Coaliţia pentru Educaţie: Cum ţinem şcolile deschise în condiţii de siguranţă  în perioada pandemiei

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Atât profesorii, cadrele didactice, elevii şi părinţii trebuie să respecte distanţarea şi măsurile de protecţie igienică-sanitare.
Atât profesorii, cadrele didactice, elevii şi părinţii trebuie să respecte distanţarea şi măsurile de protecţie igienică-sanitare.

Federaţia Coaliţia pentru Educaţie susţine descentralizarea deciziei privind modul de continuare a procesului educaţional la nivelul Consiliilor de Administraţie. Pentru a sprijini adoptarea de decizii informate la nivelul Consiliilor de Administraţie, este necesară o analiză generală de evaluare a riscurilor, cu indicatori clari, care poate fi utilizată de către toate unităţile de învăţământ.

Pentru Consiliile de Administraţie şi Directori, Coaliţia pentru Educaţie recomandă să se evalueze nivelul de risc de infectare cu noul coronavirus şi desfăşurarea orelor în condiţii de siguranţă sanitară, posibilitatea de testare gratuită a elevilor şi a personalului; informarea şi pregătirea personalului, a elevilor şi părinţilor în vederea bunei desfăşurări a activităţilor în orice format (faţă-în-faţă, on-line sau hibrid), inclusiv prin asigurarea echipamentelor necesare şi asigurarea învăţării online pentru elevii aflaţi în situaţii speciale medicale.

De asemenea, profesorii sunt îndrumaţi să se imunizeze şi să-i informeze pe părinţi despre beneficiile vaccinării împotriva Covid-19, pentru copii de peste 12 ani.  Cadrele didactice trebuie să se pregătească şi să-i pregătească şi pe elevi şi pe părinţi în vederea bunei desfăşurări a activităţilor în orice format (faţă-în-faţă, on-line sau hibrid).

Elevii ar trebui să îşi monitorizeze şi să raporteze eventualele simptome către un profesor, diriginte sau personal medical.

Părinţii trebuie să evalueze constant starea de sănătate a copilului şi să nu îl trimită în colectivitate la orice semn de răceală, fără testare prealabilă. Părinţii trebuie să îi instruiască pe cei mici să poarte corect masca de protecţie şi să respecte măsurile igienico-sanitare.

Atât profesorii, cadrele didactice, elevii şi părinţii trebuie să respecte distanţarea şi măsurile de protecţie igienică-sanitare. 

Federaţia Coaliţia pentru Educaţie face recomandări şi pentru Ministerul Educaţiei şi Ministerul Sănătăţii

„În ceea ce priveşte politicile la nivel macro, considerăm că testarea trebuie să fie GRATUITĂ, ACCESIBILĂ şi să fie operaţionalizată urgent. De asemenea, este esenţială ca vaccinarea personalului medical şi a altor categorii de personal esenţial să devină obligatorie, cu excepţia cazurilor care prezintă contraindicaţii. Această categorie cuprinde: personal medical, armată, jandarmerie, poliţie, pompieri, cadre didactice şi personal auxiliar, personalul bisericii - clerici şi funcţionari, personal din servicii sociale, HORECA si retail. De analizat inclusiv opţiunea vaccinării obligatorii în rândul părinţilor, cu excepţia persoanelor care prezintă contraindicaţii”, au transmis reprezentanţii Coaliţiei.

Federaţia mai propune câteva recomandări pentru DSP/ Ministerul Sănătăţii: reglementarea testării în România astfel încât elevii să fie testaţi de minim 2 ori pe săptămână (modelul din Austria este 2 teste din salivă şi unul nazal aplicate în scoala de fiecare copil); omologarea /autorizarea testelor non-invazive este o necesitate; crearea unei politici de implementare a testării rapide şi motivare a altor infrastructuri care fie pot fi capacitate uşor, fie deja aplică aceste testări rapide, folosind principiul finanţării per capita (per beneficiar); exemple de infrastructuri ce pot fi capacitate şi co-interesate (farmacii, biserici, centre sociale operate atat de furnizori publici, cât şi privaţi); pentru a încetini răspândirea virusului dar şi a satisface nevoia de predictibilitate a organizării procesului educaţional, este optim să fie stabilit şi respectat un prag de incidenţă peste care decizia de menţinere a cursului în format fizic sau nu, să fie luată pe baza informaţiilor de până acum din România şi a altor modele de acţiune din Europa.

Ministetul Educaşiei ar trebui să menţină decizia de organizare a activităţii didactice în format online, hibrid, faţă în faţă la nivelul Consiliilor de Administraţie ale Şcolilor, fără aprobarea ISJ sau a Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă, dar şi permiterea prezenţei în sistemul şcolar doar în baza testării personalului şi a elevilor. Testarea poate fi făcută în şcoli sau poate fi în responsabilitatea părinţilor de a aduce rezultatele testărilor. Ministerul ar trebui să asigura plata cu ora pentru situaţiile în care şcolile au nevoie de personal suport atunci când cadrele didactice sunt în concediu medical, având în vedere ca resursele locale nu sunt suficiente, dar şi să asigure resurse/lecţii on-line atractive şi uşor de accesat de către elevi, la orice nivel de studiu.

Situaţia copiilor din România înainte de pandemie

Propunerile Coaliţiei pentru Educaţie vin în contextul în care dinainte de pandemie situaţia copiilor din România din punct de vedere social şi educaţional arăta aşa:


●       Rata abandonul şcolar este în creştere în România : 18.1% în 2017, cu 8 procente mai ridicat decât media europeană;
●       Rata analfabetismului funcţional în România în rândul tinerilor cu vârsta de 15 ani este de 44%, bazat pe rezultatele ultimului test PISA (2018) cu 21% peste media europeană de 23%;
●       50% dintre elevii care termină liceul nu reuşesc să treacă examenul final de bacalaureat;
●       Doar 36% dintre copiii din mediul rural merg la şcoală;
●       38% dintre copiii proveniţi din gospodării în care nu sunt suficienţi bani pentru plata facturilor de bază (electricitate, căldură) şi a hranei au media notelor de 5 – 6. Doar 7 % dintre copiii care provin din asemenea familii sărace au media notelor de 9 – 10;

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite