Şcoală

articolul anterior articolul urmator

Dezbateri pe tema Educaţiei. Vorbărie  multă pentru idei valoroase puţine

15
9 Jun 2021 07:15:08
Ştefan Vlaston

Asistăm în spaţial public la noi dezbateri privind Educaţia. Fie că este vorba despre digitalizare, despre o nouă lege a Educaţiei, în timp ce problemele importante ale Educaţiei sunt altele: conţinuturi, calitatea corpului profesoral, evaluarea calităţii prin măsurarea progresului şcolar al elevilor. Despre aceste aspecte esenţiale se vorbeşte puţin sau deloc. Nu spun că  discuţiile prezente sunt inutile sau nenecesare.

Doar că ele nu ating fondul problemelor din Educaţie.

Digitalizarea Educaţiei

Nu înseamnă că suntem zero la acest capitol. Avem platforme digitale pentru examenele de absolvire, pentru manuale digitale, pentru evidenţe şi raportări statistice, pentru publicarea tezelor de doctorat şi multe altele.

Învăţământul online, impus de pandemie, ne-a arătat lipsa dotărilor necesare din şcoli şi din „bagajul” elevilor. Doar că pandemii aşa de grave apar odată la 100 de ani. Învăţământul online s-a dovedit a fi un eşec total, pe care-I vom contabiliza cu ocazia examenelor naţionale de vara aceasta. Fără interacţiunea socială dintre elevi, dintre aceştia şi profesori, nu se poate derula un învăţământ de calitate. Ne furăm singuri căciula cu învăţământul online.

Procesul de digitalizare în Educaţie trebuie să continue, dar nu cu perspectiva învăţământului online în faţă. Este vorba despre accesul facil la informaţie al profesorilor şi elevilor, acces care necesită baze de date inteligent construite. Sunt necesare platforme de prezentare a celor mai reuşite  lecţii,  ţinute de profesori de top, în folosul elevilor şi profesorilor. Este necesară digitalizarea evidenţei şi statisticii şcolare, astfel încât să scadă cheltuielile cu funcţionarii din învăţământ. Instruirea profesorilor în utilizarea instrumentelor digitale se poate obţine, mai simplu, prin legarea salarizării de performanţă şi progresul şcolar al elevilor. Nu văd o discuţie în zona digitalizării despre cum să măsurăm progresul şcolar al elevilor, cu aplicaţii informatice, care să înlăture subiectivismul notării obişnuite.

Avem în curriculumul şcolar disciplina informatică, începând cu clasa a V-a. Aici este locul pentru dezvoltarea abilităţilor digitale ale elevilor. Efortul trebuie pus pe conţinutul acestei discipline şi pe atragerea unor informaticieni pregătiţi şi pe partea de pedagogie. Foarte greu, pentru că salariile din învăţământ nu pot concura cu cele din marile companii de IT.

Toată lumea se uită la PNRR ca la un miracol. Să vedem mai întâi banii, si apoi să ne bucurăm de „miracole”!

Problemele arzătoare ale învăţământului sunt altele

Conţinuturile Educaţiei. Sunt aceleaşi, cu mici deosebiri,  cu cele de acum 50 de ani. Aceleaşi planuri cadru, aceleaşi programe şcolare. O şcoală nu este bună sau rea în sine. Este bună atunci când răspunde cerinţelor, nevoilor, intereselor societăţii, la o anumită etapă de evoluţie a sa. Niciun ministru, nici măcar ultimii doi miniştri, n-au mişcat vreun deget pentru adaptarea curriculumului şcolar la nevoile generate de caracteristicile epocii pe care o traversăm: globalizarea, explozia tehnologiilor, mobilitatea persoanelor şi mărfurilor, digitalizarea, robotizarea, o nouă piaţă a muncii în continuă schimbare,  o altă realitate politică şi economică. 

Aşa cum arată şcoală azi, va arăta societatea de mâine. Adică prost.

Lipsa acestui apetit pentru schimbarea conţinuturilor vine şi din zona sindicală, care nu vrea să-şi supună membrii de sindicat, profesorii, la eforturile necesare schimbărilor.

Evaluările internaţionale de tipul PISA şi cele din zona universitară ne arată că România stă foarte prost la capitolul Educaţie. Ultimii din Europa. Dar nimeni nu face nimic pentru a îndrepta această situaţie. Despre aceste probleme n-am văzut dezbateri în spaţiul public.

