Şcoală

articolul anterior articolul urmator

Cum îşi bate şcoala joc de copiii noştri (III). Biologie, clasa a V-a

100
31 Oct 2017 11:36:35
Ştefan Vlaston
FOTO 123RF
FOTO 123RF

Am răsfoit manualul de biologie pentru clasa a V-a. N-am întâlnit o enormitate pedagogică şi educaţională mai mare decât acest manual. Aprobat şi girat de către Ministrul Educaţiei. Un munte de concepte şi noţiuni pe care nu le ştim nici noi, adulţii. Nu pot să nu adaug reacţia unui prieten după citirea draftului articolului: „bă, ăştia sunt nebuni?“.

Copiii, abia trecuţi de şcoala primară, unii nu au clare cuvinte de conversaţie uzuală, trebuie să înţeleagă şi să înveţe, în 30 de ore, lista conceptelor prezentate mai jos. Materie de nivel liceal, dacă nu chiar universitar. În clasa a V-a!

Nici nu ştii cine sunt mai vinovaţi: autorii de programă la biologie sau autorii de manuale? Cei mai vinovaţi sunt, în orice caz, cei care aprobă astfel de aberaţii. Cei care aprobă astfel de programe şi manuale au luat-o razna. Rău de tot. Altfel nu-mi explic cum aprobă pentru clasa a V-a manuale cu concepte la care ni se încurcă limba în gură şi nouă, celor mari, şi cu studii superioare.

Manualul răsfoit: Biologie, clasa a V-a, editura DPH, autori: Adriana Simona Popescu, Gina Bărac, Marinela Roşescu, Florica Alexandrescu, Daniela Petrov, Cristian Gurzu, Valer Cerbu. Manualul a fost aprobat prin OM de către Ministerul Educaţiei Naţionale, cu nr 5268/03.10.2017.

Iată lista conceptelor de bază, uşor de reperat, în manual fiind scrise cu litere bolduite. Repet, la clasa a V-a!

Biotop, factori abiotici, biocenoza, ecosistem, biom, apă salmastră, eclozare, poichiloterme, homeoterme, fotosinteză, lanţuri trofice, reţele trofice, categorii trofice, descompunatorii, simbioză, camuflajul, mimetismul, crustacee, polenizare, substanţe organice, germinare, larvă, nutrienţi, graminee, moluşte, virusuri, protozoare, humus, artropode, endemic, angiosperme, acicular, gimnosperme, plancton, canibalism, debit, planarie, relict, submers, troglobionte, troglofile, calcar, fosile, plaur, grind, fitoplancton, zooplancton, detritus, epifite, prehensil, heterotrofă, autotrof, saprofite, agent patogen, protiste, euglenă, pigment clorofilian, hife, miceliu, ruginile, tăciunii, malurile, rizoizi, rizom, cormofite, spongieri, celenterate, cefalopode, artropode, chitină, monotreme, pinipede, placentare, marsupiale, heterotrofe, saprofite.

Nu sunt toate noţiunile din manual. Sunt alte multe denumiri ştiinţifice de animale sau plante, care dublează noţiunile sofisticate şi dificil de memorat.

Iată câteva exemple copiate direct din manual:

Structura lecţiilor are spre final rubrici de tipul „Ştiaţi că...“, „Dicţionar“, „Teme şi aplicaţii“. Las la latitudinea cititorilor aprecierea conţinutului din textul de mai sus, care abundă în termeni a căror definire (ce trebuie făcută, pentru înţelegere şi nu memorare mecanică) generează alţi termeni la fel de complicaţi şi necunoscuţi copiilor de vârste 10-11 ani.

Textul de mai sus descrie Producătorii şi Consumatorii din peşteri (prezentat la lecţia „Peştera“). Este adevărat, textul este condensat, conţine fotografii sugestive, însă termeni ca „dioxid de carbon“, „substanţe organice“ (chimie), „fotosinteză/chemosinteză“, „depigmentarea tegumentului“, nemaivorbind de termenii marcaţi „troglobionte“ şi „troglofile“ ne-ar pune şi pe noi, adulţii, în dificultate (nu sunt prezentaţi nici în „Dicţionarul“ de la final).

Un alt exemplu:

Dacă cineva îşi imaginează că nişte copii de 10-11 ani pot înţelege şi reţine astfel de concepte, în 30 de ore dintr-un an şcolar, se înşeală amarnic. Şi mai au de învăţat şi la matematică, română, istorie, geografie, informatică etc.

Autorii manualelor sunt profesori, sau nu? Pentru că nu pot să cred că profesori cu experienţă nu sesisează prăpastia dintre capacităţile unui copil de 10 ani şi cerinţele programelor şcolare, la toate disciplinele, cerinţe aproape imposibil de îndeplinit.

Există şi multe lucruri bine realizate în manual

Fără îndoială, manualul are o grafică sugestivă, cu îndemnuri imperative „Aminteşte-ţi!“, „Descoperă!“, „Reţine!“, „Află mai multe!“, sau uşor stimulative de tipul „Ştiaţi că...“, uneori sunt explicaţi şi temeni (2-3) în „Dicţionar“, ca la finalul lecţiei să fie propuse „Teme şi aplicaţii“ şi „Proiecte“. Însă conţinutul, partea care revine elevului spre înţelegere şi învăţare, uneori şi spre experimentare practică, este de un nivel mult peste cei 10-11 ani ai săi.

