Şcoală

articolul anterior articolul urmator

Ce-are patriotismul cu limba latină?

19
6 Jan 2016 20:38:55
Mircea Vasilescu
„A nu studia deloc latina în şcoală înseamnă să rămînem ciungi şi şchiopi din punct de vedere intelectual şi uman“
„A nu studia deloc latina în şcoală înseamnă să rămînem ciungi şi şchiopi din punct de vedere intelectual şi uman“

Un plan-cadru pus în dezbatere de Ministerul Educaţiei propune scoaterea orei de latină de la clasa a VIII-a. Au apărut cîteva comentarii şi reacţii (mult mai puţine decît cele pe care le declanşează tot felul de prostii ale “actualităţii româneşti”), dar tema pare a se pierde în peisaj. Aşa că încerc o scurtă argumentaţie în favoarea latinei.

Din cînd în cînd, ni se umflă pieptul de patriotism că sîntem “urmaşii Romei” şi că limba română e de origine latină. Ideea de latinitate ne unge pe sufleţelul nostru trist, ne dă un aer de nobleţe şi vechime, ne croieşte frumos o identitate naţională şi ne legitimează în faţa Europei. “Sîntem aici de două mii de ani”, nu? Dacă într-un sondaj s-ar pune întrebarea “sînteţi mîndri că limba română e de origine latină şi că poporul nostru e urmaşul lui Traian?”, probabil că 101 la sută dintre răspunsuri ar fi “da”.

Dacă-i aşa, de ce limba, cultura şi civilizaţia latină au la noi o soartă tristă şi neclară? În şcoală, latina se studiază o oră pe săptămînă în clasa a VIII-a şi la liceu, pe “filiera vocaţională” (adică doar la anumite profiluri). În agitata noastră tranziţie, orele de latină s-au tot introdus şi scos, schimbat şi împuţinat, tinzînd acum spre zero total. La facultăţi, nu prea mai vin studenţi la secţiile de latină. Aşa încît în curînd nu vom mai avea profesori, nici specialişti în latină care să se ocupe de inscripţiile latineşti găsite de arheologi pe teritoriul scumpei noastre patrii ori de manuscrisele în latină existente în biblioteci. Dacă mergem tot aşa, o să fim, în cîţiva ani, o ţară mîndră de originile ei latine, dar în care nimeni nu va mai şti nicio vorbă latinească. Dacă se va descoperi vreun document în limba latină, vom “importa” din Germania, din Irlanda ori din Finlanda (ţări ne-latine, dar în care latina se studiază serios) pe cineva care să ni-l descifreze şi traducă. Singura manifestare a iubirii noastre faţă de latinitate va rămîne umflarea patriotică a pieptului că sîntem urmaşii Romei (nu ca alţii, care-au venit tîrziu în Europa, mă-nţelegi...).

Frumos ne şade. Cred că studierea latinei în şcoală e victima patriotismului. Căci ni se pare atît de clară latinitatea noastră, încît nu mai simţim nevoia s-o studiem şi s-o aprofundăm. Or, studierea limbii şi culturii latine are alte justificări, pe care le-au explicat foarte bine cei care se pricep, într-o petiţie care solicită păstrarea orei de latină la clasa a VIII-a.

Latina e prezentă în vieţile noastre mai mult decît s-ar putea crede despre o “limbă moartă”: de la termenii din diverse discipline pînă la semnele şi mărcile civilizaţiei europene construite pe temelia greco-latină, de la modul de alcătuire a instituţiilor politice şi juridice pînă la gastronomie. (Mi-a explicat o dată cineva care se pricepe cum se prepara carnea de porc în antichitatea latină şi m-a convins că salamurile, şuncile şi cîrnaţii noştri de azi tot de la romani ni se trag).

Prin urmare, a nu studia deloc latina în şcoală înseamnă să rămînem ciungi şi şchiopi din punct de vedere intelectual şi uman. Nu e vorba doar de limba latină şi de gramatica ei (care ordonează mintea şi gîndirea), ci de fundamentele unei civilizaţii care ne ajută să înţelegem de ce sîntem aşa cum sîntem, în România şi în Europa. Asta înseamnă nu doar că o oră de latină trebuie păstrată în învăţămîntul general şi obligatoriu, dar şi că trebuie să i se dea un conţinut adecvat, prin care orice absolvent de şcoală să rămînă cu cîteva elemente esenţiale despre lumea din care face parte.

Sigur, azi e la modă povestea cu “pregătirea pentru piaţa muncii”. Aparent, “o limbă moartă” nu-i pregăteşte pe elevi pentru piaţa muncii, angajatorii nu-i întreabă pe nicăieri dacă ştiu declinarea a III-a imparisilabică. Dar nu la nivelul acesta trebuie purtată discuţia. Căci, la o adică, nici ecuaţiile de gradul 2 ori elementul predicativ suplimentar nu folosesc la locul de muncă pentru milioane de oameni. Dar dacă avem nevoie de oameni deschişi la minte, conştienţi de identitatea şi de valorile civilizaţiei lor, conectaţi la Europa şi la lume, interesaţi de trecut ca garanţie a viitorului, atunci avem nevoie de limba şi cultura latină. Până şi patriotismul ar avea de câştigat de la astfel de oameni. Mai mult decât de la cei obişnuiţi doar cu umflatul pieptului la ocazii festive.