Calitatea corpului profesoral. Nu se schimbă de la sine. Cea mai simplă cale ar fi autoformarea continuă a profesorilor, sub imboldul legării salarizării de performanţă, de progresul şcolar al elevilor, măsurat cu aplicaţii informatice. Până nu realizăm această legătură, este iluzoriu să discutăm despre calitatea corpului profesoral. Şi în învăţământ funcţionează principiul capitalist al obţinerii de foloase maxime cu eforturi minime. Atâta timp cât sistemul permite aşa ceva.

Evaluarea obiectivă a calităţii educaţiei. Singura cale este măsurarea progresului şcolar al elevilor, într-un sistem standardizat, unitar la nivel de ţară, bazat pe aplicaţii informatice. Că tot discutăm despre digitalizare în educaţie. Am descris de multe ori acest sistem, dar fără ecou. (aici)

Ministrul Cîmpeanu vrea o nouă lege a Educaţiei

Aproape fiecare ministru al Educaţiei a vrut să-i rămână numele în istorie legat de o nouă lege a Educaţiei. Bine că n-au reuşit, n-au apucat să o promoveze până să fie daţi afară. Altfel, ne alegeam în fiecare an cu o nouă lege a Educaţiei. O lege a Educaţiei trebuie să funcţioneze 20-30 de ani, pentru a arăta dacă este bună sau nu. Că se mai adaugă articole în funcţie de evoluţia sistemelor, e altceva. Dar fondul şi filosofia legii trebuie să rămână, pentru a vedea cât de bună este.

Am avut deja lucrările comisiei prezidenţiale condusă de Mircea Miclea, care a făcut o radiografie a sistemului nostru de învăţământ (România Educaţiei, România Cercetării) şi a prezentat un cadru pentru Legea Educaţiei Naţionale (LEN), legea 1/2011. În această comisie au lucrat profesionişti, nu politruci habarnişti din clientele politică. (Mircea Miclea, profesor, Universitatea Babeş-Bolyai Cluj-Napoca, Daniel David – vicepreşedinte, vicepreşedinte al Consiliului Ştiinţific, Universitatea Babeş-Bolyai Cluj-Napoca, Daniel Funeriu –vicepreşedinte, cercetător, Universitatea Tehnică din Műnchen, Germania, Răzvan Valentin Florian – secretar, director executiv Asociaţia „Ad Astra”, Dragoş Ciuparu, profesor, Universitatea de Petrol şi Gaze „Ploieşti”,Mihai Ionac, profesor, Universitatea de Medicină şi Farmacie “Victor Babeş”,Timişoara,Tudor Luchian, conferenţiar, Universitatea “Alexandru Ioan Cuza”, Iaşi, Dorel Banabic, profesor, Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca,Romiţă Iucu, prorector, Universitatea Bucureşti).

Prin comparaţie, despre proiectul România Educată nu se ştie ce specialişti are în spate.

LEN n-a apucat să-şi producă efecte pentru că a venit la guvernare PSD care i-a adus peste o sută de modificări, măcelărindu-i spiritul şi filosofia. Şi atunci de ce să o schimbi, dacă nu ştii cât de bună sau mai puţin bună este? Soluţia ar fi eliminarea din LEN a intervenţiilor PSD şi completarea cu articole impuse de evoluţia educaţiei din ultimii ani.

O lege complet nouă cere cel puţin un an pentru redactare şi cel puţin doi ani pentru trecerea prin parlament, CCR, etc. Nu apucă ministrul Cîmpeanu şi actuala putere să-şi vadă legea pusă în operă. Iar după expirarea mandatului actualului preşedinte în 2024,  e puţin probabil ca următorii decidenţi politici să continue aplicare proiectului România Educată. Aşa că cea mai bună soluţie este revenirea la forma iniţială a LEN, şi completarea ei cu cele necesare, aduse de evoluţia educaţiei în ultimii 10 ani. Avantajul LEN este că a fost realizată de specialişti, neutri politic, nu de politruci habarnişti proveniţi din clientele de partid.

Concluzii

Evaluările internaţionale ne spun că educaţia românească este coada Europei. Economia suferă din lipsa forţei de muncă calificate, cei mai buni elevi pleacă la universităţi străine şi majoritatea nu se mai întorc. Clasa politică pune interesele clientelei de partid deasupra intereselor ţării, de aici nenoricirea în care se zbate şcoala românească. Până în prezent n-am avut miniştri, cu excepţia miniştrilor Miclea şi Funeriu, care să ştie, să poată şi să vrea să modernizeze învăţământul românesc. Costurile acestei neputinţe le vedem în economie şi în nivelul de trai.

