Şcoală

articolul anterior

Copilul ars care nu ştia să scrie sau ce să facem cu PIB-ul

12
22 Nov 2019 13:19:41
Cristina Tunegaru

Pe mâna lui dreaptă, văd semnele unei arsuri puternice, iar cicatricea se alungeşte încă vânătă să-i cuprindă tot antebraţul. Mai târziu, am aflat de la un alt copil că bunica a scăpat apă fierbinte pe el când era mai mic.

Există undeva în ţara asta un copil care repetă clasa a 5-a. Stă în ultima bancă şi nu are niciun prieten în clasă. Vine la şcoală cu un ghiozdan subţire unde sunt doar două caiete şi pixuri. Din ultima bancă abia vede la tablă. Deşi e mai mare decât colegii lui, Florin are un trup mic şi fragil. Te priveşte pe sub genele lui blonde cu ochi verzi, atât de plini de copilărie.

Tot timpul orei stă cu capul plecat, evită să participe la oră. Chiar dacă ar vrea să participe, nu poate, pentru că nu are manual. Nu i s-a dat. Întâi au primit manuale copiii "mai buni" şi pentru el nu au mai rămas. Timp de trei săptămâni i-am repetat dirigintei că Florin are nevoie de manual de română. Manualul a venit într-un târziu, după insistenţe zilnice.

Când mă aşez alături de el în bancă să lucrăm un exerciţiu împreună, Florin se fâstâceşte, caută febril în ghiozdan un caiet gol pe care să scrie la română. Îi e ruşine că are doar două caiete şi ar vrea un caiet curat, pentru română, dar caietul acela nu există. Îi zâmbesc şi îl îndemn să scrie pe o pagină nouă a singurului caiet dictando pe care îl are. Începem să citim împreună un text despre pinguini, mai întâi poticnit, stângaci, apoi mai degajat. Ne aşezăm să rezolvăm un exerciţiu de completare a spaţiilor libere. Florin se descurcă de minune, e atât de bucuros când reuşeşte, zâmbeşte cu ochii aţintiţi în caiet. Scrie foarte bine după manual, caută îndelung răspunsul în text.

Într-o altă oră, mi-a spus că îi plac mult lupii şi ar vrea să scrie o poveste despre lupi. Dar când încearcă să scrie un cuvânt pe care nu îl are în faţă, Florin se blochează. Nu ştie decât să copieze cuvintele, cunoaşte literele, dar îi e greu să le transpună în cuvinte, să le scrie unele lângă altele. Îi repet pe silabe fiecare cuvânt de cel puţin zece ori şi, din câteva încercări, reuşeşte să scrie. Pare că în cei şase ani de şcoală, Florin nu a făcut altceva decât să copieze din cărţi. În şase ani, el nu a învăţat decât să copieze litere din manual. Nu are exerciţiul scrierii, al formulării unor idei.

Pe mâna lui dreaptă, văd semnele unei arsuri puternice, iar cicatricea se alungeşte încă vânătă să-i cuprindă tot antebraţul. Mai târziu, am aflat de la un alt copil că bunica a scăpat apă fierbinte pe el când era mai mic. Pe jumătate din corpul lui.

Diriginta îşi formase o opinie despre el înainte să-l cunoască. Era singurul 'repetent' din clasa ei, deci trebuia să fie atentă şi, chiar dacă Florin pare cuminte, credea că precauţia e necesară. 

Ce şanse are Florin, copilul uitat în ultima bancă, copilul cu arsuri pe jumătate din corp, copilul cu haine ponosite şi caiete prea puţine, copilul care nu primeşte nici măcar manuale la toate materiile să promoveze clasa? Dacă măcar o miime din venituri excedentare ale educaţiei s-ar duce către educaţia acestor copii, dacă ne-am asuma că aceşti copii trebuie sprijiniţi suplimentar în parcursul lor şcolar, poate abia atunci am putea afirma că asigurăm şanse egale copiilor din România. Să îi încărcăm pe aceşti copii atât de delicaţi cu povara propriului viitor atât de devreme este nedrept. Să îi provocăm să ţină piept marginalizării, să ne aşteptăm ca ei să vină la şcoală, în ciuda segregării, toate acestea sunt fantezii nerealiste. Dacă nu investim în aceşti copii astăzi şi în educaţia lor, nu putem avea un viitor mai frumos în România.

Altfel, educaţia românească este o faţadă, o joacă sinistră la finalul căreia unii copii ajung adulţi vătămaţi, vulnerabili, care nu-şi pot găsi locul într-o lume ultra competitivă şi tehnologizată.

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

12 Comentarii

Jorj
22.11.2019, 14:43:20

Un profil induiosator, dar asta era si ideea articolului, asa ca trecem peste. Problema este ca: Educatia nu are venituri excedentare. Noi cheltuim prea putin cu educatia si ce avem e cheltuit prost, in general. Marginalizarea lui Florin este regretabila, dar nu este problema statului sa faca politie sociala printre copii ca sa il bage in seama pe copilul sarac si stanjenit care a aparut in clasa lor. Asta ar fi treaba parintilor copiilor si a cresterii de acasa. Desi ma dezgusta termenul, este o chestiune de "justitie sociala" ca Florin sa aiba caiete si manuale si toate cele. Dar sa nu ne prefacem ca asta va rezolva problema, sau va imbunatati rezultatele la invatamant. "Florinilor" din tara. Florin din profil, daca este adevarat si nu inventat, s-ar putea sa fie o exceptie. Sunt populatii in tot Vestul care nu realizeaza nimic, desi au toate conditiile la scoala, transferuri enorme de la stat etc. Orice populatie isi are partea stanga a curbei lui Gauss, iar decenii de meritocratie accentueaza diferentele de potential educational dintre clasele sociale, pentru ca cei cu abilitate si care au pornit de jos evadeaza din acea clasa. Familia lui Florin nu pare foarte inteligenta. Asta nu inseamna ca Florin nu poate fi o exceptie, asa cum multe familii inteligente au loaze idioate drept copii, dar o sa ajungem cu un conflict social daca ne mintim ca problema educatiei la noi este una, in principal, materiala, pentru ca avem generatii intregi de elevit care au studiat in conditii mult mai proaste cu rezultate mult mai bune. Situatia materiala poate ameliora calitatea procesului la nivel marginal, dar nu poate rezolva situatia, iar rezultatul ultim al acerstei atitudini va fi conflict social in prezenta unei halucinatii sociale, ca americanii care vorbesc de scoli nedotate, profesori prost platiti si rasism in alocarea fondurilor, cand realitate e inversa. Problema noastra cu "Florin" este ca el s-ar putea sa nu aiba un parcurs educational adecvat talentelor si abilitatilor lui, cum ar fi scoli profesionale de calitate sau universitati cu discernamant. Tragedia sistemului nu e ce bagam in el, e ce rezulta din el. Si ultima problema pe care vreau sa o reliefez - neajutorarea comunitatilor. De ce sa fie treaba unui stat incompetent, care a facut o varza din exercitiul financiar si logistic al cornului cu laptele, sa se preocupe de aceste probleme? Chiar daca ar avea banii, are capacitatea? Nu zic ca nu ar fi dezirabil, dar, tinand cont de limitarile evidente ale "statului prost", de ce nu se implica comunitatea? De ce nu s-a dus directorul scolii, impreuna cu primarul si preotul, cu palariile in mana la somitatile avute si mai ales corupte ale localitatii ca sa obtina fonduri pentru ameliorarea conditiilor Florinilor din localitate? Si, in schimb, ii declari cetateni de onoare, le faci o ceremonie la muzeul orasului, le faci articol in ziar etc. Asa au facut americanii mereu si si-au construit satele si orasele scoli si colegii, au platit pentru ele din fonduri stranse local, si-au stors somitatile zicand ca e contributie voluntara dar existand expectativa sociala a acestor contributii din partea celor mai castigati ai orasului. Si toate acestea pana sa se prinda statele individuale (in anii 1870-1900) si statul federal (in anii 1970) ca statul are un rol in aceasta privinta. Neajutorarea statului provine, in mod direct, din pasivitatea si neajutorarea comunitatilor noastre, asa cum starea democratiei noastre izvoraste din starea democratiilor locale (asa cum vedem la democratiile din vest).

+2 (8 voturi)
Alfa Omega
22.11.2019, 17:27:25

6 ani de psd si un Florin care nu stie sa scrie si este si repetent ! La un copil care nu ii dai manual il trimiti sa repete clasa ! Manualele sunt cheia pregatirii un manual bine facut poate trezi interesul copilului pentru materia respectiva , ii ofera informatia de baza, il ajuta cand profesorul nu este langa el si multe altele !Si apoi ca este pus in ultima banca in loc sa fie pus in prima ca tot nu vede bine ! Asta-i prostie , nu educatie, prostie initiata si cultivata de psd !

+1 (5 voturi)
Corina
23.11.2019, 20:07:19

Sunt școli din mediul rural unde vreun sfert din clasă nu au anumite manuale. Contează insistența profesorului pe lângă decidenți, dar tot se pierde timp. Copii ca acesta au nevoie de mai multă atenție din partea cadrului didactic, mai ales dacă trebuie să compensezi nepăsarea colegilor din anii anteriori. Ce bine ar fi să se renunțe orele cu la clase simultane!

+2 (2 voturi)
Lucifer
22.11.2019, 15:18:54

Trist. Dar, uneori, societatea este neputincioasă. Ce ar trebui făcut? Nu i se pot da bani direct copilului, poate părinţilor lui, dar dacă ăia îi folosesc banii pentru mâncare şi băutură? Deranjează însă faptul că sărăcia este prea mare în societate şi aşa ne trezim cu 40% analfabeţi funcţional. Şi poate cu acest număr enorm de 40% ratăm vreun Eminescu, Enescu, Einstein....

0 (4 voturi)
Sorin Ionascu
23.11.2019, 14:55:14

Duamna prefesoara de Limba romana, pe mata nu te-a invatat nimeni, cand iti invatai meseria, la ora de compunere, ca nu e cazul sa repeti ad-literam o fraza in text? Daca tu asa scrii, ce exemplu le dai copiilor pe care, cica, ii inveti cum sa scrie si sa citeasca? Rusinica!!!!!

-1 (5 voturi)

Vezi toate comentariile (12)