Desfiinţarea inspectoratelor şcolare, din nou pe lista parlamentarilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Un proiect care propune desfiinţarea inspectoratelor şcolare va fi dezbătut în curând în Parlament. Legea este susţinută de reprezentanţii sistemului de învăţământ care consideră că inspectoratele şcolare sunt nişte „instituţii toxice, comuniste şi corupte“. Cei mai mulţi însă cred că măsura este greu de pus în practică.

Deputatul independent Cornel Comşa va depune la Parlament, în această săptămână, o iniţiativă legislativă ce prevede desfiinţarea inspectoratelor şcolare. Nu este prima oară când se vorbeşte despre dizolvarea acestor instituţii. 

„Descentralizarea în domeniul educaţiei este absolut necesară pentru a da putere şcolilor să ia decizii şi comunităţii locale să se implice cu adevărat şi a fost cuprinsă în strategia de descentralizare, realizată de Guvern, în 2006. Vreau să pornesc o dezbatere reală pe acest subiect, iar primul pas este să oferim o formă şi un cadru instituţional, iar Comisia de învăţământ din Camera Deputaţilor va trebui să-şi asume acest rol”, a explicat Cornel Comşa, iniţiatorul proiectului legislativ.

În viziunea deputatului de Alba, administraţia locală, care deţine deja terenurile şi clădirile în care funcţionează şcolile şi alte instituţii de învăţământ, ar urma să preia şi atribuţiile de administrare, în baza resurselor proprii şi a finanţărilor de la minister.

Directorii ar urma să fie numiţi direct de către consiliul de conducere al şcolii, iar concursurile de ocupare a posturilor didactice s-ar organiza în cadrul unităţii de învăţământ.

Proiectul mai prevede ca responsabilitatea inspecţiei şcolare să fie preluată de Agenţia Română de Asigurare a Calităţii Învăţământului Preuniversitar (ARACIP), care ar urma să monitorizeze şi „calitatea activităţilor de predare-învăţare şi respectarea standardelor naţionale şi a indicatorilor de performanţă, prin inspecţie şcolară”.

Cîmpeanu: „Cea mai mare prostie“

În timp ce ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, se opune cu fermitate ideii, iniţiativa a fost totuşi îmbrăţişată, cu anumite rezerve, de o parte dintre reprezentanţii sistemului de învăţământ.

„Desfiinţarea inspectoratelor şcolare este, în opinia mea, una dintre cele mai mari prostii pe care le-am auzit de când răspund de portofoliul Educaţiei”, a declarat, pentru „Adevărul”, Sorin Cîmpeanu. De altfel, şi fostul ministru al Educaţiei Mircea Miclea este rezervat în privinţa unei astfel de soluţii.

„În momentul de faţă nu este fezabil aşa ceva, inspectoratele şcolare având resonsabilitatea de evaluare a profesorilor, practic au un rol de mentor. Te duci la clasă, vezi unde sunt probleme şi îi sfătuieşti pe profesori cum să le rezolve. La noi este nevoie de inspecţie, în Finlanda situaţia e foarte diferită, în primul rând profesorii sunt angajaţi ai şcolii şi beneficiază de o autonomie a predării fiindcă la ei curricula e structurată într-un mod generic, iar profesorii îşi structurează materia la oră după nevoiele clasei ţinând cont de nişte abilităţi pe care copiii trebuie să le capete.

De asemenea, o problemă foarte importantă, examenele naţionale, BAC-ul, Evaluarea Naţională, toate acestea sunt organizate de către inspectoratele şcolare. Cine le va organiza dacă acestea sunt desfiinţate? Trebuie gândit foarte atent cine preia fiecare din atribuţiile actuale ale inspectoratelor şcolare. Practic, decizia ar trebui să aparţină autorităţii care este cea mai apropiată de şcoală”, a spus Miclea.

Totuşi, o soluţie este oferită de Alexandru Bajdechi, fost preşedinte al Consiliului Judeţean al Elevilor din Constanţa, care spune că examenele naţionale ar putea fi organizate de comisii de examen subordonate direct Ministerului Educaţiei, nu inspectoratelor şcolare. 

„Inspectoratele şcolare îşi depăşesc cu mult atribuţiile astăzi, iar inspecţia a devenit una dintre părţile cel mai puţin semnificative ale activităţii lor. Şcolile, deşi sunt subordonate administraţiei locale, sunt controlate şi de inspectorate, găsindu-se astfel de multe ori între ciocan şi nicovală”, consideră Bajdechi.

Inspecţie şcolară privată

Pe de altă parte, expertul Marian Staş susţine în totalitate descentralizarea sistemului de învăţământ şi consideră că principala piedică este reprezentată chiar de aceste inspectorate şcolare, care sunt nişte „instituţii toxice, comuniste şi corupte”.

„Susţin fără rezerve inspecţia şcolară şi instituţională în învăţământul preuniversitar din România, ca pe un instrument managerial încă deosebit de necesar dezvoltării şi consolidării calităţii educaţiei; şi susţin, tot fără rezerve, schimbarea paradigmei sale instituţionale prin crearea unei pieţe deschise şi sănătoase a furnizorilor de inspecţie şcolară şi instituţională, independente de Ministerul Educaţiei”, a scris într-un editorial expertul şi bloggerul „Adevărul“, Marian Staş.

Administrarea şcolilor ar trebui preluată de primării

La rândul lui, Şerban Iosifescu, directorul ARACIP, consideră că primăriile sunt pregătite să preia gestionarea administrativă, adică plata salariilor şi partea de achiziţii de infrastructură, însă trebuie să existe un nivel intermediar între şcoli şi minister, complet depolitizat, care să se ocupe de partea de calitate a învăţământului.

„Pentru inspecţii este nevoie de metodişti, cineva trebuie să se ocupe de asta, cum ar fi casele corpului didactic. Noi putem face numai evaluare instituţională, nu pe dezvoltare profesională individuală, nu avem atribuţii asupra corpului didactic”, a explicat Iosifescu.

Şi sindicalistul Marius Nistor este de acord cu preluarea tuturor atribuţiilor administrative de către autorităţile locale pentru debirocratizarea sistemului de învăţământ, însă consideră că inspecţia şcolară trebuie să rămână sub controlul strict al ministerului. „Şcolile sunt şi aşa politizate şi subordonate autorităţilor locale. Să transferi totul denotă o lipsă de înţelegere a modului în care funcţionează o astfel de instituţie, autorităţile locale se pot ocupa cel mult de atribuţiile administrative ale inspectoratelor”, a spus preşedintele FSE „Spiru Haret”, Marius Nistor.

Când „au mai fost desfiinţate“ inspectoratele

În anul 2005, conducerea Ministerului Educaţiei anunţa o reformă de amploare în învăţământul preuniversitar. Printre priorităţile lui Mircea Miclea, cel care ocupa atunci fotoliul de la Educaţie, se număra şi desfiinţarea inspectoratelor şcolare judeţene şi înlocuirea lor cu „unităţi de consiliere pentru profesori”. Câţiva ani mai târziu, în iulie 2011, inspectoratele şcolare au apărut din nou în discuţie. De această dată, în comisia coaliţiei de guvernare de la acea vreme, care analiza soluţiile pentru reorganizarea administrativ-teritorială, şi care a pus pe hârtie atribuţiile şi dimensionarea instituţiilor deconcentrate.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite