Cum văd elevii şi profesorii începutul şcolii. Purtatul măştii şi lipsa infrastructurii digitale, principalele probleme din şcoli

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Elevii sunt incomodaţi de purtatul măştii FOTO Sever Gheorghe
Elevii sunt incomodaţi de purtatul măştii FOTO Sever Gheorghe

La ceva timp de la începerea noului an şcolar, Fundaţia Agenţia de Dezvoltare Comunitară „Împreună” a realizat o consultare rapidă cu elevii şi cadrele didactice de la nivel naţional, cu scopul de a înţelege care este perspectiva asupra noului an şcolar în contextul pandemiei de COVID-19.

Un număr de 782 elevi (clasele 5-12) şi 207 cadre didactice au răspuns la un scurt chestionar online, cele mai multe dintre întrebări fiind similare pentru ambele grupuri de respondenţi. Eşantionul este neprobabilistic, folosind metoda celor mai disponibili respondenţi (distribuirea chestionarului pe grupurile WhatsApp, Facebook, e-mail deja existente) şi a bulgărelui de zăpadă (respondenţii au transmis la rândul lor chestionarul altor cunoştinţe).

Respondenţii provin din toate judeţele României (inclusiv Bucureşti). Una dintre limitele acestor date este faptul că au fost colectate online ceea ce înseamnă că din lotul de respondenţi fac parte doar persoane cu acces la internet şi/ sau terminale digitale. În ceea ce priveşte mediul de provenienţă al respondenţilor, acesta este majoritar urban atât pentru elevi, cât şi pentru cadre didactice (peste 55%). 

În ce măsură elevii s-au acomodat la regulile de distanţare şi igienă? 

Prima săptămână de şcoală a fost percepută diferit în funcţie de propriile experienţe şi contextul specific al şcolii şi localităţii. Pentru 34% dintre cadrele didactice respondente, prima săptămână de şcoală a însemnat multe situaţii neprevăzute sau dificile, în timp ce alţi 11% dintre reprezentanţii şcolilor susţin că începutul şcolii a fost haotic. Elevii au resimţit aproximativ aceleaşi percepţii cu privire la începerea şcolii, respectiv 24% dintre cei care au răspuns chestionarului s-au confruntat cu situaţii neaşteptate, iar 16% consideră că această săptămână a fost „un haos”, este o primă concluzie a consultării. 

Atât elevii, cât şi cadrele didactice consideră că elevii s-au acomodat bine sau foarte bine la noile reguli de distanţare şi igienă impuse la şcoală, însumând procente de aproximativ 80% dintre respondenţi pentru ambele categorii. 

Variantele de învăţământ desfăşurate în prima săptămână de şcoală sunt extrem de diverse, de la învăţământ faţă în faţă până la transmiterea unor materiale pe WhatsApp sau e-mail. Aproximativ jumătate dintre elevii respondenţi au participat în prima săptămână de şcoală la modelul de educaţie hibrid, cel în care jumătate dintre elevi sunt în clasă, iar cealaltă jumătate se află acasă, în sistem online. Varianta hibridă a fost cea în care s-au aflat şi 68% dintre profesorii respondenţi. Proporţia elevilor şi a cadrelor didactice care au fost în totalitate în sistem online este destul de mică, respectiv 10% dintre elevi şi 4% dintre cadre didactice. Respondenţii au menţionat şi alte variante pe care le-au experimentat în prima săptămână de şcoală: împărţirea elevilor în 2 grupe pentru învăţământ faţă în faţă, varianta asincronă prin care profesorii au transmis elevilor materiale pe e-mail sau alte platforme de comunicare sau prin care colegii au transmis teme celorlaţi elevi. 

