Şcoală

articolul anterior articolul urmator

Criteriile pentru redactarea noilor manuale de religie, publicate de Ministerul Educaţiei

1
7 May 2014 19:38:14
Autor: Ioana Nicolescu
Vor fi publicate manuale pentru 11 culte religioase   FOTO: Shutterstock
Vor fi publicate manuale pentru 11 culte religioase   FOTO: Shutterstock

Ministerul Educaţiei a publicat setul de criterii după care se vor face noile manuale de religie la clasele I şi a II-a, stabilite în urma discuţiilor avute cu reprezentanţii a 11 culte religioase.

Reprezentanţii Ministerului au explicat pentru adevărul.ro că "aceste criterii sunt auxiliare şi menite să clarifice aspecte potenţial controversate din programa şcolară a materiei Religie". Criteriile au fost stabilite în urma discuţiilor purtate de Ministerul Educaţiei cu reprezentanţii cultelor care vor avea manuale.

Autorii de manuale vor trebui să ţină cont de criterii de corectitudine a conţinutului ştiinţific, printre care: să aibă grijă ca informaţia să corespundă cu învăţătura bisericii, să fie în concordanţă cu programa şcolară, iar conţinuturile învăţăturii să fie relevante experienţei de viaţă a copiilor.

În ceea ce priveşte abordarea didactică a conţinutului, informaţia trebuie prezentată cu explicaţii detaliate şi relevante, să se facă legătura între diferite evenimente religioase cu cele istorice, iar conţinutul să fie explicat pe înţelesul copiilor, inclusiv ce înseamnă simbolurile religioase utilizate.

Activităţile practice trebuie să îi înveţe pe elevi să lucreze în echipă, să valorifice experienţele religioase ale copilului din familie şi biserică, să genereze şi să susţină formarea de atitudini şi valori, să stimuleze o abordare holistică integrativă asupra lumii.

Manuele de religie vor fi elaborate pentru următoarele culte:

  • Cultul adventist
  • Cultul baptist
  • Cultul evanghelic
  • Cultul greco-catolic
  • Cultul ortodox
  • Cultul ortodox ucrainean
  • Cultul penticostal
  • Cultul romano-catolic de limbă română
  • Cultul romano-catolic de limbă maghiară
  • Cultul reformat
  • Cultul unitarian

 

Ministerul Educaţiei a publicat recent pe SEAP documentele pentru licitaţia de manuale şcolare noi la clasele I şi a II-a, care vor trebui să ajungă pe băncile şcolilor în septembrie 2014, alături de varianta lor digitală.

Criterii Aviz Culte

STUDIU: Majoritatea românilor vor predarea religiei în şcoli

Potrivit unui studiu INSCOP realizat anul trecut, 86,7% din români sunt de acord sunt de acord cu predarea religiei în şcoli.  Din totalul persoanelor care sunt de acord cu predarea religiei în şcoli, 85,4% cred că religia ar trebui predată la ciclul primar, 58,4% sunt de acord să se predea la gimnaziu şi doar 28,4% cred că ar trebui predată la liceu.

Aceste procente arată că românii sunt destul de încrezători în rolul educativ al religiei, potrivit INSCOP. Dacă în ceea ce priveşte aprecierea predării religiei la liceu sau la gimnaziu nu sunt mari diferenţe între categoriile socio-demografice, în privinţa aprecierii predării religiei la ciclul primar, persoanele cu venit mare sunt mai puţin convinse de utilitatea acesteia decât cele cu venit mic sau mediu.

În privinţa curriculei care ar trebui predată în cadrul orei de religie, din totalul respondenţilor, 55,7% cred că ar trebui studiată religia ortodoxă, 42,9% cred că ar trebui să se vorbească despre toate religiile, 21,9% cred că ar trebui studiată istoria religiilor. INSCOP precizează că respondenţii au putut opta pentru mai multe variante de răspuns.  În condiţiile în care procentul credincioşilor creştin-ortodocşi este foarte mare (peste 85%), INSCOP constată că există un grad rezonabil de toleranţă a românilor faţă de predarea altor confesiuni în şcoală.

INSCOP precizează că nu a măsurat în mod explicit ideea unor ore obligatorii sau opţionale în cadrul cărora să fie predată religia în şcoli, ci doar acordul sau dezacordul general al populaţiei cu privire la predarea religiei în şcoli.

Elevii nu sunt obligaţi să înveţe religie la şcoală

Planurile-cadru ale învăţământului primar, gimnazial, liceal şi profesional includ religia ca disciplină şcolară, parte a trunchiului comun. Elevilor aparţinând cultelor recunoscute de stat, indiferent de numărul lor, li se asigură dreptul constituţional de a participa la ora de religie, conform confesiunii proprii, potrivit Legii Educaţiei.

La solicitarea scrisă a elevului major, respectiv a părinţilor sau a tutorelui legal instituit, pentru elevul minor, elevul poate să nu frecventeze orele de religie.

