Şcoală

Ce se află dincolo de un 10 la bacalaureat

5
7 Jul 2015 20:50:26
Ade Jelescu

63 de medii de 10 la BAC numai anul acesta, raportat la o promovabilitate de 66%. În anul 2012, au fost 67 de medii de 10, în timp ce promovabilitatea era de puţin peste 40%. Mare lucru nu s-a schimbat la vârf, semn bun. La bază, însă, creşterea este spectaculoasă.

 

Comparaţia am făcut-o cu anul 2012 dintr-un motiv nu neapărat relevant din punct de vedere statistic. Anul 2012 este anul în care am susţinut şi eu examenul de bacalaureat, fiind unul dintre cei 67 de copiii despre care s-a scris în presa locală, mi-am văzut poza în ziar şi am adunat felicitări de peste tot. După 3 ani, timp în care am terminat o facultate şi multe proiecte în viaţa mea, mă bucur că sunt aici şi pot trage câteva concluzii, nu înainte de a „deconspira” câteva dintre secretele unui 10 curat, dar şi cum ne-a ajutat efortul de atunci, interesul celorlalţi pentru noi, promisiunile pe care le-am făcut pentru viitor.

Ce se află în spatele unui 10 la BAC

Fiecare elev este diferit, învaţă diferit, vine dintr-un mediu care îl ajută mai mult sau mai puţin, are scopuri diferite şi, mai ales, o personalitate distinctă. Un 10 la BAC nu este mai presus decât un 9.50 sau decât oricare altă notă mare. De altfel, lucrurile nu sunt albe şi negre, iar notele din urma unui examen, fie el şi bacalaureat, nu au prea mare legătură cu inteligenţa sau chiar cu succesul ulterior al unui elev. Nu ştim în ce fel de oameni se vor transforma cei care astăzi au rezultate excelente în şcoală, cum nu ştim mare lucru nici despre parcursul celor care au luat 10 la BAC acum 10 ani.

Totuşi, o astfel de notă nu se ia simplu şi oricine poate confirma faptul că, în spatele ei, stă multă muncă, ambiţie, determinare, responsabilitate şi inspiraţia de a-ţi fi construit din timp un stil de lucru eficient. Pentru mine, cel puţin, reţeta succesului a constat în atenţie la detalii şi un stil eficient de a scrie, de a analiza şi de a pune în discuţie problemele interesante. Când m-am văzut în faţa foii, am citit totul de câteva ori, mi-am notat idei scurte şi am făcut legături. Apoi le-am aşezat pe paragrafe, clar şi concis, cu trimiteri şi exemple. Nu am depăşit spaţiile indicate, nu am scris foarte multe lucruri în plus faţă de cerinţe. Mai târziu, când am ajuns în facultate, am păstrat aceeaşi abordare şi s-a dovedit că modul în care mi-am autoeducat gândirea a funcţionat foate bine.

Presiunea planurilor de viitor

Întrebarea-cheie pusă tuturor elevilor de nota 10 pare că va rămâne aceeaşi veche dilemă între studiile în străinătate şi studiile în ţară. Vor rămâne aceşti copii aici, să populeze facultăţile româneşti, care le oferă atât de puţin? Dacă ar fi să trec de cealaltă parte a baricadei, este de bun-simţ să mă întreb dacă avem, de fapt, ce să le oferim elevilor de nota 10, dar şi colegilor lor de nota 9, 8, 7... şi aşa mai departe.

Oricât de bun ai fi ca elev, student ori tânăr profesionist, un sistem neperformant te oboseşte şi te pune adesea în pericolul de a te plafona. Recitind însă peste ani răspunsul la o întrebare simplă, aşa cum este cea despre planurile fiecăruia pentru viitor, prezentul este cel care trebuie să ne facă mândri. Dacă am ajuns sau nu unde am spus că vreau să ajung este mai puţin important decât drumul sine, în care fiecare adună experienţe pentru el.

Ce spune un angajator despre un fost „premiant” la bacalaureat

Aici totul se complică, mai ales după câte poveşti de succes ale unor oameni fără rezultate extraordinare la şcoală au populat media naţională şi internaţională. Dacă Mark Zuckerberg, Bill Gates şi chiar Robert Frost au renunţat la Harvard, cât de mult mai contează un 10 la BAC? Mulţi angajatori cad în capcana stereotipurilor care i-au convins că cei care învaţă foarte bine nu au prea multă creativitate, spontaneitate ori inteligenţă socială. Nimic mai neadevărat. Notele bune şi foarte bune pot însemna că eşti un tânăr dedicat, aşa cum notele mai puţin bune pot însemna că te regăseşti în alte lucruri şi că, la final, poţi deveni foarte valoros pentru compania la care vrei să lucrezi.

Nota mea la BAC a fost, aşa cum mă aşteptam, un subiect pentru discuţii avute mai târziu la locul de muncă. Am primit cuvinte de admiraţie, sprâncene ridicate, întrebări. Nu m-a influenţat decisiv. S-a transformat într-o amintire plăcută şi într-un un subiect de glume între prieteni.

