Un manual finlandez costă 27,90 de euro, prin comparaţie cu manualele licitate de editurile Litera şi CD Press, care au preţuri de 4-5 lei, adică de 1 euro. Şi calitatea manualelor diferă considerabil, spune expertul în educaţie Alexandra Anton, care a studiat ştiinţele educaţiei la Universitatea Turku din Finlanda.
„Diferenţele sunt evidente, manualul finlandez seamănă foarte mult a carte de poveşti, ilustraţiile sunt atractive, la început sunt prezentate literele şi cuvintele pe silabe, apoi se dau texte şi povestioare de diferite lungimi şi dialoguri, pe baza cărora se pun întrebări mergând pe ideea că trebuie să meargă de la uşor la greu. Astfel, se face trecerea de la cuvinte mai scurte la cuvinte mai lungi, propoziţiile sunt logice şi atractive, nu concentrate pe forme vechi ale cuvintelor, iar povestea este prezentată sub o formă interactivă“, a explicat Anton.
Cum arată abecedarul românesc
Prin comparaţie, noul abecedar al editurii Litera este plin de texte fără logică şi rime fără sens, este de părere Adriana Săftoiu, care a prezentat pe blogul său de pe adevarul.ro câteva pagini din manualul ce trebuia să ajungă pe băncile şcolilor. Şi învăţătorii au făcut câteva observaţii vizavi de noul abecedar.
„Din câte îmi dau seama, manualul este construit identic cu cele de dinainte de anii 2000. Textele mi se par uşor anoste, plictisitoare, merg pe aceeaşi metodică învăţată la şcoală prin anii '80“, spune învăţătoarea Liliana Antonie din Capitală. Ea a mai băgat de seamă că manualul are numai 64 de pagini. „La un asemenea număr de pagini, nici nu poţi cere mai multe tipuri de exerciţii, o diversitate mai mare de exemple, ceea ce va obliga, în continuare, învăţătorii şi profesorii să îşi pună în funcţiune toată imaginaţia şi creativitatea pentru a crea şi dezvolta jocuri atractive, iar pe părinţi, să suporte costurile suplimentare pentru multiplicări de fişe, jocuri“, a spus învăţătoarea.
Antonie a mai remarcat că pe una dintre pagini, întrebările cer răspunsuri monosilabice (,,da'' sau ,,nu''), ceea ce nu e corect din punct de vedere metodic, spune ea, fiind vorba de disciplina ,,Comunicare în limba română''.
„Întrebările formulate trebuie să ceară răspunsuri formulate în propoziţii simple şi apoi, dezvoltate: o imagine, sub imagine o linie mai groasă care să semnifice propoziţia care se termină cu semnul întrebării, deasupra două, trei linii care să semnifice cuvintele şi cerinţa se poate complica în timp, figurându-se şi numărul de silabe ale fiecărui cuvânt.Copilul va formula ce întrebare crede el că ,,scrie“ 'acolo, va face efortul de a gândi li a-şi imagina, în plus, îşi va atrage colegii în comunicare, pentru că va cere răspuns de la ei“, a mai spus Liliana Antonie.
Învăţătoarea Cornelia Popa, de asemenea vicepreşedinte FSLI, a subliniat şi aspectele bune ale noului abecedar: vizează metoda de predare transdisciplinară, iar accentul cade pe comunicare, pe jocul de roluri, ceea ce este şi principala noutate faţă de vechiul manual.
„Abecedarul se potriveşte cu programa, imaginile sunt clar realizate, cartea permite elevului să facă propoziţii, să îşi imagineze un dialog şi să stabilească corespondenţe între imagine şi cuvânt“, a explicat Popa, la Adevărul Live.
Pe aceeaşi temă:
EXCLUSIV Cum arată Abecedarul care nu a mai ajuns la elevi
Toamna bobocilor fără Abecedar. Părinţii: „Este sub orice critică!“
FOTO Să ne aducem aminte: manualele de altădată
Elevii, cobaiul sistemului de educaţie: noul an şcolar începe fără Abecedar
Adauga Comentariu
Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos
Varianta 1
Autentificare cu contul adevarul.ro
Varianta 2
Autentificare cu contul de Facebook
20 Comentarii
Sortare: Cronologic · Dupa popularitate
Comparati dude cu nuci. Preturile difera de la tara la tara.Salariile,puterea de cumparare etc
Calitatea are pretul ei... Raporul dintre prerurile celor doua manuale este colosal: 28x. Ma indoiesc de faptul ca finlandezii au puterea de cumparare de 28 ori mai mare decat cea a romanilor.
Stan Toma.Problema este ca manualele romanesti sunt precum merele acre.Nu e vorba doar de pret aici ci de un amalgam intreg.Educatia eu spun ca este o investitie de viitor si poate fi suportata de stat cu un 5-6% din PIB.Este spre binele viitorului nostru sa reformam acest sistem care oprimeaza creativitatea si gandirea libera a elevului.Altfel vom mai prelungi agonia cu inca cateva generatii.
Abecedarul finlandez e ca o carte de poveşti cu ilustraţii atractive, cu propoziţii logice. Noul abecedar românesc este construit identic cu cele dinainte de 2000 - texte anoste, plictisitoare.. M-am prins de ce. Romulus şi Remus de Finlanda au supt la o lupoaică, Romulus şi Remus de România au supt şi sug şi tot sug la o... la o?!... la o??... răspunde ministrul Educaţiei REMUS (sic!) Pricopie... la o VULPE!!! Păi bine domn' ministru - la un CV cît Casa Poporului să n-ai mata umila curiozitate de a şti de unde ţi se trage numele?
Doamna Nicolescu, Ceva mai la vest, Finlanda nu mai e idolul invatamantului democrat. A mai decazut nitel, dar tot e in primii 5-10. Era si timpul, de altfel: de prin '89-'90 era in cadere libera la OIM, pana s-a stabilizat pe zona locurilor 50-70. Extrem de batator la ochi este faptul ca mereu se discuta de invatamantul finlandez la anii mici. La nivel liceal nu pare sa ajunga vreodata discutia (ori deasupra - deasupra, insa, nu mai e tarmul invatatorilor si al expertilor in educatie, asa ca discutia nu ajunge nicicum, nicicand acolo). Acum 1-2 ani, d-l Marian Stas ne punea la dispozitie o programa de liceu finlandeza. La clasa a 12-a, aparea si un curs de ... Teoria Numerelor! Ne aratati macar cat costa, daca nu si tabla de materii ? Ca prea discuta toata lumea doar clasele primare.
Vezi toate comentariile (20)