 

Probleme cu purtatul măştii

Principala dificultate resimţită atât de elevi, cât şi de profesori este cea a purtării măştii pe întreaga perioadă de derulare a activităţilor la clasă. Subliniem aici că, deşi aceştia s-au conformat regulii de purtare a măştii, experienţa în sine este dificilă. Din perspectiva elevilor (49%) o dificultate semnificativă este reprezentată de imposibilitatea interacţiunii fizice cu ceilalţi colegi, în timp ce cadrele didactice au resimţit provocarea de a desfăşura activităţile educaţionale respectând distanţarea între elevi în timpul orelor, cât şi în pauze. În ceea ce priveşte prezenţa instrumentelor digitale necesare (calculator, laptop, internet de mare viteză etc.), 19% dintre elevi au susţinut că acest aspect a fost problematic pentru şcoli, iar 9% pentru conexiunea elevilor de acasă. De asemenea, 35% dintre profesorii respondenţi au menţionat că au întâmpinat dificultăţi legate de conexiune pentru desfăşurarea orelor în regim hibrid sau online. Alte dificultăţi remarcate de cadrele didactice sunt: reacomodarea elevilor la şcoală, lipsa materialelor, lipsa unei platforme online la nivel de şcoală, lipsa pauzelor pentru profesori, timpul foarte mare pentru pregătirea lecţiilor hibrid. Elevii au mai observat că unii dintre profesori nu au fost suficient de bine pregătiţi pentru a desfăşura orele în sistem hibrid sau online. 

Regulile au fost respectate, în general

Percepţia elevilor şi a cadrelor didactice este că regulile de distanţare şi igienă au fost respectate încă din prima săptămână de şcoală. Atragem atenţia însă că percepţia este subiectivă şi influenţată de contextul şi experienţa socială. Una dintre regulile care e considerată ca fiind cel mai puţin respectată este cea legată de măturarea şi spălarea zilnică a curţii şcolii cu jeturi de apă, 33% dintre cadrele didactice şi 23% dintre elevi susţinând această măsură nu se aplică în şcolile de unde provin. O altă normă care a fost extrem de discutată în spaţiul public este cea a limitării interacţionării fizice dintre elevi, 21% dintre profesori şi 17% dintre elevi declară că această regulă nu a fost respectată în şcolile lor. Alte reguli care au fost mai puţin respectate în viziunea elevilor sunt intrarea în şcoală pe mai multe uşi de acces (18% dintre elevi nu consideră că a fost respectată în şcoala/ clasa lor) şi gestionarea fluxului de elevi care merg la toaletă (13% dintre elevi nu consideră că a fost respectată în şcoala/ clasa lor). 

Deşi începutul de şcoală a implicat multe provocări pentru elevi şi cadre didactice, există câteva elemente pozitive remarcate de aceştia. În primul rând, respectarea regulilor de igienă şi distanţare din partea elevilor este apreciată de ambele grupuri în proporţii similare (65% pentru elevi, respectiv 67% pentru cadre didactice). Legat de respectarea acestor reguli în rândul cadrelor didactice, apar diferenţe între percepţii; profesorii declară despre propriul grup că respectă regulile în proporţie de 83%, în timp ce doar 53% dintre elevi consideră că profesorii respectă normele impuse în contextul pandemiei de Coronavirus. Aceeaşi discrepanţă este remarcată şi în cazul percepţiei asupra modului în care şcoala a asigurat consumabile şi materiale necesare în contextul actual, 80% dintre cadre didactice consideră că acest aspect este un element pozitiv comparativ cu doar 51% dintre elevi. 

Probleme cu accesul la internet

Cadrele didactice au remarcat în proporţie de 55% că există în şcolile unde predau elevi care nu pot participa la educaţia online din cauza lipsei accesului la infrastructură digitală. Proporţia elevilor care au observat această problemă este mai mică, respectiv 26%, probabil pentru că aceştia nu au o imagine de ansamblu asupra prezenţei şi motivelor de absenţă/ prezenţă ale tuturor coelgilor. 

Elevii consideră că pentru elevii care nu au acces la şcoala online ar trebui achiziţionate terminale digitale individuale cu conexiune la internet. Pe de altă parte, profesorii au fost întrebaţi ce vor face în mod concret pentru a asigura accesul la educaţie pentru toţi elevii, doar 41% au declarat că urmează să fie achiziţionate terminale digitale, iar alţi 42% dintre respondenţi au susţinut că le vor transmite materiale părinţilor, responsabilitatea devenind practic a acestora. Alte răspunsuri din partea profesorilor au inclus menţiunea că nu au soluţii în momentul de faţă, unii dintre părinţi neputând să fie contactaţi şi, practic, neexistând deloc o comunicare cu elevii. 

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite