor de conducere ca la piaţă. Fără legătură cu performanţele şi competenţele persoanelor ajunse în funcţii de conducere.

Ministrul Monica Anisie a dat tonul. A schimbat 28 de Inspectori Generali Şcolari cu fideli din clientela de partid. Propuşi de filialele PNL. Aşa era moda, doar nu era să se abată de la ea. Dacă erau, sau nu, competenţi pentru funcţiile ocupate, nu conta. În ţara noastră, cu partidul nostru la putere, trebuie să ocupăm toate funcţiile de conducere. Că am ajuns ultimii din Europa la testele PISA, nu mai conta. Trăiască partidul şi clientelismul!

Aşa se întâmplă şi acum. Au expirat mandatele a mii de directori şi filialele locale ale PNL, care şi-au impus Inspectorii Generali, îşi impun acum şi directorii. Pleacă şi directori foarte buni, după care plâng părinţii. Vin alţii fără merite, altele decât apartenenţa la partidul aflat la guvernare.

Dan Barna condamnă aceste numiri clientelare

Şi bine face. Demonstrează că USR PLUS nu este parte la aceste numiri clientelare.

Acest demers ruşinos, de mimetism de tip psd-ist, nu este o iniţiativă a Guvernului proaspăt instalat, dar este cel mai edificator exemplu că lucrurile nu mai pot continua aşa în educaţie.Legea Educaţiei Naţionale, Art 258 (7), lasă acest atribut de numire a directorilor de şcoli la bunul plac al inspectorilor şcolari generali care fac, cu marginale excepţii, ce-au văzut şi au învăţat de 30 de ani: se schimbă Guvernul, vine oportunitatea, reglăm conturile sau respectăm ordinele şi schimbăm buni, răi, cu de-ai noştri, oricare ar fi ei”.

Ministrul Educaţiei are altă soluţie

Pe 5 ianuarie îşi anunta direcţiile de „luptă”:

 “Vă anunţ că voi lupta cât pot de eficient ca alegerea unui director de şcoală să se facă pe baza deciziei votului profesorilor titulari din şcoala respectivă, care au normă întreagă”.

După 2 zile

Dumitru Borţun: Asta înseamnă s-o lăsaţi mai moale cu alegerea directorilor de către profesori, sau de către profesori, elevi şi părinţi.

Sorin Câmpeanu: Dar cine-a spus asta domnule profesor? Înseamnă că mi-am pierdut eu abilităţile pedagogice. Încerc să reiau: o idee, la nivel de idee, ar fi fost aceea a unor examene – ar putea fi, ar fi fost, cum doriţi – a unor examene prin care să se verifice cunoştinţele de management, de legislaţie în domeniul educaţiei şi toate acele componente care definesc un bun director de şcoală

Înţelegem că problemele de ministru al Educaţiei îţi reduc capacităţile de memorare. Bine că memoria online-ului reţine totul. S-o fi gândit ministrul că profesorii îşi vor alege ca directori pe cei mai „indulgenţi” colegi, dispuşi să închidă ochii la abaterile lor? Posibil!

Şi totuşi, care ar fi soluţia?

Concursul pentru Inspectorii Generali trebuie organizat la ministerul Educaţiei. Concursurile ar trebui să fie transparente, inclusiv transmise live. Candidaţii să nu fie membri de partid, şi să aibă  portofolii de activităţi anterioare postate pe site-ul ministerului, cu cel puţin 10 zile înintea concursului . Din comisia de concurs să facă parte reprezentanţii părinţilor şi elevilor, propuşi de organizaţiile respective. Cunoştinţele de legislaţia domeniului nu trebuie să fie esenţiale în evaluarea candidaţilor. Altfel, vor câştiga mereu vechii Inspectori Generali, care au mai fost în aceste funcţii dar au demisionat din partide ca să îndeplinească condiţiile de concurs. Cunoştinţele de legislaţie se obţin în câteva săptămâni de funcţionare. O ştiu din experienţa personală. Decizia finală în comisia de concurs trebuie luată cu majoritate simplă de voturi.

Concursul pentru directorii de şcoli. Se formează comisii de concurs, conduse de un Inspector Şcolar, comisie din care fac parte părinţi, profesori, elevi, propuşi de organizaţiile repsective, şi reprezentanţi ai comunităţii locale. Candidaţii îşi postează portofoliile de realizări pe site-urile şcolilor, cu cel puţin 10 zile înaintea concursului, şi să nu fie membri de partid. Concursul este transmis live pe site-ul şcolii. Nu contează prea mult cunoştinţele de legislaţie, ele pot fi obţinute pe parcurs. Importantă este opinia părinţilor şi elevilor asupra personalităţii şi trecutului profesional al candidatului. Decizia finală se ia cu majoritatea voturilor din comisia de concurs.

Depolitizarea managementului şcolar este o primă piatră de încercare pentru actuala putere. Este prevăzută şi în programul de guvernare şi în declaraţiile publice ale şefilor partidelor din coaliţia de guvernare. Vor trece cu bine peste această încercare? Dacă nu, se va prăbuşi încrederea în noii şefi ai guvernării actuale.

Vom auzi, din ce în ce mai des, „aceeaşi mizerie…”!