Ce mai este de făcut?

Doar la nivelul şcolii se mai poate îndrepta ceva. Profesori, directori, şefi de catedră, să-şi asume răspunderea de a adapta programa şi manualul la posibilităţile şi potenţialul copiilor cu care lucrează. Să renunţe la concepte abstracte, să meargă cu copiii în parcuri, în ferme de animale, dacă este posibil, şi să le explice acolo, pe înţelesul lor, ideile principale ale programei. Să crească flori şi plante decorative împreună cu elevii, să le urmărească evoluţia şi să le explice fazele de dezvoltare ale acestora.

Profesorii cu experienţă ştiu ce se poate şi ce nu se poate preda la clasa a V-a. Scopul este să nu-i îndepărtăm pe copii de şcoală, ci să-i facem să vină „cu drag“ la şcoală, nu cu spaima că vor lua note mici pentru că n-au înţeles lecţia. 

Învăţământul românesc a luat-o pe un drum greşit, cel puţin în cazul curriculei pentru clasa a V-a. Dacă nu există profesori şi oficiali care să înţeleagă rolul şi rostul educaţiei, vom asista la creşterea abandonului şcolar, sau la parcurgerea gimnaziului fără niciun folos în dezvoltarea şi consolidarea personalităţii elevilor.

PS. Mulţumesc dnei Dr. Oana Lupu pentru sprijinul acordat.

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

100 Comentarii

Dana DK
31.10.2017, 13:04:04

Daca mai adaugam la ploaia de notiuni aiurea si atmosfera absolut gretoasa creata prin promovarea copiilor cu posibilitati materiale si care au parinti cu relatii in detrimentul copiilor mai putin norocosi - atunci avem imaginea dezastrului din scolile din Romania. In scolile din Romania bullyingul este la el acasa, bataile si umilintele se intampla zilnic. O jungla in care cel cu bani si relatii isi pot permite absolut orice in timp ce copiii sarmani si mai putin norocosi de a se fi nascut in familii sarace si modeste invata inca de la varsta scolii primare sa lase capul in jos, sa accepte umilintele si bataia de la cei "superiori".

+17 (17 voturi)
silent warrior
31.10.2017, 13:13:51

Lasati domnule profesor ...sa se invete copii cu greul de mici . Sa se invete cu sfidarea , cu inghititul in sec , cu ipocrizia ,cu acceptarea aberatiilor si a nedreptatilor , munca in zadar sau de mantuiala , cu ciocul mic si capul plecat , etc etc. Dar asta nu vor invata de la ministrul genunche si nici de la politrucii vremelnic la putere. Vor invata de la dascalii lor . , care accepta toate astea. Asa vor accepta si copii la vremea lor. Sa fii profesor si sa ai un asemenea ministru , sa ti se dea astfel de manuale si tu sa nu ai nimic impotriva.... doar pt cativa firfirei in plus la salariu.... e mai jenant decat orice. Bugetarimea e de multe feluri dar de la profesori si invatatori era de asteptat la mult mai multa demnitate , pentru ca in mana lor e viitorul. Ori ei au ajuns varful de lance al armatei de votaci pesedeu. O masa amorfa de capete plecate ... macar de ar fi cu burtile pline...

+16 (22 voturi)
un motan intransigent
31.10.2017, 13:48:36

Trebuie neaparat ca autorii de manuale sa cunoasca , la nivel academic , si materiile prezente in celelalte manuale . Sa fie obligati sa cunoasca toata curicula anului de studiu pentru care concep manualul respectiv . Si profesorii care predau in scoli , sa aiba aceleas obligatii . La urma urmelor , elevul e obligat sa cunoasca toate materiile , iar profesorul sa scape doar cu una ?

+7 (9 voturi)
🖕
31.10.2017, 13:53:14

Păi ce să-i faci, că domnul ministru s-a operat la „genunche”, nu la cap (unde trebuia)? Asemenea manual trebuia respins din start, de prima comisie, fără explicații! (iar dacă autorii nu înțeleg de ce, n-au ce căuta în învățămînt)

+9 (9 voturi)
gigel gigescu
31.10.2017, 14:07:04

asa e. manualul de biologie este f complicat, cu termeni stiintifici mult prea sofisticati pt elevi. urmarea??? elevii nu vor retine nici macar notiuni elementare de biologie. ar fi f bine daca manualele, in general, ar fi axate pe aplicatii practice ale notiunilor teoretice, iar unele ore de biologie ar fi frumos sa se desfasoare in natura. cat depsre manuale, nu e singurul prost redactat. cel mai catastrofal mi se pare cel de istorie-gimnaziu. e o nenorocire acest manual. e f prost redactat, ilogic, fara o insiruire cronologica, cu multe amanunte si fara consistenta. ar trebui ca o comisie competenta sa redacteze manualele pt gimnaziu si liceu, nu orice prost care are pretentii de savant.

+6 (10 voturi)

Vezi toate comentariile (100)

Modifică Setările