 

 

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

15 Comentarii

Vanatorul/d.c.
9.06.2021, 08:26:37

”Prin comparaţie, despre proiectul România Educată nu se ştie ce specialişti are în spate.” Iar m-a pufnit rîsul..! Patesc asta ori de cate ori aud pomenindu-se despre ”proiectul de tara Romania Educata” al lui Iohannis..! Si stiti de ce..? Pentru ca inca de la ”lansarea” lui, se vedea si din avion ca ”maretul” proiect de tara al lui Iohannis era doar un pârț electoral fâsâit menit a-i ”coafa” imaginea inainte de alegerile prezidentiale, o gagaristica propagandistica fanfaronarda si nimic altceva. Va reamintesc ce spunea atunci despre acest ”proiect” insăsi Mădalina Dobrovolschi, nimeni alta decat fosta purtatorea de cuvant a fanfaronului de la Cotroceni : „Această comisie nu va face o listă de măsuri, nu va fi o strategie, va fi un document politic, vor fi trasate nişte obiective, nişte ţinte clare, care să arate cum trebuie să se dezvolte România, ce linii de dezvoltare, de modernizare trebuie să urmeze România în perioada următoare, practic cum ne dorim să arate România ca membru al UE, ce nivel de ambiţii vrem să avem ca membru al UE, care este locul nostru, rolul nostru în UE. (…) Nu putem vorbi despre o suprapunere a acestui proiect cu alte strategii, cu proiecte de guvernare, pentru că nu este rostul acestui proiect de ţară. Este un proiect pe termen mediu şi lung, adică depăşim chestiunile cotidiene, luptele politice sau interesele de moment, dar fiecare partid va avea posibilitatea prin prezenţa în această comisie să-şi promoveze propriile idei”. Deci..zero fezabilitate si atunci, si acum, si pururea si-n vecii vecilor, pentru ca nimeni nu are in sarcina nimic, nimeni nu se angajeaza la nimic concret si etapizat, nimeni nu raspunde de nimic..! Aleluia..! P.S. Singurul politician care chiar a avut un proiict de tara referitor la cresterea calitatii invatamantului românesc, europenizarea si ”pragmatizarea” lui, plus destructurarea clanurilor mafiote din universitati si inspectorate, precum si eliminarea fraudelor legate de bacalaureate, licente, doctorate, etc, a fost ministrul ”basist” Daniel Funeriu..!

