Cât de mult contează un profesor bun

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Un studiu efectuat în Statele Unite ale Americii pe durata a 20 de ani indică în ce fel calitatea profesorilor influenţează viaţa elevilor şi după absolvirea şcolii.

Până unde se poate întinde influenţa unui profesor asupra elevilor săi? Trei americani au avut această curiozitate, aşa că au făcut un studiu pe două milioane şi jumătate de tineri, urmărindu-le evoluţia din şcoala primară şi până la maturitate, notează cotidianul „The New York Times".

Când au încheiat studiul, Raj Chetty, John Friedman şi Jonah Rockoff, profesori de Economie la universităţile Harvard şi Columbia, erau mai bătrâni cu 20 de ani şi mai bogaţi cu următoarea informaţie: profesorii ai căror elevi iau note bune la examene tind să aibă efecte pozitive şi de lungă durată asupra vieţii acelor elevi, dincolo de şcoală.

Calitatea unui profesor contează atunci când e vorba despre numărul adolescentelor care rămân însărcinate, al tinerilor care merg la facultate şi despre cât de mulţi bani ajung să câştige acei elevi la maturitate.

„E adevărat că rezultatele bune la examene îţi dau acces la mai multă educaţie, iar cu cât faci mai multă şcoală cu atât cresc şi şansele să ai un job mai bun, cu un salariu mai mare", spune Robert Meyer, directorul Centrului de Cercetare de la Universitatea din Wisconsin, care de asemenea studiază influenţa calităţii profesorilor asupra elevilor.

O dezbatere naţională

Studiul este deocamdată cea mai cuprinzătoare privire asupra controversatei probleme a evaluării profesorilor în funcţie de rezultatele elevilor, în contextul în care americanii dezbat cu înflăcărare importanţa calităţii profesorilor şi care ar fi cele mai bune metode de-a o măsura. Multe şcoli, în Washing-ton şi Houston, au început deja să folosească anumite grile de evaluare pe baza cărora fac angajări, remunerează şi chiar concediază profesori.

Simpatizanţii măsurii argumentează că astfel de grile îi fac pe profesori răspunzători şi îmbunătăţesc rezultatele a milioane de copii. Scepticii, mai cu seamă o serie de uniuni ale profesorilor, spun că a izola efectul unui anumit profesor e mai greu decât pare, iar unii ar putea fi penalizaţi pe nedrept. Criticii subliniază în special marja mare de eroare a grilelor de evaluare, arătând că rezultatele diferă mult de la o clasă la alta şi de la un an la altul.

„Toată lumea crede că, în general, calitatea profesorului e foarte importantă", spune Eric Hanushek, de la Universitatea Stanford, cercetător de multă vreme al politicilor din educaţie. „Dar acest studiu arată că e probabil mult mai importantă decât ne imaginăm. Că diferenţele între profesorii foarte buni şi cei foarte slabi lasă urme pe toată viaţa."

Diferenţele pot fi enorme

În medie, efectul unui profesor asupra unui singur elev este modest. Însă, per ansamblu, diferenţele sunt potenţial enorme. Economiştii estimează că înlocuirea unui profesor slab pregătit cu unul bun ar creşte câştigurile de-o viaţă ale unei clase de elevi cu 266.000 de dolari. Multiplicaţi asta cu numărul de clase din cariera unui profesor. „Un profesor slab care predă timp de zece ani înseamnă o pierdere ipotetică de 2,5 milioane de dolari", spune profesorul Friedman, unul dintre coautorii studiului.

Pentru a realiza studiul, cercetătorii au analizat întâi întrebarea care a stârnit controverse în rândul americanilor: dacă evaluarea în funcţie de rezultate este într-adevăr eficientă în măsurarea calităţii profesorilor. Poate că elevii unui profesor au constant note mai bune, dar poate pur şi simplu elevii aceia muncesc mai mult decât alţii, sunt mai inteligenţi sau provin din familii cu mai multe resurse - factori greu de discernut pentru cercetători.

În timp ce profesorul Rockoff de la Universitatea Columbia mai scrisese în favoarea evaluării după rezultate, ceilalţi doi, de la Harvard, erau sceptici în această privinţă. „Am zis că vom arăta că aceste grile de măsurare nu funcţionează, că de fapt e vorba despre motivaţia elevilor sau de altceva", îşi aminteşte profesorul Chetty.

Dar analizând numeroşii factori, inclusiv trecutul şi profilul elevilor, cercetătorii au descoperit că tot profesorii contează mai mult, chiar dacă acele grile de măsurare a valorii adăugate de profesor dau rezultate diferite de la an la an. După ce au identificat profesorii excelenţi, buni şi slabi, economiştii le-au analizat elevii: au adunat informaţii despre înscrierea la facultate, joburi, salarii, vârstele la care au făcut copii, unde locuiesc.

Influenţă pe termen lung

Rezultatele au fost uimitoare. Analizând doar notele la teste, alte studii au arătat că efectul unui profesor excelent dispare după trei-patru ani. Dar privirea mai cuprinzătoare arată că tinerii încă beneficiază de influenţa pozitivă ani buni după terminarea şcolii. Aşadar, e mai puţin probabil ca tinerii să facă copii în adolescenţă dacă profesorii lor au fost foarte buni, în timp ce probabilitatea să se înscrie la facultate şi să câştige mai mulţi bani după aceea creşte. 

"Calitatea profesorului e probabil mult mai importantă decât ne imaginăm. Diferenţele între profesorii foarte buni şi cei foarte slabi lasă urme pe toată viaţa. ''
Eric Hanushek profesor universitar, Stanford

„Concediaţi-i mai repede!"

Autorii studiului pledează acum ca şcolile să folosească grilele de măsurare a valorii adăugate de profesori şi să-i concedieze pe cei care nu se ridică la standarde. „Practic, mesajul este: concediaţi-i mai repede decât mai târziu", spune Friedman. „Sigur că se vor face şi greşeli - profesori concediaţi care nu merită să fie daţi afară -, dar aceste greşeli vor fi puţine", spune şi Chetty. 

Totuşi, transpunerea grilelor în politică educaţională implică riscuri. De pildă, evaluarea profesorilor după rezultatele elevilor ar putea încuraja copiatul, predarea în funcţie de testele respective sau i-ar putea îndemna pe „profi" să facă lobby pentru a avea doar anumiţi elevi la clasă. Mulţi alţi cercetători şi administratori de şcoli spun că, deşi sunt imperfecte, rezultatele calculate în funcţie de valoarea adăugată sunt o parte importantă a evaluării profesorilor.

„Puţini oameni sugerează că rezultatele la teste trebuie folosite pentru a lua decizii de resurse umane", spune profesorul Hanushek. „Toată povestea cu rezultatele şi valoarea adăugată nu face decât să mai împingă cu un pas înainte dezbaterea despre cum ar trebui evaluaţi profesorii."

2,5 milioane de dolari este pierderea pe care ar aduce-o economiei americane un profesor slab, în 10 ani de predare.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite