Cer interzicerea dreptului de a contesta!

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Recent, m-am folosit de acest drept pentru prima dată în viaţa mea şi deja sunt dispus să renunţ la el. O fac aici şi acum, în scris. Am constatat că existenţa dreptului de a contesta anulează după sine responsabilitatea celui care evaluează. Este revelaţia pe care am avut-o în urma simulacrului de examene naţionale Definitivat/ Titularizare, ediţia 2015.

Rezultatele obţinute de către candidaţii la un post în sistemul de învăţământ, precum şi rata de promovabilitate sunt indicatori care contează doar în statistici. În condiţiile în care o ţară membră a Uniunii Europene, în anul 2015, nu este capabilă să organizeze un proces normal şi corect de selecţie profesională, deciziile evaluatorilor nu au nicio valoare socială. 

Tot ce a mai rămas este modul în care ne autoevaluăm fiecare dintre noi, condiţionat de o imagine de sine realistă, lucru care nu ar fi dificil de realizat în cazul profesorilor. Dar mai sunt şi excepţii printre colegii mei, ceea ce reprezintă un alt indicator pentru statistici. Numele unora dintre ei se află de obicei în partea inferioară a listelor cu rezultate la examene, iar alţii conduc şcoli.

Este inutil să mai vorbesc şi despre felul în care ne realizăm selecţia valorilor, când ştim cum au fost trataţi anumiţi absolvenţi de liceu, cu nota 10 pe linie şi şefi de promoţie. Aflaţi în faţa celui mai important examen din viaţa lor, aceştia au fost eliminaţi din sală. Inteligenţa lor superioară constituie o ameninţare petru cei care conduc, de aceea era necesar să fie opriţi la timp. Mai mult ca sigur, la fel ca mulţi alţi intelectuali şi specialişti, vor alege drumul străinătăţii: win-win situation.

Din nefericire, Ştefan Vlaston, preşedintele EDU-CER- asociaţie pentru asigurarea calităţii în învăţământul românesc, a fost foarte ocupat în ultima vreme cu elaborarea listelor de motive pentru care Ponta trebuie să demisioneze. Cred că nu e cazul să-l deranjăm cu aceste mici detalii. Ca o paranteză, sunt oameni care la vârsta respectabilă a dumnealui colecţionează timbre sau joacă şah. Ar putea încerca şi acest tip de activităţi în timpul liber: ar avea mai mult sens. 

Ne întrebăm cu toţii care mai este rolul acestor examene ce au loc în mijlocul verii, în afară de a furniza subiecte-bombă pentru presă („Scandal cu repetiţie: Încă o elevă de nota 10, eliminată la Bac, dă Ministerul în judecată"- un titlu pentru exemplificare). Pe lângă asta, am observat că rata de promovare a acestora a devenit în ultimii ani un indicator ce caracterizează activitatea partidului aflat la guvernare, dacă este să ne luăm după domnul Vlaston: „Dintre aceştia au luat bacalaureatul 102.047 elevi, adică 55,7% procent de promovare, şi nu 67,9% cât se laudă ministerul". O mai exista ceva neconfiscat de politic în România? Suntem ţara cu cele mai multe întrebări retorice pe cap de locuitor.

Sistemul original şi inovativ de evaluare „Nu-ţi convine, reclamă-mă!"

Surprinzător, există instituţii care nu admit contestaţii ale rezultatelor procesului de evaluare şi selecţie, cum sunt cele din cadrul sistemului militar. Totuşi, nivelul de încredere în competiţiile organizate de acestea este mult mai ridicat decât în cazul altora. Construirea unui instrument de evaluare în concordanţă cu competenţele ce trebuie să le îndeplinească potenţialii angajaţi, precum şi garantarea unei evaluări corecte şi responsabile sunt elementele decisive. 

Nu la fel de bine stau lucrurile în învăţământ. Dreptul de a contesta a generat nenumărate anomalii, situaţie ce a atins paroxismul la examenul de definitivare în învăţământ din acest an, când s-au constatat nereguli flagrante la notarea lucrărilor. Drept consecinţă, a fost înaintat un memoriu ministrului educaţiei ce conţine un tabel cu peste 100 de candidaţi care s-au trezit după contestaţii cu note mai mici, chiar şi cu două puncte. Profesori care sperau că vor obţine nota 8, pragul minim de promovare. A completa acea cerere de reexaminare a lucrării este ca şi cum ai juca un bilet la loto. Te duci acasă şi aştepţi să vezi ce iese. Soluţionarea contestaţiilor este în mod deliberat netransparentă.  

Un mesaj pentru evaluatori: vă înţeleg că sunteţi plătiţi prost şi că aţi fost chemaţi din timpul liber, dar asta nu vă dă dreptul să modificaţi din pix evoluţia carierelor unor oameni. Corectaţi pe baza unui barem, la începutul căruia se stipulează clar: „Se punctează oricare alte formulări/modalităţi de rezolvare corectă a cerinţelor. Nu se acordă punctaje intermediare, altele decât cele precizate explicit prin barem. Nu se acordă fracţiuni de punct". 

Circulă o vorbă printre profesori că dacă ţi s-a scăzut nota după contestaţii e foarte posibil să fii deranjat sistemul. Se pare că eu nu l-am deranjat: nota mea finală a rămas aceeaşi.  

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite