Şcoală

articolul anterior articolul urmator

Profesori de secol XXI, stringenţă de prim rang pentru securitatea naţională a României

4
16 Apr 2020 23:46:07
Marian Staş
acad. Marius Andruh (arhiva personală / Edupedu.ro)
acad. Marius Andruh (arhiva personală / Edupedu.ro)

La vremea sa, academicianul Solomon Marcus a avut curajul pronunţării primei sentinţe dure în materia Şcolii de la noi: la rădăcina răului adânc din societate stă dezastrul din Educaţie. Acum, academicianul Marius Andruh apasă şi mai acut pe rana deschisă: dacă profesori făcuţi prin LICENŢĂ nu sunt, Şcoala se duce de râpă. Sub ochii noştri.

Nu zic deloc vorbe mari, pentru senzaţional ieftin. Nu e felul meu de a fi. Îmi cântăresc extrem de atent cuvintele, îndeosebi când e vorba de enunţurile grele ale Educaţiei din România. Tocmai de aceea, iau în serios la modul absolut avertizarea de azi a academicianului Andruh, privind nevoia critică de formare iniţială a viitorilor profesori prin programe de LICENŢĂ:

Aici nu se mai pune problema că este greu sau uşor, complicat sau simplu, ci că trebuie regândită, cât se poate de repede, o parte a învăţământului superior, de dragul viitorului ţării acesteia!

Soluţia propusă de domnia-sa este limpede ca lacrima:

Punctul meu de vedere este că ar trebui construit un traseu separat pentru viitorii profesori, începând chiar cu anul I. Cei care se opresc la stadiul de licenţă vor preda numai la gimnaziu şi, pentru a acoperi învăţământul rural în special, aceştia vor avea o dublă specializare (pentru mai multă flexibilitate, studentul poate avea posibilitatea de a alege combinaţia de discipline in funcţie de abilităţile/preferinţele lui). Pregătirile pedagogică şi metodică se pot realiza mult mai eficient în acest fel. Studiile se pot continua la forma de master, care va pregăti profesorii de liceu; pentru aceasta, studentul îşi va alege una din cele două discipline pentru aprofundare prin cursuri de specialitate. Abordările interdisciplinare în procesul de predare vor fi realizate mult mai simplu (şi firesc) de către de profesorii cu o astfel de pregătire.

Mesajul de azi al academicianului Andruh amplifică pledoaria sa pentru acest mod de formare pe filieră didactică, formulată public la începutul lunii martie. Este şi teza enunţată explicit, la vârf, de Preşedintele României, în ianuarie, în cadrul conferinţei de lansare a unor documente de politică publică realizate de OCDE, sub egida proiectului România Educată.

N-are rost să lungesc inutil textul de faţă. In extenso, am scris despre subiect şi aici, şi aici. Comunitatea universitară cunoaşte chestiunea bine de tot, doar că, din motive mult-prea-mici în raport cu gravitatea mult-prea-acută a proiectului, încă ezită să acţioneze decisiv în sensul mult-prea-limpede explicitat de acad. Marius Andruh. Viziunea de leadership şi decizia de management ce au a decurge pe cale de consecinţă sunt, şi ele, limpezi ca lacrima: începând cu anul universitar 2021-2022, primele universităţi din România oferă programe de LICENŢĂ PENTRU PROFESIA DIDACTICĂ. Bucureşti? Cluj? Iaşi? Timişoara? Alte comunităţi academice suficient de curajoase? Facem?

#cartofulfierbinte #elefantulrozdinîncăpere #tictactictac

La urmă, recapitulăm.

LI-CEN-ŢĂ. LI-CEN-ŢĂ. LI-CEN-ŢĂ!...

Pentru că #sportiveunaPROFESORDEEDUCAŢIEFIZICĂecutotulaltceva

Şi pentru că #filologeunaPROFESORDELITERATURĂecutotulaltceva

Şi pentru că #geografeunaPROFESORDEGEOGRAFIEecutotulaltceva

Şi pentru că #matematicianeunaPROFESORDEMATEMATICĂecutotulaltceva

Şi tot aşa.

#haicăputem

Gând bun tuturor.

Ţinem aproape. 