 

 

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

19 Comentarii

Ciprian Apetrei
7.01.2016, 00:39:17

Din pacate, studiata foarte putin, doar in clasa a VIII-a, latina este insignifianta in bagajul cultural al unui elev. Iar predarea ei are accentul pus pe tehnica deprinderii gramaticii, aproape deloc pe cultura. Este nevoie de mai multe ore de latina, ne-am putea uita spre modelul frantuzesc. Mai multe ore de latina, de literatura universala si de filosofie ar pregati poate mai putin elevii pentru tinichigerie auto sau ospatarie, dar ar da valoare umanista unei diplome de bacalaureat.

+11 (11 voturi)
Ion Tamis
7.01.2016, 10:21:43

Efectul benefic al studierii limbii latine in scoala, chiar si o ora pe saptamana, se resimte mult mai tarziu, in anii de maturitate, pe masura ce romanul isi dezvolta gustul pentru cultura. Indivizii aflati, pe diverse trepte, la comenzile invatamantului romanesc, care au pus sub semnul intrebarii necesitatea includerii in programa scolara a limbii latine, fac parte, indubitabil, din adunatura de elevi chiulangii si refractari la cultura, lipsiti de plasament intelectual si cultural util, regasindu-se, in schimb, in numar atat de mare in parlamentul si structurile de stat ale unei tari greu de scos, din acest motiv, din inapoiere.

+7 (7 voturi)
Mancu Alex
7.01.2016, 11:59:05

Domnule Vasilescu, aceste tipuri de preocupari cum este studierea limbii latine, sau a dansului, sau a mai stiu eu ce, sunt un indicativ foarte bun pentru starea unei societati. Daca exista preoculare serioasa pentru asa ceva, acea societate este una asezata, unde lumea are tihna necesara sa se ocupe si de latina. Nu se preocupa de ce vine maine, de locul de parcare pe care tocmai ti l-a ocupat unu in fata blocului desi tu platesti pentru el, de faptul ca la scoala copilul tau nu invata mai nimic caci profesorul este slab motivat sa isi faca meseria, unde mai pui ca acel profesor a ajuns acolo nu din vocatie ci cel mai probabil dintr-o imprejurare sau alta si ar vrea sa plece de acolo cu prima ocazie. Unde sa mai studiezi domne si latina? Avem oameni care vor cat mai multa religie, acum apare problema latinei, ce mai urmeaza? De ce oare nu este patriotic sau necesar si nu isi pune nimeni poalele in cap pentru cat de putine ore de economie se fac? sau de matematica, sau de fizica, sau de igiena personala. Se bate apa in piua cu mareata literatura romana insa in mod inevitabil ne-am integrat intr-o europa cu o si mai mare si mai importatnta traditie literara (vorba aia ca pe acolo au fost scoliti toti scriitorii aproape...). Unde sunt lectiile de literatura universala? Sau stam cu mana pe miorita si baltagul ca sa isi aminteasca toti parintii ce faceau ei in scoala si sa spuna vestita si obosita zicala: "pe vremea mea se facea altfel..." sau variante asemanatoare. Ca sa inchei, eu zic ca momentan trebuie sa uitam de latina si alte asemenea... avem probleme mult mai mari!

-6 (8 voturi)
Sârbul Vasile
7.01.2016, 16:17:47

Bine, eu am studiat latina la o scoala de tara. Manualul, tin minte, era impanat cu chestii de astea care iti solicita neuronul. Chiar radeam intre noi pronuntand: Acvila non captat muscam. Sensul adanc era in aer. Eu ca eu, dar la absolvirea liceului, cat de joviali cantam Gaudeamus igitur juvenes dum sumus. Soto. Nu stia nimeni din noi cu ce se haleste macar acest prim vers. Ca e bine sau e rau....Inclin sa cred ca e rau...fara latina. La scoli serioase materia a gasit si va gasi destui cu lipici la ea.

+4 (4 voturi)
PETRE GRIGORESCU .
7.01.2016, 16:46:06

Limba Latină e la baza Limbii Noastre Limba Latină este Şcoala Educării Dar pe ce limbă şi cu cine s-ar mai putea vorbi ca Limba Latină să fie fundamentul Culturii, Cunoaşterii, Fiinţării, astăzi, în Lume limbarniţelor de toate felurile haotice şi a invaziilor simpatice nu doar a limbajelor corect ideologizate ? Se moare lent, se moare frumos-urît, urît-frumos ! Se scriu „poeme” şi „poezie”, „literartură”, se face „artă”, tehnologia ne ajută să nu mai avem nevoie de limba latină ! Noi limbaje apar, limba latină nu mai e pentru „noi”, de actualitate ! Limba română se trage din limba latină, dar „noi” nu ne „tragem” din Traian ( şi Decebal ) (Traian nu putea face copii cu Decebal, şi nici pe dos, şi nici invers!) ! „noi” de azi, nu ne-am „tras” niciodată, decît în ţeapă, în piept şi de şireturi ! Oare cum am putea defini-exprima Toate Acestea, în latină ?!?

0 (0 voturi)

Vezi toate comentariile (19)

Modifică Setările