 

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

17 Comentarii

ella15 Ella15
9.01.2021, 12:25:14

Vecina mea de sub, directoare de liceu mare, care are si gradinita in subordine, singura cu doi copii, e in functie de peste 10 ani. Intre timp a trecut de la PSD la PNL, caci primarul ales e penelist, mai nou. Era musai ca sa isi tina functia. Din salariul ei de director in cativa ani de zile si-a tras o vila in cea mai selecta zona a orașului, ghiciți din ce bani.Nu conduce masina, nu are carnet, dar venea adminstratora liceului zilnic si o lua de acasa si o aducea seara. Deci angajatii ei sunt si soferii ei personali. Cand doamna isi facea treaba de director, copiii dansei stăteau la gradinita, educatoarea era obligata sa faca si temele cu ei, daca se plangea, zbura, ca deh, abuzurile cand ai "fonctie" sunt mari. La pranz avea pe cineva din liceu pe care il trimitea sa isi ia copiii de la alta scoala, mai "selecta", care are numai copii de bani gata. Învățătoarea copiilor mei era porcaita si bestelita ca nu mergea la directoare cu cadoul de Craciun, 8 martie, ziua ei, acum a iesit la pensie si toarna tot. Banii si cadorile primite de ea, le dadea si directoarea mai departe, inspectoarelor. Facea tot felul de programe de afterschool, alfabetizare cu fonduri UE pe hartie, sau doar ptr o ora-2, si isi tragea mii de euro de acolo, plus masa calda. Cand unii parinti nu erau mulțumiți ca a luat copilul omului plin de bani media 5, ii modifica media cu stampila cu tot si avea grija sa scape de acei profesori suplinitori care nu spuneau mai departe, ba mai si primeau calificativ prost, ca nu si-au facut treaba. In consiliile de administratie le dicta colegilor profesori pe cine sa aleaga, ca aia erau oamenii ei, care nu vor contesta deciziile ei, cica vot democratic. Are acum in scoala numai oameni care o sustin, si daca ar fi sa o voteze profesorii titualri ptr functie. Salariile de merit le dadea numai celor ce cotizau si la ea din cand in cand, ca unele mai proaste se si dadeau de gol si spuneau. Posturile din scoala cand se putea, le vindea cu mii de euro, cu ajutorul inspectoarelor, bineinteles.Transferul unor copii la acest liceu costa f. scump, daca stii cat sa cotizezi.Cine cotiza din cand in cand, era acceptat, desi unii erau praf ca profesori, faceau niste greseli de exprimare pe care multi parinti le sesizau. Daca unii parintii voiau sa faca plagere, le promitea meditatii dupa program si le dadea medii mari copiilor, ca sa scape de gura lor. Intre timp, la cata spaga a cotizat inspectorilor, nu se mai leaga nimeni de ea. Se cunosc intre ei, isi dau spagile mai departe, totul e politizat, cine nu da spaga, e ponegrit, desi isi face treaba. Desfiintati inspectoratele alea ca sunt alesi numai pe criterii politice, invart spagile intre ei, ca sa stea in functie. Niste cuiburi de invartit mita au ajuns. Directorii sa stea in functie nu mai mult de 7 ani, ca se cred stapani pe tarla. Unii, precum asta, au invatat cum sa se fereasca si cui sa dea spaga sa afle si raspunsurile la concursuri, deci mai iese asta cu picioarele inainte din functia aia. Iar cei care sunt corecti, castiga 3500 pe luna, daca nu au meditatii si daca nu se baga in toate mizeriile inventate de aceste directoare stapane pe functie pe viata. Ti se face o mare scarba daca e asa peste tot.

+3 (3 voturi)
Iulian Arion
9.01.2021, 12:52:12

Cunoasterea legislatiei trebuie sa fie un test on line cu studii de caz si variante de solutii, fiecare punctata de la zero la maxim 10. Poate fi o singura varianta cu 10, iar celelate cu zero. Toate procesele cu practici de tip mafiot ale politrucilor au fost finalizate de ICCJ cu achitarea, dupa ce politruca/politrucul au pledat incompetenti. Bineinteles ca prejudiciul nu a fost recuperat. Exemplul cel mai la indemana este "cazul Microsoft". Pentru ca semneaza documente cu implicatii financiare, orice administrator trebuie sa stie ca semnatura lui inseamna: "Certific prin semnatura mea ca am pregatirea profesionala pe baza carei confirm respectarea legilor si standardelor in elaborarea acestui document"

-10 (12 voturi)
Iulian Arion
9.01.2021, 12:53:29

Nici macar primarul ar trebui sa nu aiba voie sa semneze documente, daca nu a urmat cursurile specifice, finalizate cu exament scris de absolvire.

-5 (7 voturi)
constantin constantin
9.01.2021, 13:11:48

Este greu cu depolitizarea şi nu cred că se va realiza prea curând. Depolitizarea poate fi realizată doar de miniştri cu greutate în partid sau cualiţia de la guvernare. Atunci când vom vedea un guvern compus din preşedinţii PNL, USR, PLUS şi UDMR., de exemplu, da, e schimbare de paradigmă politică. Cine să-i sune pe ăştia, pentru a anula reformele? Nimeni în drum de la partid? Exclus! Doar un asemenea guvern ne-ar da semne clare de schimbare. Păi dacă la Învăţământ ar fi fost Barna sau Cioloş, de exemplu, avea cineva curajul să se opună unor reforme reale? Eu îi doresc succes domnului Câmpeanu, dar nu cred că a fost pus în acea funcţie pentru a avea succes. Ar mai fi o soluţie, părerea mea, să fie numită în această funcţie o personalitate a culturii româneşti. Andrei Pleşu, de exemplu... Cine îl sună pe Andrei Pleşu?

-7 (11 voturi)
constantin constantin
9.01.2021, 13:14:52

ERATA: coaliţia.

-3 (5 voturi)

Vezi toate comentariile (17)

Modifică Setările