După ce îţi închei socotelile cu şcoala, să lucrezi peste tot cu alţi tineri pricepuţi este mult mai important decât să ştii că undeva, cândva, o mână de copii au luat notă maximă la un examen.  

 

2016: mai multe medii de 10 la BAC sau promovabilitate mai mare?

După ce au trecut 3 ani, trăind, învăţând şi lucrând, eu sper mai degrabă să crească a doua cifră. Ceea ce nu realizăm atunci când suntem foarte tineri este faptul că adevărata competiţie se află în noi înşine. În facultate înveţi pentru a-ţi construi o carieră, pentru a deveni independent, dar şi pentru a şti cum să relaţionezi cu oamenii, nu cum să rămâi prins într-o competiţie obositoare cu ei.

În final, după ce îţi închei socotelile cu şcoala, să lucrezi peste tot cu alţi tineri pricepuţi este mult mai important decât să ştii că undeva, cândva, o mână de copii au luat notă maximă la un examen.  La un nivel mare, eu i-aş susţine atât pe cei excepţionali, cât şi pe cei care au potenţial, însă nu au resursele necesare pentru a şi-l valorifica. Aş vrea să văd cum generaţii întregi promovează în număr mare dintr-un sistem pe care doar fiind mulţi şi educaţi îl vom ajuta să funcţioneze. 

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

5 Comentarii

.. Sihastrul
8.07.2015, 11:42:45

Dragă Ade, Felicitări pentru media de acum 3 ani și pentru că încă mai ești pe aici. Exact aici e problema: plecarea tinerilor educați. Cu ultima frază ai șters impresia neplăcută de la paragraful că aici n-ai ce face din cauza unui sistem ineficient. Este nevoie de tineri educați și mai ales mulți. Politicienii nu vin din ceruri ci tot dintre oamenii prezentului - de asta e tragic și comic ce vezi prin cv-urile parlamentarilor. Succes în continuare

+4 (6 voturi)
Bocancia Stefan
8.07.2015, 16:27:10

E remarcabil parcursul tau educational si profesional de pana acum.Cu ajutorul tau sistemul educational din Romania poate creste in calitate .Sper ca viziunea ta sa aduca schimbari importante exact acolo unde este nevoie de ele .

+4 (4 voturi)
Vae Victis
8.07.2015, 23:57:49

”Nu ştim în ce fel de oameni se vor transforma cei care astăzi au rezultate excelente în şcoală”. Aveți dreptate domnișoară! Dar, cel puțin, știm sigur că cei cu rezultate slabe sau mediocre, în școală, nu vor ajunge niciodată să facă cercetare la vîrf. Nu vor fi niciodată adevărați oameni de știință sau erudiți. Excepțiile, în acest caz, nu fac decît să confirme regula. Da! Pot ajunge mari antreprenori, chiar mari inventatori, dar în realitate, nu vor fi acceptați ca egali în vreo comunitate academică decentă. Într-adevăr, asta nu este nici-o tragedie, se poate trăi foarte bine și așa, dar... un îndemn către promovarea mediocrității venit din partea unei (foste) eleve de nota 10 mi se pare bizar: ”eu sper mai degrabă să crească a doua cifră” (mai multe medii de 10 la BAC sau promovabilitate mai mare)!!! P.S.: Sigur e vorba de ”cifră”?!

+2 (4 voturi)
Sorin Barbul
9.07.2015, 07:59:07

Ce se află? Inteligență (aici nu sunt de acord cu domnișoara Ade, în care vorbește modestia), desigur, dar mai ales MULTĂ MUNCĂ

+3 (3 voturi)
florin andrei
9.07.2015, 23:28:31

Se face putin prea mare tam tam cu notele astea de 10, pana la urma sunt multi elevi cu note apropiate de 10. Munca lor trebuie apreciata in acelasi mod e si o chestiune de sansa, inspiratie, sau pur si simplu starea din ziua examenului. Sunt de acord, toti cu note intre 9.90 (sau poate chiar mai putin) si 10 au cam acelasi nivel de cunostinte. Nota 10 ar trebui sa insemne perfectiune si din ce am vorbit cu prieteni care au studiat la universitati prin alte tari, nicaieri nu se da 10 asa de usor. Cred ca examenele ar trebui sa se axeze mai mult pe cum poti sa aplici cunostintele invatate. La capitolul asta poate cel mai rau sta proba de matematica. Elevi care poate iau note foarte mari pentru ca au invatat ce li s-a spus la clasa dar care nu stiu unde ar putea sa aplice calculul unei integrale sau derivate sau orice notiune din teoria grupurilor. Asta e cel mai trist, nu ca e promovabilitate mica ci ca si dintre cei care promoveaza foarte putini inteleg concret ce au invatat.

+2 (2 voturi)
Modifică Setările