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

4 Comentarii

mda
17.04.2020, 01:23:23

Problema fundamentala a educatiei n-are nicio legatura cu ceea ce enunta dl. academician aici. Problema fundamentala a educatiei in Romania este faptul ca utilitatea sociala a educatiei este foarte scazuta: Romania nu este un stat in care sa progresezi social PRIN educatie. De pilda, majoritatea posturilor importante se obtin prin pile si relatii si sunt nenumarate situatii in care trebuie sa dai spaga pentru a obtine un post. Preotii isi "cumpara" parohiile, in CA apar amante si nepoate, pana si posturile academice presupun un anumit servilism al asistentului sau doctorandului fata de profesorul universitar - redacteaza articole pentru profesor, ii opereaza pacientii (ca in cazul lui Beuran), etc, etc. Nu avem un sistem social meritocratic, ci unul tribal, bazat pe clanuri si gasti. Ca sa obtii ce vrei, trebuie sa faci parte din gasca potrivita: politica, economica, academica. Indiferent cum formezi profesorii, cererea sociala pentru educatie va fi scazuta, iar asta face scoala neperformanta...

+2 (2 voturi)
dorovio
17.04.2020, 02:45:09

Da , sunt intru-totul de acord cu tine.De unde sa incepem ma intreb? Schimbari politice: psd-ul, alde, pro romania , udmr trebuie sa dispara sau sa fie trimisi in opozitie caci in 30 de ani au distrus Educatia.. Dar cum,daca multi oameni sunt neinformati (needucati) si-i voteaza in continuare? Mai sunt foarte multi care nu au mers la vot chiar daca sunt educati (printre care cu rusine ma aflu si eu, chiar daca la ultimele alegeri am fost). Sper ca acestia vor merge, eu sigur daca traiesc si voi fi sanatos merg si voi convinge cat mai multi sa mearga, sa nu patim ca la ultimele alegeri parlamentare cand cateva milioane de beneficiari ai regimului pas-alde magyar-psd (udmr) si cei manipulati (zombificati de antena1 si mafia media) au decis soarta, a celorlalti.Lupta impotriva coruptiei : cum se poate lupta? Au mazilit.o pe Kovesi dupa care DNA a redus motoarele. Cred ca prin vot, pentru orice partid care are in program combaterea coruptiei, se pot obtine rezultate bune.Cunosc sistemul de invatamant si cum poti ajunge in functii publice (invatamant, sanatate, administratie publica etc) in Spania.De ce sunt platiti cu bani grei cei de la SIE (bine ca a plecat hoitul de mnelescanu, urmeaza sa plece hoitul de Tariceanu si nu mai e mult pana la viitoarele alegeri parlamentare)? Trebuie sa ne uitam la unele tari si sa alegem ce sistem de invatamant au si care este mai potrivit pentru noi, in Romania.Multi isi dau cu parerea (printre care si eu) dar cred ca va dura mult timp pana cand "vom fi iarasi ce-am fost, ba mai mult decat atat,,

+1 (1 vot)
Lica Mosu
17.04.2020, 08:23:27

@ Staș (STAS ! ! Azi zici bine. Una e profesorul de sport (antrenorul) si alta profesorul de ed. fizică ! Deși mult timp in pregatirea lor diferentierea era doar ,,specializarea” ar trebui ca aceasta diferentiere sa fie mai mare. Antrenorului de ,,jocuri” nu trebuie sa stie schi, scrima, tir, inot, haltere... si nici invers ! Pregatirea teoretico-metodica era foarte complexa la ICF/ IEFS / ANEF , dar diferentierea era mica . Nu stiu acum cum este dar ...rezultatele (slabe) se vad ! PS Cunosc bine domeniul (de la primar la superior !) si mi-e rusine cu profu' nepoate-mii !! (Am facut inspectii la ,,necalicicati” - doar cursuri stagiare, la nivel de judet - cu un nivel muuult mai ridicat !!) PPS Exemplul este din domeniu pe care-l cunosc, dar se pare ca si la alte discipline e la fel !

Costi Aron
18.04.2020, 08:28:19

Mi se pare atit de aberant contextul si peisajul incit nici nu-mi vine cheful sa-mi dau cu parerea. Parca era vorba sa se dea 6% din PIB pentru educatie. Niciodata nu s-a dat. China, da?...aia de lucreaza pe 2lei jumate...aia platesc profesorii cu 3000-4000 de dolari....si nu sint aia valorosi sau cu state vechi. La noi...ce sa mai discutam...Basescu zicea ca aia se descurca din meditatii. dar nu numai el gindeste asa. ca sa ai un profesor iti trebuie si o legatura cu un institut de cercetare si cu industria. Filme SF baieti, filme SF dar continuati sa visati. In calitate de colonie exotica, chiar nu va trebuie asa ceva...continuati sa consumati produsele gindite si fabricate de altcineva. serios, chiar nu mai are nici un rost.

-1 (1 vot)
Modifică Setările