În acest caz, situaţia şcolară se încheie fără disciplina Religie. În mod similar se procedează şi pentru elevul căruia, din motive obiective, nu i s-au asigurat condiţiile pentru frecventarea orelor la această disciplină.

În Bucureşti, anual, sunt câteva zeci de cereri din partea părinţilor care-şi retrag copiii de la ora de religie, însă ei au cerut înscrierea la alt cult, care înseamnă sub 1% din totalul copiilor care frecventează învăţământul preuniversitar, potrivit datelor Inspectoratului Şcolar al Municipiului Bucureşti.

Disciplina Religie poate fi predată numai de personalul didactic calificat conform prevederilor prezentei legi şi abilitat în baza protocoalelor încheiate între Ministerul Educaţiei şi cultele religioase recunoscute oficial de stat.


Ministerul Educaţiei a publicat cerinţele din licitaţia pentru noile manuale şcolare. Editorii spun că sunt nerealiste

Documentele pentru licitaţia de noi manuale şcolare la clasele I şi a II-a au fost publicate pe SEAP în Ajunul Paştelui şi prezintă câteva schimbări faţă de forma pusă în dezbatere. Spre exemplu, editurile care vor să participe la licitaţie trebuie să aibă cifre de afaceri de milioane de euro, iar preţul unui manual nou, tipărit şi digital, este prea mic, atrag atenţia editorii.

Documentaţia privind licitaţia pentru noile manuale a fost respinsă, joi, de ANRMAP

Joi, 17 aprilie, documentaţia de atribuire a licitaţiei pentru noile manuale a fost respinsă de către ANRMAP în urma procesului de evaluare. Ministerul Educaţiei a remediat problemele întâlnite şi a trimis înapoi documentaţia la ANRMAP în aceeaşi zi, urmând ca documentele să fie postate pe SEAP în termen de maxim trei zile de la data retransmiterii.

Licitaţia pentru primele manuale digitale, lansată oficial de minister. Editorii susţin că nu pot fi digitalizate toate manualele până la toamnă

Ministerul Educaţiei Naţionale a anunţat vineri că a demarat procedura de evaluare şi licitaţie pentru noile manuale de clasa I şi a II-a, care ar trebui să ajungă pe băncile elevilor, atât în variantă tipărită, cât şi cea digitală, până pe 15 septembrie 2014. Editorii spun că timpul acordat realizării de manuale nu este suficient şi că se poate finaliza noul manual digital doar pentru o materie.

Manualele digitale, o intenţie bună pusă în practică pe genunchi

Ministerul Educaţiei a lansat săptămâna trecută, cu o întârziere de peste trei luni, calendarul şi documentele pentru licitaţia de manuale noi, care ar trebui să ajungă până pe 15 septembrie pe băncile elevilor din clasa I şi a II-a. Este vorba despre deja celebrele cărţi care vor fi disponibile în paralel în format clasic şi digital pentru Religie, Matematică, Ştiinţele Naturii şi Comunicare.

VIDEO Mario Demezzo, de la Uniunea Editorilor din România: „De şapte ani, piaţa editurilor de manuale a stagnat“

În studioul Adevărul Live s-a dezbătut situaţia noilor manuale, care vor ajunge pe băncile şcolilor din septembrie 2014 împreună cu varianta lor digitală. Ministerul Educaţiei a lansat, săptămâna trecută, licitaţia pentru acestea, însă editurile vor avea la dispoziţie în jur de şase săptămâni pentru realizarea lor, în loc de şase luni, cât au cerut editorii.

Editorii ameninţă cu procese Ministerul Educaţiei dacă vor păstra condiţiile actuale de licitaţie pentru noile manuale

Editorii ar putea acţiona în instanţă Ministerul Educaţiei dacă păstrează documentele de licitaţie în forma postată pe site, la mijlocul lunii. Documentele respective nu sunt încă semnate de ministru, deci mai pot suferi modificări până pe 14 aprilie, când acestea vor fi postate pe SEAP. Aceştia au atras atenţia că elevii din gimnaziu învaţă pe manuale vechi de 17 ani.

Publicarea pe SEAP a documentelor privind licitaţia pentru noile manuale întârzie

În data de 15 aprilie, documentele privind licitaţia pentru noile manuale trebuiau postate pe SEAP, însă nici până acum nu s-a întâmplat asta. Editorii de manuale critică lipsa de punctualitate a Ministerului Educaţiei (MEN), însă, Remus Pricopie spune că documentaţia a fost trimisă. Astfel, procedura birocratică întârzie publicarea documentelor pe SEAP, însă cel mai probabil acestea vor fi postate vineri, spun reprezentanţii MEN.

Documentaţia privind licitaţia pentru noile manuale a fost respinsă, joi, de ANRMAP

Joi, 17 aprilie, documentaţia de atribuire a licitaţiei pentru noile manuale a fost respinsă de către ANRMAP în urma procesului de evaluare. Ministerul Educaţiei a remediat problemele întâlnite şi a trimis înapoi documentaţia la ANRMAP în aceeaşi zi, urmând ca documentele să fie postate pe SEAP în termen de maxim trei zile de la data retransmiterii.

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

1 Comentariu

Alexandru Robert
8.05.2014, 19:13:31

Sună foarte bine. "Elevii nu sunt obligaţi să înveţe religie la şcoală" Dar practic? Ora a treia din zi este religia. Elevii care fac religia merg la sala respectivă (sau așteaptă profesoara). DAR ce face elevul care nu învață religia|? Stă ca un paria, singurel pe coridor și așteaptă să se termine ora a treia? Intră cu ceilalți, pentru că nu poate sta singur pe coridor și asistă, fără să participe, la manifestările obscurantist-religioase ale celorlalți (ridicări în picioare, rugăciuni colective, intonări de imnuri, alte scene similare. Hai să vedem. Să presupunem că o instituție oarecare, care are drepturi de-a obliga elevul să efectueze anumite activități, ar obliga elevul în fiecare săptămână, timp de o oră, să asiste, chiar dacă nu participă, la manifestări și prezentări cu caracter vădit religios, mai mult, specifice unei anumite confesiuni. Nu ați spune imediat că aceasta înseamnă PROZELITISM RELIGIOS? Să presupunem că v-ați duce copilul la o grădiniță. Copilul fiind, să zicem, creștin ortodox. Iar în fiecare vineri, dimineața între 11 și 12, copilul ar fi obligat de grădiniță să asiste la vizita pe care o face un lider religios musulman, timp de o oră în care ceilalți copii s-ar așeza pe covoare cu fața spre o anumită direcție, ar recita versete, s-ar apleca cu capul spre pământ, iar liderul religios le-ar explica, pe înțelesul și al copilului dvs., despre viața lui Mahomed, importanța Coran-ului, preceptele și învățătura musulmană, legile după care trebuie să trăiască un bun musulman și binefacerile de care va avea parte în urma acestui fel de trai, precum și pedepsele de care vor avea parte necredincioșii... eu nu spun că ceea ce spune liderul musulman nu este corect din punctul de vedere al comunității sale... dar ar fi corect din punctul dvs. de vedere ca săptămână de săptămână copilul dvs. să audă acest mesaj și să asiste la aceste manifestări ... pentru că nu poate sta singur între timp, afară??? Există o ipocrizie imensă în această privință, elevii sunt obligați să participe la orele de religie sub cele mai variate pretexte, iar asta, indiferent de cum s-ar interpreta, reprezintă PROZELITISM RELIGIOS, adică un lucru interzis în învățământ. MAI ESTE UN ASPECT, al discriminării. Elevii care participă la ora de religie primesc ceva, pe care elevul care nu participă nu îl primește în alt fel. Asta nu este corect. Dacă ar fi așezate în prima sau ultima oră (cum era prevăzut la început, când pe poarte din dos a școlii s-a introdus religia sub forma unor cursuri în stilul cărții lui Eliade), elevul ar putea veni/pleca separat (dar tot nu ar fi corect, de exemplu transportul școlar nu poate asigura aceste servicii separat). Corect ar fi ca ALĂTURI DE ÎNVĂȚĂMÂNTUL RELIGIOS (care inițial se numea "moral-religios") să apară și o formă de învățământ moral-științific. Știința are propria sa istorie "sfântă" Știința are proprii săi martiri și propriile sale martire. Știința are propriile povești pline de morală, despre corectitudine, perseverență, verticalitate în gândire, sacrificiu de sine. UNDE SUNT PREZENTATE ELEVILOR ACESTE EXEMPLE??? Este suficientă materie în educația moral-științifică, în educația în spiritul și respectarea istoriei științei, pentru a umple doisprezece ani de materie cu folos și fără a ne repeta, ba chiar cu valoroase și importante lecții pentru elevi, pentru formarea și dezvoltarea gândirii lor morale, civice, sociale. Unde este materia ISTORIA ȘI MORALA ȘTIINȚIFICĂ, paralelă și alternativă cu Istoria și morala RELIGIOASĂ? Faptul că niște ipocriți vorbesc despre "caracterul științific" al materiei cuprinse în cadrul religiei (sunt curios, sunt din același leat cu acel purtător de cuvânt al Elenei Ceaușescu, care în urmă cu vreo 35 de ani, începea la un Simpozion științific cu tema "Știința și filosofia", organizat de studenți la Iași (eu participam venit din București, ca student al profesorului Vasile Tonoiu), un discurs de salut din parte "tovarășei", cu cuvintele memorabile "Mai este astăzi unii oameni de știință care nu acceptă că filosofia este o știință..." (sic!)), nu ascunde faptul că ... ... niciodată nu s-a pus măcar pe ocolite problema unei alternative științifice la "morala religioasă", care să fie oferită elevilor "care nu vor să participe la religie" ... ... ceea ce spune totul despre modul OBSCURANTIST-religios în care este văzută alternativa la religie și știința în str. Berthelot ...

Modifică Setările