-5 (5 voturi)
Vanatorul/d.c.
9.06.2021, 08:41:29

Si apropo..Ca sa intelegeti pe mana cui a dat Invatamantul romanesc politrucii penali de alde Iohannis, Orban, Cîțu si alti corifei ai regimului mitomano-clepocrato-prostocratic aflat acum la putere, cititi cele ce urmeaza: ”Sorin Mihai Cîmpeanu este un fost ministru al Educației în guvernul Ponta IV și prim-ministru interimar pentru 12 zile în noiembrie 2015. A fost membru fondator al Pro România și a trecut la PNL la începutul acestui an (2020-n.m.) De numele său se leagă mai multe scandaluri legate de diplome false și doctorate plagiate cum ar fi cazurile Ponta, Oprea sau Baranga. Sorin Mihai Cîmpeanu a absolvit Colegiul National "Sf. Sava" Bucuresti, dupa care a urmat Facultatea de Imbunatatiri Funciare si Ingineria Mediului, de la Universitatea de Stiinte Agronomice si Medicina Veterinara din Bucuresti (USAMV), al carei rector a fost din 2012. Incepand cu anul 2012 a fost secretar general al Consiliului National de Atestare a Titlurilor, Diplomelor si Certificatelor Universitare (CNATDCU), membru corespondent al Academiei de Stiinte Agricole si Silvice "Gheorghe Ionescu Sisesti", membru corespondent al Academiei de Stiinte Tehnice din Romania si vicepresedinte al Comitetului National Roman pentru Programul Hidrologic International (CIHR). Foștii fondatori ai Pro România Daniel Constantin și Sorin Cîmpeanu au fost primiți la începutul lunii ianuarie 2020 în PNL, și au primit funcții de conducere. "Au luat această decizie de a veni în PNL și de a nu rămâne rătăciți pe la ușile PSD, cum sunt alții", a spus Ludovic Orban despre parlamentarii plecați din partidul lui Victor Ponta și primiți în PNL. Plagiatul lui Ponta Amintim că 2012 este anul în care CNATDCU a decis că Victor Ponta a plagiat în lucrarea sa de doctorat, dar instituția a fost reorganizată în aceeași zi printr-o decizie a ministrului interimar de atunci al Educației, Liviu Pop. Pop a mărit numărul de membri ai Consiliului General CNATDCU de la 21 la 44, fiind momentul în care Sorin Cîmpeanu a apărut în Consiliul General al CNATDCU . Sorin Mihai Cîmpeanu l-a susținut apoi public pe Victor Ponta în campania pentru alegerile prezidențiale. Plagiatul generalului Oprea Cîmpeanu a ajuns apoi ministru al Educației în decembrie 2014, fiind propus și susținut pe portofoliul educației în guvernul Ponta de către fostul lider PC, actual liberal, Daniel Constantin. Ministerul Educației condus de Sorin Cîmpeanu a inițiat controversata Ordonanță de Urgență care amnistia plagiatorii, permițându-le doctorilor să renunțe la titlu. Ulterior, parlamentarii au votat împotriva acestei ordonanțe de urgență. În cazul acuzațiilor de plagiat care i-au fost aduse lui Gabriel Oprea la momentul la care acesta ocupa poziția de premier interimar, Consiliul de Etică din subordinea lui Sorin Cîmpeanu a dat un verdict în timp record, spunând că Oprea nu a plagiat, în ciuda dovezilor clare. Scandalul diplomelor false, cazul Baranga În octombrie 2020, Cîmpeanu, în calitate de Preşedinte al Consiliului National al Rectorilor, propunea înfiinţarea unui Registru Unic Naţional Integrat al Diplomelor şi Actelor de Studii (RUNIDAS) eliberate de unităţile şi instituţiile româneşti de învăţământ. Propunerea venea în contextul scandalului diplomelor false ale fostului preşedinte al Oficiului Naţional de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor, Laurenţiu Baranga, devenit conducător de doctorate la Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară (USAMV), al cărei rector este Sorin Cîmpeanu. Curtea de Apel i-a anulat lui Baranga toate documentele pe baza cărora acesta își construise atât cariera academică, cât și pe cea din administrația publică. Timp de patru ani, de la pronunțarea deciziei Curții de Apel în iunie 2016 și până când Baranga a fost reținut, pe 10 octombrie, nicio instituție a statului nu a părut că știe că întreg trecutul profesional al acestuia a fost construit pe un mare fals, a scris Emilia Șercan pentru PressOne.” (presa vremii)

-4 (4 voturi)
Vanatorul/d.c.
9.06.2021, 08:54:59

(”11,5% din actualul grup parlamentar PNL provine din PSD sau ALDE” - deputatul USR Claudiu Năsui) Campeanu, Mihai Chirica si inca vreo cateva sute de escroci si mafioti pesedisti , aldisti si de alte..culori, deveniti cu totii..liberali si inca aflati in functii publice, sunt oamenii de baza ai lui Iohannis, Orban, Cîtu..! Iata cum stau lucrurile si in parlament: Deputați care au trecut de la PSD la PNL: Andrei Alexandru-Ioan Liviu-Ioan Balint Cristina Burciu Mihăiță Găină Deputații care au trecut de la ALDE la PNL: Florică Ică Calotă Ion Tabugan Toma-Florin petcu Marius-Gheorghe Surgent Senatorii ALDE trecuți la PNL: Ionuț-Iustin Talpoș Viorel Ilie Marius-Petre Nicoară Ion Popa Q.E.D..! (”PNL si PSD/Aceeasi mizerie”)

-6 (8 voturi)
Vanatorul/d.c.
9.06.2021, 08:57:24

................. ”Cum nu vii tu, Ţepeş doamne, ca punând mâna pe ei, Să-i împarţi în două cete: în smintiţi şi în mişei, Şi în două temniţi large cu de-a sila să-i aduni, Să dai foc la puşcărie şi la casa de nebuni.” (M.Eminescu, Scrisoarea III)

-4 (6 voturi)
Capelin Amar
9.06.2021, 09:00:20

Reformarea reformării Este mama malformării Precum lipsa informării Este tata tatonării.

-5 (5 voturi)

Vezi toate comentariile (15)

Modifică Setările